داروهای اعصاب علت ۷۰ درصد مسمومیت‌های دارویی در بزرگسالان

قابل درمان بودن سکته مغزی، قرارگیری مادر در معرض مواد شیمیایی و IQ پایین کودک، داروهای اعصاب علت ۷۰ درصد مسمومیت‌های دارویی در بزرگسالان، درمان های غذایی ‌برای رفع چروک های ‌صورت و راه حل های ساده برای کاهش دندان درد را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش ‌خبرنگار ایمنا، رئیس انجمن سکته مغزی ایران ‌با اشاره به علائم بروز سکته مغزی، اظهار کرد: سکته مغزی ‌در سه ساعت ابتدایی ‌قابل درمان است ‌و افراد باید از هرگونه اقدامی برای درمان خودداری کنند. سکته‌های مغزی ‌در مواقعی که گردش خون به مغز متوقف شود و یا کاهش پیداکند رخ می‌دهد. در ‌صورت وقوع سکته‌های مغزی، مغز اکسیژن ‌و مواد مغذی کافی ‌دریافت نمی‌کند ‌و سلول‌های ‌مغزی شروع به مردن ‌می‌کنند. ‌دراین ‌مواقع می‌توان گفت ‌سکته ‌مغزی ‌موردی ‌اورژانسی ‌است ‌و ‌نیازمند اقدامات ‌فوری درمانی ‌است.

بابک زمانی، افزود: متاسفانه ‌سکته مغزی ‌دومین علت مرگ و میر در ایران و پنجمین علت ‌در دنیا است؛ این بدان معنی است که سکته مغزی قابل درمان ‌است ‌و تنها ‌نیازمند امکانات کافی است.

وی ادامه داد: علائم ابتدایی سکته مغزی اختلال تکلم، کج شدن ‌صورت و ضعف بازو است. زمان در درمان سکته مغزی بسیار مهم است و باید گفت ‌سکته مغزی تا سه ساعت قابل درمان است. سکته مغزی موردی حاد است که نیازمند دخالت اورژانس می‌باشد و فرد بیمار حتماً باید به وسیله آمبولانس‌های شهری به مراکز درمانی ‌که توسط پزشک اورژانس تشخیص داده می‌شود به نزدیک‌ترین بیمارستان برای انجام اقدامات درمانی منتقل شود.

عضو هیات ‌علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت: در سکته مغزی به دلیل اینکه مغز دچار آسیب می‌شود ‌و در هر لحظه احتمال صدمه بیشتری به سلول‌های مغزی وجود دارد، لذا این اورژانس وآمبولانس هستند که می‌دانند چه بیمارستانی برای درمان مناسب است. گفتنی است افراد در برخورد با این موارد باید از هر گونه دخالت در امور پزشکی خودداری کرده و با پزشکان اورژانس نهایت همکاری را به عمل آَورند.

راه حل‌های ساده برای کاهش دندان درد

یکی از عواملی که موجب استرس و مشکلات روانی ‌در افراد می‌شود درد دندان‌هاست. عفونت و پوسیدگی دندان‌ها به دلیل خرابی‌ ریشه دندان یا لثه‌هاست ‌که آسیب دیده‌اند. پوسیدگی دندان‌ها و رسیدن آن به عصب و ریشه موجب عفونت لثه‌ها یا شکستگی دندان‌ها می‌شود. ممکن است گاهی این شکستگی به دلیل شکستن پسته، بادام، گردو و فندق با دندان‌ها اتفاق بیفتد که با به وجود آمدن این نوع عارضه، باکتری‌ها به راحتی به دهان راه می‌یابد. خوردن ‌غذاهای ‌بیش از ‌حد گرم یا سرد مانند مواد نشاسته‌ای، قندی می‌تواند به عفونت دندان‌ها کمک کند.

از جمله عوارض ‌این بیماری می‌توان به سردرد، تب شدید، اضطراب، استرس، تنش‌های عصبی و بی‌خوابی اشاره کرد. عفونت دندان یا همان آبسه زمانی بروز می‌کند که دندان‌ها پوسیده شود و باکتری‌ها به راحتی به لثه‌ها و استخوان‌ها نفوذ کرده باشد. با وجود این عفونت‌ها، دندان‌ها و لثه‌ها دچار ورم و درد خواهد شد. افراد مبتلا می‌توانند یک حبه سیر خردشده روی دندانی که درد می‌کند بگذارند یا آب و نمک مخلوط شده را هر شب در دهانشان بچرخانند تا دندان‌هایشان به خوبی ضدعفونی شود.

