اتصال آفتاب به نصف‌جهان نیمه نخست ۱۴۰۰

توسعه، عمران و آبادانی در شهرها و کلانشهرها با اجرای پروژه‌های مختلف عمرانی، فرهنگی، خدماتی و ورزشی محقق می‌شود و یکی از راه‌های دستیابی به پیشرفت شهرها به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در حالی که رسیدن به این آرمان شهری آن هم در این شرایط سخت اقتصادی امروز کاری بس دشوار است، شهرداری اصفهان با تدابیر ویژه اجازه نداده نوسانات نرخ ارز و گرانی‌ها روند پیشرفت پروژه‌های شهر را تحت تاثیر قرار دهد.

از دو سال پیش تاکنون تمرکز شهرداری اصفهان بر تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام همچون مرکز همایش‌های بین‌المللی امام خامنه‌ای، پروژه نمایشگاه بزرگ اصفهان، قطار شهری، حلقه حفاظتی شهر، میدان امام علی(ع) و ... بوده و با اقدامات انجام شده انقلاب عمرانی در این جهان‌شهر به راه افتاده است.

خوشبختانه با تدابیر مدیریت شهری اصفهان پروژه‌های عمرانی با قوت در حال اجرا بوده و حتی تعدادی از آن‌ها در آستانه بهره‌برداری است که برای اطلاع از آخرین وضعیت این پروژه‌ها، گفت‌وگویی با «ایرج مظفر» معاون عمران شهری شهردار اصفهان انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

چه پروژه‌های فعالی در سطح شهر اصفهان در دست اجرا دارید؟
در سال ۹۶ با تغییر مدیریت شهرداری بعضی از سیاست‌های کلان شهرداری در خصوص پروژه‌های عمرانی تغییر کرد، با توجه به اینکه ادامه فعالیت‌ها و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام سیاست بسیار خوبی برای حفظ و حراست از سرمایه‌های این شهر است، شهرداری اصفهان نیز این سیاست را دنبال کرد و پروژه‌های نیمه تمامی همچون مرکز همایش‌های بین‌المللی امام‌خامنه‌ای، قطار شهری و پروژه به زمین مانده حلقه حفاظتی شهر را در دستور کار خود قرار داد؛ گرچه این سه پروژه مهم حجم زیادی از هزینه‌ها را به خود اختصاص داده است.

این سیاست ظرف مدت یک سال بررسی و در نیمه دوم سال ۹۷ اقدامات اجرایی بسیار خوبی در بحث قطارشهری با پیگیری اتمام خط یک و اجرای خط دو قطار شهری اصفهان انجام شد.

در حال حاضر پروژه خط دو قطار شهری اصفهان از دو جبهه کاری در حال اجرا است به طوری که از سمت شمال شرق شهر پنج ایستگاه در دست احداث بوده و بیش از یک کیلومتر و ۲۰۰ متر از تونل آن حفاری شده است.

از جبهه غربی خط دو قطار شهری اصفهان دو ایستگاه در دست مناقصه و انتخاب پیمانکار توسط سازمان قطار شهری است.

چه میزان از بودجه شهرداری اصفهان در بخش عمرانی هزینه می‌شود؟

از مجموع بودجه چهار هزار و ۱۰۰ میلیارد تومانی شهرداری اصفهان در سال‌جاری، دو هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان آن بودجه عمرانی است.

از دو هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان بودجه عمرانی شهرداری اصفهان حدود یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان معادل حدود ۵۰ درصد کل بودجه شهرداری برای پروژه قطار شهری اختصاص یافته و البته این رقم غیر از اعتباراتی است که از طریق فروش اوراق مشارکت تأمین می‌شود.

