بیمه کارگر توسط کارفرما اجباری است

معاون بیمه‌ای اداره کل تامین اجتماعی استان اصفهان گفت: بیمه کارگر توسط کارفرما امری اجباری است و این حق سازمان تامین اجتماعی با موافقت کارفرما و کارگر نقض نمی‌شود و اجازه یا رضایت کارگر در مورد عدم پرداخت حق بیمه به مسئولیت کارفرما نیست.

عبدالرسول آقاهادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص حداکثر شرط سنی بیمه شدن، اظهار کرد: در خصوص بیمه اجباری که افراد شاغل در کارگاه‌ها باشند و کارفرما بیمه آنها را بپردازد محدودیت سنی وجود ندارد و تنها باید افراد شرایط ماده ۹۰ قانون تامین اجتماعی را دارا باشند.

وی در خصوص ماده ۹۰ قانون تامین اجتماعی، تصریح کرد: در این ماده قانونی به لزوم انجام معاینات قبل از استخدام اشاره شده است که باید این بند توسط کارگر اجرا شود و اگر بر اساس معاینات پزشکی پزشکان ذیصلاح و معرفی شده برای این امر به کارگیری افراد را بلامانع بدانند قطعا فعالیت و بیمه افراد هم اشکالی نخواهد داشت.

معاون بیمه‌ای اداره کل تامین اجتماعی استان اصفهان افزود: بیمه شدن افراد شاغل توسط کارفرما محدودیت سنی ندارد و قانونگذار تنها در مورد حداقل سن که زیر ۱۴ سال است سخت‌گیری‌هایی اعمال می‌کند چرا که قانون‌گذار این سن را سن کودکی می‌داند وگرنه در مورد حداکثر سن بیمه شدن محدودیتی وجود ندارد تنها به شرطی که ماده ۹۰ قانون اجازه این کار را به کارفرما بدهد.

وی با بیان اینکه بیمه کارگر توسط کارفرما امری اجباری است، اظهار کرد: این حق سازمان تامین اجتماعی است و با موافقت کارفرما و کارگر نمی‌توانند این حق را نقض کنند بدین معنا که این حق در ارتباط با تامین اجتماعی است و کارفرما مکلف است بر اساس ماده ۲۸ قانون تامین اجتماعی سهم خود و سهم بیمه شده را کسر کند و در پایان هر ماه به سازمان تامین اجتماعی تعدیه کند و اجازه یا رضایت شخص بیمه شده در مورد عدم پرداخت حق بیمه به مسئولیت کارفرما نیست.

آقاهادی با بیان اینکه هیچ امری نافی مسئولیت پرداخت حق بیمه کارگر نیست، خاطرنشان کرد: حتی اگر توافقی بین کارگر و کارفرما باشد قطعا مناسباتی غیراداری و غیرقانونی است و معمولا این امر در حوزه حقوق و مزایا بیشتر اتفاق می‌افتد که کارفرما رضایت یا نامه سفید امضایی دریافت می‌کند که در این زمینه هم هیئت‌های حل اختلاف ورود می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در ارتباط با تامین اجتماعی کمتر این موضوع انجام می‌شود، افزود: اگر در مورد بیمه تامین اجتماعی هم این قبیل توافقات یا امناسبات غیرقانونی دیده شود بازهم قابل پیگیری است در خصوص بیمه تامین اجتماعی یا حقوق و مزایا صدور رای لازم انجام می‌شود.

کد خبر 394908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.