پیگیری برای تپه چغاگاوانه کرمانشاه نتیجه داد

رضا کیانیان با انتشار خبر توقف طرح رو و زیر گذر در محل تپه چغاگاوانه کرمانشاه در صفحه شخصی خود نوشت: پیگیری و اطلاع رسانی گاهی نتیجه می دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مدت‌ها پیش با اعلام شهرداری کرمانشاه مبنی بر ایجاد طرح رو و زیرگذر و حذف میدان امام خمینی(ره) اسلام‌آباد غرب، مخالفت‌ها مبنی بر تعرض به محوطه باستانی تپه چقاگاوانه و میدان امام(ره) آغاز شد.

با درخواست فعالان مدنی و نخبگان و مدیرکل جدید میراث برای توقف طرح و انتشار بیانیه روسای انجمن‌های دانش بنیان تاریخ و تاریخ اسلام در مخالفت با هرگونه ساخت و ساز در محدوده تپه و میدان و خیابان‌های مشرف به تپه مخالفت‌ها شدت بیشتری گرفت با این وجود مسئولان محلی خبر از آغاز عملیات اجرایی این طرح بعد از ایام اربعین می‌دادند.

در نهایت به دنبال نامه دوم دکتر طالبیان به استاندار و مخالفت صریح با هرگونه عملیات و درخواست توقف و پیگرد مسببان، استاندار کرمانشاه نیز با دستور توقف فعالیت عمرانی در این زمینه خواستار برگزاری جلسه‌ای با حضور معاون عمرانی استاندار، میراث فرهنگی و شهرداری شد.

البته ساخت و سازهای گسترده در حریم تپه چغاگاوانه نشان می‌دهد این اثر تاریخی از گذشته‌ها نیز مورد بی‌مهری دستگاه‌های مختلف و مغرضان قرار گرفته و از طرفی تاکنون هیچ کار پژوهشی روی این تپه انجام نشده است.

حال توقف این پروژه حافظان محیط زیست و آثار تاریخ را خوشحال کرده است تا جایی که رضا کیانیان در صفحه شخصی خود با انتشار ویدیویی از خبر توقف این پروژه نوشت:

پیگیری و اطلاع رسانی گاهی نتیجه می دهد. در مورد تپه تاریخی «چغاگاوانه»کرمانشاه که شهرداری می خواست با ساخت روگذر تخریبش کند. پیگیری نتیجه داد. امیدوارم در موارد دیگر هم به نتیجه درست برسیم.مثل #نه به انتقال آب دریای خزر و مثل جمع آوری زباله های شهر های شمال کشور و ده ها مشکل زیست محیطی ایران.

براساس این گزارش تپه تاریخی چغاگاوانه که قدمتی چند هزار ساله دارد از گذشته تاکنون مورد تعرض افراد مغرض بسیاری قرار گرفته است و این بار نیز به نظر می‌رسد توسعه شهری و مقابله با معضل ترافیک بهانه‌ای برای تعرض به حریم این اثر تاریخی باشد. بنابراین هرچند براساس شنیده‌ها تاکنون هزینه هنگفتی برای طرح روگذر صرف شده است اما حفاظت از آثار تاریخی همیشه باید مورد توجه قرار گیرد زیرا این آثار میراثی برای آیندگان هستند.

کد خبر 394961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.