پست مانع بزرگ خلاقیت در صنایع دستی

رئیس اتحادیه صنایع دستی معتقد است که ورود جوانان و استارت‌آپ‌ها به این عرصه بسیاری از روندهای سنتی را از بین برده و حالا این شرکت‌های آنلاین هستند که رشد صعودی دارند؛ با این حال مشکلاتی مانند ضعف خدمات پست برای ارسال محصول همچنان راه را بر خلاقیت سد کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، "خلاقیت" مفهومی است که در چند سال اخیر بسیار بر آن تاکید شده و وجه تمایز بین کسب و کار سنتی و مدرن تلقی می‌شود. دربرگیری این واژه بسیار زیاد است و در بسیاری از خدمات و صنایع سنتی نیز نمود پیدا کرده است. صنایع دستی نیز یکی از همین کسب و کارها است که با باز شدن راه استارت‌آپ‌ها به آن، شیوه سنتی عرضه و فروش جایگاه خود را متزلزل می‌بیند؛ علاوه بر این اصفهان به عنوان شهر خلاق صنایع دستی در میان شبکه شهرهای خلاق یونسکو شناخته می‌شود که همین عامل باید بستری را برای نوآوری در این شهر فراهم کند.

عباس شیردل، رئیس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره نوآوری و خلاقیت در حوزه صنایع دستی گفت: با همکاری مرکز خلاقیت‌های شهرداری کلاس‌های آموزشی را پیرامون خلاقیت در عرضه صنایع دستی برگزار کردیم. این کلاس‌ها بازخورد خوبی داشت و فعالان این حوزه به خوبی نیز فعالیت می‌کنند، اما در این راه موانعی وجود دارد.

وی با اشاره به این موانع خاطرنشان کرد: با توجه به شرایطی که تحریم‌ها برای کشور ایجاد کرده، شرکت‌های بین‌المللی جابجایی کالا در ایران فعالیت نمی‌کنند و تنها راه ارسال صنایع دستی به خارج از کشور پست است. بر اساس قانون شرکت پست باید در هر مرسوله و با هر نفر ۳۰ کیلوگرم بار جابجا کند، اما این شرکت تنها پنج کیلوبار مجاز را برای صنایع دستی لحاظ می‌کند.

شیردل شرکت پست را به خود تحریمی متهم و اظهار کرد: گمرک و مسئولان آن کمال همکاری را با فعالان حوزه صنایع دستی دارند، اما سازمان پست تنها چهار الی پنج کیلوگرم بار صنایع دستی را جابجا می‌کند و این مسئله ضربه بزرگی را وارد می‌سازد. پست یک خودتحریمی را آغاز کرده که آسیب آن را استارت‌آپ‌های صنایع دستی که فروش آنلاین دارند، می‌بینند.

رئیس اتحادیه صنایع دستی افزود: در طی جلسات مختلف در استانداری خواستار حل این مشکل شدیم تا فروشندگان صنایع دستی در هر مرسوله بتوانند ۳۰ کیلوگرم بار به خارج ارسال کنند. اگر مقامات استانی و کشوری پست را مجاب به قانون‌مندی و عمل به قوانین کنند بسیار راهگشا خواهد بود. انتقال مرسولات در حال حاضر بزرگترین مشکل پیش روی  ایجاد در خلاقیت در صنایع دستی است.

وزارت صمت نظارت بر استارت‌آپ‌ها را به متخصصان واگذار کند

فروش آنلاین و ایجاد بسترهایی برای فروش نیازمند اعتمادسازی است، این اعتماد در خرید آنلاین دشوارتر از دیگر روش‌ها حاصل می‌شود. نظارت بر فروش آنلاین و استارت‌آپ‌ها ساز و کار متفاوت و چند وجهی را می‌طلبد که باید ارگان‌ها تخصصی و امنیتی با همکاری یکدیگر فضای امن اعتمادبرانگیز را ایجاد کنند در غیراینصورت فضای آنلاین بستر مناسبی را برای سودجویان ایجاد می‌کند تا از اعتماد خریداران سوء استفاده شود.

شیردل با بیان اینکه "فعالیت‌ استارت‌آپ‌ها باید زیر نظر اتحادیه و ارگان‌های تخصصی باشد تا نظارت و کنترل روی آن‌ها درست انجام شود، خاطرنشان کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت قصد دارد که اتحادیه جدا برای استارت‌آپ‌ها راه‌اندازی کند در حالی که گستردگی فعالیت آن‌ها بسیار بالا است و هر استارت‌آپ بنا بر حوزه فعالیت باید زیر نظر اتحادیه‌ای تخصصی باشد.

وی ادامه داد: اگر استارت‌آپ‌های صنایع دستی زیر نظر اتحادیه صنایع باشند، نظارت بر کیفیت، قیمت و داد و ستد کالاها انجام می‌شود و در این صورت یک فرد خاطی نمی‌تواند با نفوذ خود به این فضا اعتماد مردم را از بین ببرد. با همکاری پلیس فتا و نظارت ارگان‌ها تخصصی می‌توان فضا استارت‌آپ‌ها را پاک نگه داشت و از ورود افراد سودجو به آن خودداری کرد.

جوانان به سمت استارت آپ‌ها بروند

رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان فعالیت استارت‌آپ‌ها و گروه‌های خلاق در صنایع دستی را به طور کلی بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: استارت‌آپ‌ها برخلاف فضای فیزیکی در فضای مجازی عالی عمل می‌کنند. در تولید محتوا، ایجاد سایت و خلاقیت عملکرد خوب بوده و جوان‌ها با وارد شدن به این عرصه روح تازه‌ای در صنایع دستی دمیده‌اند.

شیردل در پایان تاکید کرد: در فضای مجازی از عملکرد فعالان راضی هستیم و بسیاری صنایع دستی از جمله زیورآلات فروش خوبی در این فضا داشته است. مردم ما فرهنگ خرید اینترنتی را پیدا کرده‌اند و در بخش داخلی بسیار موفق‌تر از بخش بین المللی عمل شده است.

کد خبر 394965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.