چالش های شهرنشینی و راه‌های مقابله با آن

شهرنشینی، باوجود مزایا و امکانات زیادی که برای مردم به ارمغان می‌آورد، مشکلات و چالش های بسیاری را نیز برای آن‌ها و حتی حیوانات به دنبال دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، یافتن شغل و رفاه از جمله مهم‌ترین عواملی است که جمعیت زیادی از مردم را به سمت زندگی شهری سوق می‌دهد. بیش از نیمی از جمعیت جهان در شهرها زندگی می‌کنند که چنین پیش‌بینی شده است که تا سال ۲۰۵۰ دو سوم مردم جهان در مناطق شهری سکونت پیدا کنند. باوجود این‌که ساکنان شهری از امکانات رفاهی و مزایای بسیاری، نسبت به روستانشینان، برخوردار هستند اما مشکلات زیادی نیز آن‌ها را تهدید می‌کند که از مهم‌ترین این مشکلات می‌توان به فقر و تخریب زیست‌محیطی اشاره کرد.

با افزایش تراکم جمعیت و تقاضای محیط زیست شهری مشکلاتی نظیر آلودگی هوا، کیفیت بد آب آشامیدنی، کمبود آب، مشکلات مربوط به دفع مواد زائد و مصرف بالای انرژی تشدید می‌یابد. در چنین شرایطی، نیاز به طراحی شهری موفق بیش از پیش احساس می‌شود و طراحان نقش اصلی را در مدیریت تهدیدهای به‌وجود آمده ناشی از شهرنشینی ایفا می‌کنند. در ادامه به بعضی از مهم‌ترین تهدیداتی که شهرنشینی با آن مواجه است، پرداخته می‌شود.

· افزایش جمعیت یک شهر رابطه مستقیمی با افزایش فقر در آن دارد؛ به این‌صورت که هرچه جمعیت یک شهر بیشتر باشد فقر به میزان بیشتری در آن ترویج خواهد یافت چرا که توانایی دولت برای ارائه خدمات عمومی برای تمام مردم کاهش می‌یابد.

· استفاده از انرژی متمرکز منجر به آلودگی هوای بیشتر می‌شود که این امر به نوبه خود به بدترین شکل ممکن سلامت انسان‌ها را تهدید می‌کند.

· دود خودروهای سواری باعث تولید سطح بالایی از سرب می‌شود که سرب باعث آلودگی هوای شهری می‌شود.

· حجم زیاد زباله‌های کنترل نشده خطرات زیادی را برای سلامت انسان‌ها به دنبال دارد.

· توسعه‌های شهری می‌تواند احتمال آسیب‌های زیست‌محیطی نظیر سیل‌های ناگهانی را افزایش دهد.  

· آلودگی و موانع فیزیکی باعث کاهش پوشش گیاهی در سراسر شهر می‌شود.

· مواد سمی و گازهای منتشر شده از خودورها، سلامت حیوانات را با تهدید مواجه می‌کند و منابع غذایی و زیستگاه را نیز برای آن‌ها به حداقل می‌رساند.

طراحان و مقامات رسمی شهری باید با مدیریت خود راه حل‌های مفیدی برای به حداقل رساندن تهدیدات فوق ارائه دهند. این افراد می‌توانند:

· از طریق ترویج توسعه اقتصادی و کارآفرینی، با مسئله فقر مبارزه کنند.

· از طریق بهینه‌سازی مصرف انرژی و سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی میزان آلودگی هوا را به طور چشمگیری کاهش دهند.

· مشارکت‌های خصوصی-دولتی برای ارائه خدماتی نظیر دفع زباله‌ها و خانه‌سازی به‌وجود آورند.

· تا حد امکان به کاشت درختان و نهال‌ها در سراسر شهرها بپردازند و افزایش فضاهای سبز را در اولویت برنامه‌های طراحی شهری خود قرار دهند.

کد خبر 394907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.