اردکانیان: ۲۶ میلیارد مترمکعب از ظرفیت مخزن سدهای کشور پر شده است

وزیر نیرو با اشاره به افزایش ۵۰ درصدی بارندگی های کشور از ابتدای سال آبی جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته، گفت: در حال حاضر نزدیک به ۲۶ میلیارد مترمکعب از ظرفیت مخزن سدهای کشور پر شده است و براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته روند رهاسازی آب سدها نیز آغاز شده است.

به‌گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، رضا اردکانیان در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه برای پاییز امسال بارش‌های عمدتا نرمال برای کشور پیش‌بینی شده است، اظهار کرد: میزان بارندگی‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری(ابتدای مهرماه) تا پنجم مهرماه به حدود ۱۵ میلی‌متر رسیده است که این رقم در مقایسه با مدت متوسط بلندمدت ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی ظرفیت مخازن کل کشور را حدود ۵۰ میلیارد مترمکعب برشمرد و افزود: در حال حاضر نزدیک به ۲۶ میلیارد مترمکعب از ظرفیت مخزن سدهای کشور پر شده است و براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته روند رهاسازی آب سدها نیز آغاز شده است تا ضمن استفاده از آب رهاشده برای تولید برق و استفاده پایین دست بتوانیم حجم قابل ملاحظه‌ای از مخزن سد را برای تسکین سیلاب‌های احتمالی آماده کنیم.

لایروبی ۵۷۰ کیلومتر از رودخانه‌های کشور

وزیر نیرو با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون حدود ۵۷۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان‌های سیل‌خیز لایروبی و بازگشایی شده است، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، لایروبی حدود یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های اولویت‌دار کشور نیز به منظور کناره‌بندی و لایروبی در دستور کار قرار گرفته است.

اردکانیان با تاکید بر اینکه از ابتدای سال تاکنون ۱۴۶ کیلومتر از سیل‌بندها و دایک‌های استان‌های سیل‌خیز به‌ویژه در خوزستان و گلستان بازسازی و تقویت شده است، افزود: با استفاده از تمامی ابزار و توان فنی کشور در تلاشیم تا سیلاب تنها برای کشور منافعی همچون تولید برق و تامین آب مورد نیاز برای مصارف شرب و کشاورزی را به همراه داشته باشد و آسیب‌های آن را به حداقل برسانیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران صبح فردا با حضور ۵۰۰ شرکت داخلی و خارجی آغاز به کار خواهد کرد، گفت: در نمایشگاه نوزدهم ۳۶ شرکت از کشورهای عمدتا اروپایی به همراه روسیه و چین حضور خواهند داشت که این رویداد بین‌المللی فرصت مناسبی برای بخش خصوصی ایران به منظور استفاده از بازارهای منطقه فراهم خواهد کرد.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه در این نمایشگاه برخی از وزرای برق کشورهای منطقه نیز حضور خواهند داشت، ادامه داد: با برپایی این رویداد بین‌المللی فصل جدیدی برای همکاری‌های برقی در منطقه ما رقم خواهد خورد.

کد خبر 394967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.