پروژه «حلقه حفاظتی شهر» چه زمانی به اتمام می‌رسد؟

حلقه حفاظتی شهر یکی دیگر از پروژه‌های به زمین مانده بود که چندین سال از زمان تصویب آن می‌گذشت، اما مدیریت جدید شهری با یک همت و عزم جدی همچنین اختصاص بودجه قابل توجه در نیمه دوم سال ۹۷ اجرای این پروژه شاخص را کلید زد.

در حال حاضر دو تقاطع غیرهمسطح حلقه حفاظتی شهر و حدود پنج کیلومتر اتصال فرزانگان در حال احداث است تا با تکمیل آن ترافیک شمال و شمال شرق شهر که معضل چندین ساله مناطق ۱۴، ۱۰ و هفت شهرداری اصفهان بوده، مرتفع شود، در واقع شهرداری اصفهان در حریم شهر برای اجرای یک پروژه شاخص هزینه می‌کند تا ترافیک سنگین را از خیابان بعثت، چهارراه عاشق اصفهانی و سه راه نقشینه خارج کند.

در حال حاضر روند احداث این پروژه بسیار خوب است، البته به شهروندان قول داده‌ایم که تا پایان امسال ادامه بلوار فرزانگان و اتمام رینگ در منطقه ۱۴ و احداث تقاطع غیرهمسطح آفتاب را تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار دهیم.

معتقدم حلقه حفاظتی شهر مؤثرترین حرکت عمرانی شهر است و برخلاف تمام مشکلات موجود از جمله تورم، تغییر زودهنگام قیمت‌ها، نبود ماشین آلات، مشکلات با سایر شرکت‌های خدمت‌رسان برای جابه‌جایی تاسیسات به دلیل کمبود بودجه آن‌ها و ... جهش عمرانی خوبی را در شهر شاهد هستیم.

این پروژه در چند مرحله اجرایی می‌شود؟

شهرداری اصفهان رینگ چهارم را به ۹ قطعه و پنج اولویت تقسیم کرده است که اولویت نخست آن حدفاصل تقاطع نصف جهان از کارخانه قند تا بلوار فرزانگان تا پایان سال ۹۹ است.

اولویت دوم در قسمت جنوب غرب شهر در منطقه ۱۳ یعنی اراضی ارتش، کمربندی جنوب سپاهان شهر و اتصال آن  به پل راهداران در مجاروت سیتی سنتر است تا ترافیک بزرگراه اقارب پرست، حوالی پایانه صفه و بزرگراه شهید دستجردی حذف شود.

اولویت سوم حلقه حفاظتی شهر در بخش شهر اصفهان و اولویت نخست بخش شهرستانی احداث پروژه در منطقه خمینی شهر است.

اولویت چهارم حلقه حفاظتی شهر حدفاصل سیتی‌سنتر تا کارخانه قند و اولویت پنجم ادامه بلوار فرزانگان تا دولت‌آباد، خورزوق و میدان استقلال است.

پنج اولویت ذکر شده به تصویب رسیده و در صدد هستیم از کمک‌های استانداری و پتانسیل‌هایی که وجود دارد برای تحقق آن استفاده کنیم.

با اجرای اولویت نخست پروژه حلقه حفاظتی شهر ۳۵ درصد رینگ چهارم تحقق می‌یابد.

آیا تخصیص اعتبار به پروژه مرکز همایش‌های بین‌المللی امام‌خامنه‌ای قابل توجه بوده است؟

پروژه مرکز همایش‌های بین‌المللی امام‌خامنه‌ای از چندین سال قبل شروع شده، اما با توجه به پرداخت نشدن تعهدات دولتی، تکمیل و اتمام آن به تأخیر افتاده است.

با توجه به پرداخت نشدن تعهدات دولت، شهرداری اصفهان به نسبت توان مالی خود سالانه مبالغی را برای این پروژه هزینه می‌کرد، اما فرسایشی‌ شدن این پروژه‌ها، هزینه‌ها را مستهلک می‌کند.

