گرمای شهری سلامت شهرنشینان را تهدید می‌کند

شهرها تا ۱۰ درجه گرم‌تر از مناطق حومه‌ای خود هستند و این میزان همواره در حال افزایش است؛ حال تنها نگرانی گرمایش شهرها مصرف انرژی نیست، بلکه امواج گرمایی می‌تواند تعیین‌کننده شرایط مرگ و زندگی برای ساکنان شهرها باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، محیط‌های شهری و نحوه زندگی امروزی، گرمای حاصل از تردد وسایل نقلیه، سیستم‌های تهویه هوا برای پمپاژ حرارت محیط‌های داخلی به بیرون، بتن‌ها و آسفالت‌هایی که نور خورشید را جذب و سپس منتشر می‌کند، فضاهای خالی میان آپارتمان‌ها که گرما را به دام می‌اندازد، همگی منجر به ایجاد "جزایر گرمایی شهری" می‌شود.

این عوامل در کنار رشد بی‌رویه جمعیت شهرها و تغییرات آب و هوایی، درجه حرارت شهرها را تا ۱۰ درصد نسبت به مناطق حومه‌ای اطرافشان بالا برده است و متأسفانه امکان افزایش این رقم همچنان وجود دارد. با این حال تنها نگرانی گرمایش شهرها مصرف انرژی نیست، بلکه امواج گرمایی می‌تواند تعیین‌کننده شرایط مرگ و زندگی برای ساکنان شهرها باشد.

افزایش درجه حرارت تا بالای ۲۵ درجه سانتی‌گراد، آمار تلفات و سکته‌های مغزی را به میزان قابل‌توجهی بالا می‌برد و در کشورهایی که با شرایط آب و هوایی گرم بیگانه هستند بیش از هر فاجعه طبیعی دیگری منجر به مرگ و میر می‌شود. بنابراین لازم است که به محض افزایش فرکانس و شدت امواج گرمایی به مقابله با آن‌ها برخاست و اقدام به کاهش اثر جزایر گرمایی شهری کرد. به منظور تحقق این هدف راهکارهایی وجود دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

باغ‌های آسمانی

پوشش گیاهی یکی از قدرتمندترین سلاح‌های موجود و در دسترس برای مبارزه با گرمای بیش از حد شهرها به حساب می‌آید که علاوه بر ایجاد فضاهای سبز و فراهم آوردن سایه، محرک افزایش تبخیر و تعریق گیاهان است؛ این فرآیندها منجر به کاهش دمای هوای مجاور گیاهان می‌شود. علاوه بر این استفاده از فضاهای سبز نقش بسزایی در بهبود وضعیت روان‌شناختی شهروندان دارد. شهرهای بسیاری در سراسر دنیا اهمیت این سلاح برای خنک شدن را به رسمیت شناخته‌اند که با توجه به افزایش جمعیت و بلندتر شدن برج‌ها و آپارتمان‌ها، تمرکز مسئولان و برنامه‌ریزان شهری از فضاهای سبز به پارک‌های آسمانی، باغ‌های عمودی و بالکن‌ها، دیوارها و پشت‌بام‌های سبز معطوف شده است که علاوه بر خنک کردن، به جذب آلاینده‌ها، تولید اکسیژن و ایجاد محیطی آرام‌بخش و طبیعی در فضای پر دود و دم شهری کمک می‌کند.

سقف‌های انعکاسی

خنک‌تر شدن شهرها نیازمند ایجاد تغییر در مصالحی است که در ساخت آن‌ها به کار می‌رود. مواد تیره هم‌چون بتون، آسفالت و سنگفرش بخش عمده‌ای از نور خورشید را جذب و پس از آن بازنشر می‌کنند که این مسأله خود منجر به گرمایش شهری می‌شود. این مسأله حتی می‌تواند خطرات سلامتی بسیاری را نیز در بر داشته باشد. بنابراین لازم است به منظور انعکاس فوری نور خورشید، استفاده از مواد تیره خصوصا در مناطقی با آب و هوای گرم ممنوع و استفاده از روکش‌های خنک و دارای رنگ‌های روشن در سقف‌ها، نمای ساختمان‌ها و کف جاده‌ها الزامی شود چرا که سقف‌های سیاه با جذب ۹۵ درصدی نور خورشید نقش بسزایی در ایجاد جزایر گرمایی شهری دارند درحالی‌که سقف‌های سفید در گرم‌ترین روزهای تابستان ۲۳ درجه سانتی‌گراد خنک‌تر از همتایان سیاه خود عمل می کند.  این راهکار به‌طورقابل‌توجهی از میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای نیز کم می‌کند.

آب

آب همیشه در استخرها، آب‌نماها و آبشارهای مصنوعی درون باغ‌ها و حیاط‌ها به عنوان ابزاری برای خنک کردن شهرها مورد استفاده قرار می‌گرفته است. شهرهای امروزی نیز می‌توانند به منظور خنک کردن فضاهای بیرونی خود، از این مایع حیاتی در برکه‌ها، استخرها، آبگیرها، فواره‌های آبی، آب‌پاش‌ها، سیستم‌های تولید مه و ترکیب آن با دیگر سیستم‌های خنک‌کننده شهری استفاده کنند.

سایه‌بان‌های متحرک

یکی از عواملی که خنک نگه داشتن محیط‌های داخلی را به چالش می‌کشد، استفاده از نماهای تمام شیشه‌ای در بناها است که علی‌رغم در اختیار گذاشتن نور و مناظر طبیعی زیبا، منجر به خروج گرما در زمستان و خروج سرما در تابستان می‌شود. طراحی سایه‌بان‌های متحرک که با توجه به آب و هوا و مسیر حرکت خورشید تنظیم و جابجا می‌شود گزینه‌ مناسبی برای رفع این مشکل است. این سایه‌بان‌ها که به طور مداوم نمای ساختمان را دچار تغییر و تحول می‌کند، منعکس‌کننده الگوهای آب و هوایی روزانه و فصلی است و نسبت به متغیرهای نور و گرما واکنش نشان می‌دهند. استفاده از این فن‌آوری در آینده برای حفظ درجه حرارت مناسب از اهمیت بسزایی برخوردار است.

ترجمه از: مریم زمانی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 394946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.