ارتباط بین افسردگی و التهاب چیست؟

بررسی‌های اخیر محققان نشان می‌دهد رابطه مستقیمی بین افسردگی و التهاب وجود دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تاکنون مطالعات زیادی در مورد شاخص‌های التهاب مغز افرادی که  تمایل به خودکشی دارند انجام شده است. پژوهشگران معتقد هستند التهاب، انگیزه انجام کارهای روزانه را در افراد کاهش می‌دهد. به عنوان مثال، نتایج یک مطالعه‌ که در سال ۲۰۱۵ صورت گرفت، نشان داد ارتباط مستقیمی بین بروز افسردگی بالینی و التهاب مغز وجود دارد. گروهی از محققان هلندی به منظور بررسی رابطه بین علائم افسردگی و شاخص‌های التهاب، مطالعه‌ جدیدی انجام دادند.

آن‌ها برای نیل بدین هدف اطلاعات پزشکی دو هزار و ۳۰۰ فرد را ارزیابی کردند، به گونه‌ای که علائم هر فرد با فرد دیگر متفاوت بود، برخی از این افراد به افسردگی مبتلا نبودند، اما بقیه از این مشکل رنج می‌بردند. پژوهشگران در این مطالعه از روش تجزیه و تحلیل شبکه‌ (network analysis) استفاده کردند؛ این روش به آن‌ها کمک کرد رابطه بین ۲۸ مورد از علائم افسردگی، فاکتورهای سبک زندگی و شاخص‌های التهابی مانند پروتئین واکنشی C، اینترلوکین ۶ و فاکتور نکروز توموری آلفا را بررسی کنند.

محققان متغیرهای کمکی مانند جنسیت، سن، شاخص توده بدنی (BMI)، انجام تمرینات ورزشی، مصرف سیگار و وجود بیماری‌های مزمن را نیز در نظر گرفتند. نتایج بررسی‌های جدید نشان داد بعضی نشانه‌های خاص افسردگی خاص مانند مشکلات مربوط به خواب، منجر به افزایش التهاب در افراد می‌شود. علاوه بر این، پژوهشگران با در نظر گرفتن عواملی مانند چاقی مفرط و وضعیت سیگار کشیدن افراد دریافتند که این عوامل نیز در افزایش التهاب نقش دارد.

بر اساس یافته‌های جدید افسردگی، نتیجه التهاب نیست، اما ممکن است دلیل افزایش میزان التهاب باشد. در واقع افسردگی سبک زندگی افراد را تغییر می‌دهد؛ برای مثال مبتلایان به افسردگی کمتر ورزش می‌کند و یا اینکه از رژیم غذایی مناسب پیروی نمی‌کنند؛ این تغییرات منجر به افزایش چاقی و  التهاب می‌شود، اما رابطه بین افسردگی و التهاب نیاز به مطالعات بیشتری دارد.

نتایج این مطالعه در مجله Psychological Medicine منتشر شده است.

کد خبر 394874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.