آفت بزرگ پروژه‌های عمرانی، سرعت کم و تأخیر در اجرای آن‌ها است که باعث می‌شود تمام هزینه‌ها به شدت افزایش یابد.

شهرداری اصفهان در سال‌های ۹۷ و ۹۸ بودجه شش برابری نسبت به سال‌های قبل برای این پروژه در نظر گرفت و بدهی پیمانکاران را پرداخت کرد و خوشبختانه شاهد پیشرفت خوبی در این پروژه هستیم. همچنین تمام هزینه‌های احداث پروژه نمایشگاه بزرگ اصفهان را شهرداری پرداخت می‌کند زیرا بیشترین سهام را دارد.

تا پایان سال چه پروژه‌هایی در شهر مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد؟

تعدادی از پروژه‌ها در مناطق مختلف شهرداری اصفهان به مرور افتتاح می‌شود؛ پروژه‌هایی همچون خیابان‌سازی، پیاده‌روسازی، مراکز فرهنگی- ورزشی و ...، اما بزرگترین پروژه تأثیرگذار که آرزوی۳۰ ساله شهروندان شمال شرق اصفهان است، تکمیل بلوار فرزانگان به طول پنج کیلومتر، یک و نیم کیلومتر رینگ در منطقه ۱۴ و تقاطع آفتاب، تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد و ترافیک سنگین در این قسمت از شهر حذف می‌شود.

تا پایان سال ۹۹ و نیمه‌نخست سال ۱۴۰۰ اتصال تقاطع آفتاب به تقاطع نصف‌جهانانجام می‌شود. همچنین آزادسازی و اجرای رینگ در بخش جاده خاتون‌آباد که با یک ترافیک شدید سنگین و تصادفات وحشتناک روبه‌رو است، در برنامه سال ۹۹ شهرداری اصفهان قرار دارد.  

آزادسازی میدان جلوخان پروژه‌ میدان امام علی(ع) در چه مرحله‌ای است؟

برای پروژه میدان امام علی (ع) از مهرماه سال ۹۶ تا مهرماه سال ۹۷ دو میلیارد تومان و از مهرماه سال ۹۷ تا مهرماه سال ۹۸، ۵.۵ میلیارد تومان پروژه منعقد شد، البته در میدان امام علی(ع) بیشتر پروژه‌ها تعمیراتی، راه‌اندازی و به روایتی دیگر تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام مثل سیستم تأسیسات، آسانسورها و پله‌های آن بود.

پروژه میدان امام علی (ع) پروژه‌ای نیست که یک زمانی شروع و یک زمانی تمام شود، این پروژه در یک محدوده ۳۲ هکتاری است که زیرپروژه‌های زیادی دارد.

بعضی از پروژه‌ها مثل پارکینگ و تجاری باید در این میدان خدمت‌رسانی کند که در قالب پروژه‌های سرمایه‌گذاری تعریف شده است.

پروژه مجتمع تجاری کمرزرین توسط شهرداری اصفهان در حال احداث است تا بتوانیم طی ۳۰ ماه البته با انتخاب پیمانکار آن را به اتمام برسانیم، اما سایر پروژه‌ها توسط سرمایه‌گذار انجام می‌شود.

آزادسازی پروژه جلوخان باقیمانده که شامل تعداد زیادی از مغازه‌های طلافروشی است، اگر انتقال این مغازه‌ها و آزادسازی این بخش به اتمام برسد و پروژه میدان جلوخان تکمیل شود، می‌توان گفت فاز نخست پروژه یعنی «میدان» به اتمام رسیده است.

پروژه‌های سرمایه‌گذاری ممکن است سال‌های سال به طول انجامد، اما آنچه شهروندان به عنوان میدان امام علی(ع) می شناسند، قسمت جلوخان و بازار A۱ باقیمانده که باید آزادسازی انجام شود و آزادسازی آن مستلزم این است که مجموعه تجاری برای انتقال واحدهای صنفی احداث شود.

کد خبر 394883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.