روز جهانی شهرها، فرصتی برای دست‌یابی به توسعه پایدار شهری

سرپرست شهرداری فردیس گفت: روز جهانی شهرها فرصتی برای دولت‌ها، سازمان‌های بین‌المللی مرتبط، جامعه مدنی و سایر ذی‌نفعان‌ و فعالان شهری از جمله مدیران شهری جهت اهتمام به ایجاد توسعه پایدار شهری در سراسر جهان است.

مسعود نجفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنابا اشاره به در پیش بودن_۹ آبان، روز جهانی شهرها، اظهار کرد: هر ساله به تناسب نیازهای جهانی و موضوعات مختلف شهری، موضوعی برای تبادل آراء شهرسازان و متخصصان علوم شهری مشخص می‌شود.

وی با اشاره به انتخاب "شهر بهتر، زندگی بهتر" به عنوان موضوع بحث و تبادل نظر در روز جهانی شهرها، تصریح کرد: این روز فرصتی برای دولت‌ها، سازمان‌های بین‌المللی مرتبط، جامعه مدنی و سایر ذی‌نفعان‌ و فعالان شهری از جمله مدیران شهری جهت اهتمام به ایجاد توسعه پایدار شهری در سراسر جهان است.

سرپرست شهرداری فردیس گفت: شعار منتخب روز جهانی شهرها در سال جاری، " تبدیل زباله به ثروت با استفاده از ابزارهای خلاقانه" است که این موضوع بر اهمیت کاهش استفاده از زباله‌ها تاکید دارد.

وی با اشاره به وجود فناوری‌های پیشرفته برای دستیابی به هدف توسعه پایدار شهری و مواجه شدن با تغییرات اقلیمی، عنوان کرد: فناوری‌هایی از جمله اتوماسیون، رباتیک، هوش مصنوعی و بیوتکنولوژی از جمله فناوری‌هایی است که می‌توانند در حوزه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی تحول ایجاد کنند.

سرپرست شهرداری فردیس ادامه داد: فناوری‌هایی از این دست می‌توانند راهکار های بهتر، ارزان‌تر، سریع‌تر و ساده‌تری را برای مشکلات روزمره از جمله مدیریت پسماند ارایه کند و در همین راستا سازمان ملل فراخوان همکاری و تبادل دانش، فناوری و ابتکار در زمینه ارتقای وضعیت کنونی و آتی شهری در جهان را در دستور کار خود قرار داده است.

وی با بیان اینکه تقریبا همه شهرهای ایران بدون بهره‌گیری از ظرفیت‌های دانش بشری و تکنولوژی‌های نوین جمع‌آوری پسماندهای جامد،‌ مایع، خانگی، صنعتی و تجاری هزینه‌های سرسام‌آوری را به مدیریت‌ شهری تحمیل می‌کند، تصریح کرد: در صورت چاره‌اندیشی و برخورد علمی با این موضوع، می‌توان هزینه‌های این حوزه را به شدت کاهش داد و صرفه‌جویی‌های انجام شده را صرف انجام پروژه‌های عمرانی و حمل و نقل شهری کرد.

سرپرست شهرداری فردیستنها راهکار رسیدن به نقطه مطلوب این حوزه را افزایش همکاری میان دانشگاه‌ها، مدیریت شهری و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه تولید ثروت از انواع پسماندهای شهری دانست و گفت: این اقدام علاوه بر آنکه سبب صرفه‌جویی در هزینه‌های مدیریت شهری و تولید ثروت در حوزه پسماند می‌شود، کاهش و رفع آثار زیانبار زیست‌محیطی حاصل از پسماند را در پی خواهد داشت.

کد خبر 394950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.