افراد می‌توانند ازروش های طب ‌سنتی برای رفع درد دندان‌های خود استفاده کنند اما اگر پوسیدگی و عفونت شدت داشته باشد فرد مبتلا باید فوری به پزشک مراجعه کند تا بیماری گسترش نیابد. استفاده از میخک برای درمان دندان‌ها بسیار مفید است. برای رفع دندان درد مخلوط میخک، بابونه و عسل هم می‌تواند تأثیر به سزایی داشته باشد.

داروهای اعصاب علت ۷۰ درصد مسمومیت‌های دارویی در بزرگسالان

رئیس گروه تجویز و اطلاع رسانی سلامت سازمان غذا و دارو گفت: در بزرگسالان داروهای مؤثر در بیماری‌های اعصاب و روان مانند داروهای آرام‌بخش، ضد افسردگی و مسکن‌های غیر مخدر، علت ۷۰ درصد از موارد مسمومیت دارویی هستند.

 یسنا به منش ‌افزود: شایع‌ترین علت بروز مسمومیت ‌در ‌جهان، مصرف داروها بیش از مقادیر درمانی است، با توجه به آمار سازمان پزشکی قانونی کشور درخصوص مرگ و میر ناشی از مسمومیت با داروها، طی هشت سال اخیر، تعداد موارد مرگ ناشی از مسمومیت‌های دارویی از ۶۰۰ نفر به حدود ۸۰۰ نفر در سال ۱۳۹۷ رسیده است. 

وی ‌با بیان اینکه مرگ ناشی از مسمومیت دارویی در کشور ما نزدیک به ۲۰ درصد کل موارد مرگ ناشی ‌از مسمومیت را شامل می‌شود، گفت: در سال ۱۳۹۷، اولین علت مراجعه به بخش مسمومیت‌های بیمارستان‌ها با شیوع حدود ۴۰ درصد، به بیش از ۶۰ هزار مراجعه رسیده است.

به منش تصریح کرد: شیوع مسمومیت ‌دارویی در شهرهای ایران متفاوت است ‌و در بیمارستان‌های شهرهای اردبیل، آبادان، یاسوج، شیراز، گیلان، گلستان، زاهدان، اراک و ارومیه، مراجعات مسمومیت‌های دارویی، درصد بالاتری را نسبت به دیگر مسمومیت‌ها به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: بیشترین تعداد مراجعه مسمومیت‌های دارویی در بیمارستان‌های لقمان حکیم با ۶۴۰۰ مراجعه مسمومیت دارویی،   سپس گیلان، آذربایجان غربی، مازندران، اردبیل، مشهد، گلستان، کردستان، بندرعباس، به ترتیب از ۵۲۰۰ تا ۱۷۰۰ مراجعه مسمومیت دارویی در سال ۱۳۹۷ بوده است.

رئیس ‌گروه تجویز و مصرف منطقی و اطلاع رسانی ‌فرآورده‌های سلامت خاطرنشان کرد: ۴۸ درصد ‌از کل مسمومیت‌های ‌مراجعه شده ‌به ‌بیمارستان‌ها ‌علت ‌تعمدی ‌دارد. مسمومیت‌های دارویی ‌در کودکان با شیوع کمتر از ۴ درصد و اغلب به صورت اتفاقی و در اثر کنجکاوی کودک و یا اشتباه والدین رخ می‌دهد.

قرارگیری مادر در معرض مواد شیمیایی و IQ پایین کودک

محققان دانشکده پزشکی آیکان نیویورک هشدار می‌دهند قرارگیری مادر در سه ماهه اول بارداری در معرض برخی مواد شیمیایی موجود در ظروف پلاستیکی مواد خوراکی و نوشیدنی و سایر مواد شیمیایی یافت شده در محصولات مصرفی با IQ پایین‌تر کودک تا سن ۷ سالگی مرتبط است.

محققان دانشکده پزشکی آیکان نیویورک هشدار می‌دهند قرارگیری مادر در سه ماهه اول بارداری در معرض برخی مواد شیمیایی موجود در ظروف پلاستیکی مواد خوراکی و نوشیدنی و سایر مواد شیمیایی یافت شده در محصولات مصرفی با IQ پایین‌تر کودک تا سن ۷ سالگی مرتبط است. مطالعات نشان می‌دهد برخی از این مواد شیمیایی در طول بارداری وارد جفت می‌شوند و جنین در معرض آن قرار گرفته و احتمالاً آسیب غیرقابل بازگشت رشدی ایجاد می‌شود. «اوا تانر»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره  اظهار کرد: «این مطالعه بسیار حائز اهمیت است چراکه در اکثر مطالعات معمولاً تأثیر یک ماده شیمیایی بررسی شده است در صورتی که انسان همزمان ممکن است در معرض مواد شیمیایی زیادی قرار گیرد و قرارگیری در معرض چندین نوع مواد شیمیایی، حتی به میزان کم، ممکن است مضر باشد.»

محققان در این مطالعه ۲۶ ماده شیمیایی موجود در خون و ادرار ۷۱۸ شرکت کننده را در طول سه ماهه اول بارداری در مطالعه مادران و فرزندان سوئدی اندازه گیری کردند. این مواد شیمیایی که در ظرف پلاستیکی نگهدارنده مواد خوراکی و نوشیدنی یافت می‌شود و همچنین آفت کش ها، فتالات ها، و سایر مواد شیمیایی موجود در محصولات مصرفی بودند. برخی از این ۲۶ مواد شیمیایی موجب اختلال در فعالیت غدد درون ریز در انسان‌ها می‌شوند. محققان کودکان را تا سن ۷ سالگی تحت نظر داشتند و دریافتند آنهایی که مادرانشان دارای میزان بالاتر مواد شیمیایی در طول بارداری‌شان بودند دارای نمره IQ پایین‌تری بودند؛ بخصوص در پسران که این عدد تا دو نمره هم پایین‌تر بود.

درمان‌های غذایی برای رفع چروک‌های صورت

به غیر از گذر زمان، عوامل دیگری وجود دارند که می‌توانند منجر به آسیب‌های پوستی شده و باعث ظهور لکه‌ها، تحریکات و چین و چروک‌ها شوند. روش‌ها، درمان‌ها و مداخلات زیادی برای کاهش یا از بین بردن علائم پیری پوست وجود دارد. در این میان نقش غذا را نباید از نظر دور داشت. غذا اهمیت ویژه‌ای در همه جنبه‌های سلامت بخصوص سلامت پوست دارد.

سالم‌ترین گزینه‌های غذایی برای جوان نگه داشتن پوست و رفع چروک‌های صورت عباتنداز:

ماهی: ماهی‌های آب‌های سرد مانند قزل آلا، ساردین، سالمون و ... منابع خوبی از پروتئین هستند که نقش مهمی در حفظ و بازسازی سلامت پوست ایفا می‌کنند. توصیه می‌شود که در رژیم غذایی هفتگی خود، مصرف ۳ وعده ماهی را فراموش نکنید.

روغن زیتون: از سالم‌ترین چربی‌های غیر اشباع و حاوی اسیدهای چرب امگا ۳، ویتامین‌ها و سایر مواد مغذی است. روغن زیتون حاوی اسید اولئیک است که به آبرسانی به پوست کمک کرده و چین و چروک‌های پوستی را از بین می‌برد.

شاهی: دارای سطح بالایی از پتاسیم است که با اسیدتیه بدن مقابله می‌کند و نقش مهمی در خالص سازی خون دارد. بنابراین این سبزی می‌تواند یک ابزار عالی برای مبارزه با مشکلات پوستی از قبیل بثورات، اگزما، آکنه، عفونت‌ها و چین و چروک زودرس محسوب می‌شود.

زردچوبه: یکی از بهترین گزینه‌های غذایی برای کمک به از بین بردن چین و چروک‌های پوستی و همچنین رفع التهاب است. این ادویه همچنین به افزایش سطح آنزیم گلوتاتیون-S-ترانسفراز در خون کمک می‌کند. این آنزیم نقش مهمی در سم زدایی، حفظ شفافیت پوست و سلامت آن دارد.

زغال اخته: غنی از آنتی اکسیدان هایی برای از بین بردن چین و چروک‌ها، جلوگیری از پیری زودرس پوست، و حفظ انعطاف پذیری پوست است.

شکلات تیره: کاکائو از اثرات مضر خورشید محافظت می‌کند و در نتیجه از پیری زودرس آن جلوگیری می‌کند. شکلات تیره دارای سطح بالایی از آنتی اکسیدان ها است و نقش مهمی در مراقبت از سیستم قلب و عروق و کاهش خطر ابتلا به آترواسکلروز دارد.

نارگیل: مصرف نارگیل سبب تقویت بافت همبند پوست شده و باعث می‌شود پوستی صاف، قوی و انعطاف پذیر داشته باشید. روغن نارگیل را می‌توانید به طور مستقیم روی پوستتان قرار داده و بر روی چروک‌ها آن را ماساژ دهید.

آووکادو: به دلیل سطح بالای اسید اولئیک موجود در آن، باعث بازسازی آسیب‌های پوستی می‌شود. پوره آووکادو را می‌توانید به طور مستقیم روی پوستتان قرار دهید.

ماست: محصولات پروبیوتیک به تنظیم پاسخ سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند ضمن این که منجر به کاهش التهاب بدن و در نتیجه جلوگیری از آکنه و رفع چین و چروک‌های پوستی می‌شود.

کد خبر 394980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.