جانشین البغدادی کیست؟​​​​​​​

مهم ترین اخبار و تحولات سیاسی امروز در منطقه غرب آسیا را در بسته خبری ایمنا (خاورمیانه) بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

سعد حریری استعفا کرد

سعد حریری در پی نشست امروز سه شنبه با احزاب سیاسی و مذاکرات استعفایش از سمت نخست وزیری را اعلام کرد. وی درسخنانی گفت که ما تلاش کردیم کشور را از خطرات نجات دهیم اما به بن بست رسید. من اکنون به کاخ "بعبدا" می روم تا استعفایم رابه رئیس جمهور تقدیم کنم. حریری افزود: خواسته من از همه لبنان حمایت از کشور است. لبنان از ۱۳ روز قبل شاهد اعتراضات علیهاوضاع اقتصادی است.

جانشین احتمالی البغدادی کیست؟

خبرنگار مجله نیوزویک مدعی شد وی در ماه اوت گذشته به عنوان جانشین ابوبکر بغدادی و با پیشنهاد رهبر پیشین داعش برای این مقام انتخاب شده است. به گفته رسانه‌های آمریکایی، البغدادی و قرداش بیش از پانزده سال در کنار هم فعالیت کرده‌اند. هر دوی آنها در زمره زندانیانی هستند که در زندان بوکا پس از اشغال عراق توسط آمریکا با یکدیگر آشنا شدند. آنها در سال ۲۰۰۳ نیز با هم بازداشت شدند. به گزارش یورونیوز، سعید عبدالرحمن مولا در سال ۱۹۷۰ بدنیا آمده است و یکی از حامیان و اعضای معتقد حزب بعث به رهبری صدام بود. دلیل بازداشت او توسط آمریکایی‌ها پس از اشغال عراق و سقوط حکومت صدام، عضویتش در حزب بعث بود. او مانند البغدادی پس از آزادی از زندان بوکا، به القاعده در عراق پیوست. عبدالرحمن مولا را می‌توان در کنار البغدادی، یکی از بنیان گذاران داعش در عراق و سوریه دانست. کاخ سفید پاداش ۵ میلیون دلاری برای کسانی که محل اختفای او را افشا کنند، تعیین کرده است. تارنمای اعماق وابسته به داعش در ماه اوت گذشته اعلام کرد که عبدالرحمن مولا به عنوان جانشین ابوبکر البغدادی انتخاب شده است.گفته می‌شود جانشینی او با استقبال چندانی در میان افراد تصمیم گیرنده گروه داعش مواجه نشده است و به نظر می‌رسد دلیل مهم آن اصلیت ترکمن وی باشد.در راس گروه‌های افراطی عراق همواره رهبران عرب حضور داشته‌اند اما عبدالرحمان مولا هر چند عراقی است اما اصلیت ترکمن دارد.

واکنش نخست وزیر عراق به درخواست مقتدی صدر برای انتخابات زودهنگام

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق سه‌شنبه پیامی را برای مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق ارسال کرده و از او خواست به جای درخواست برگزاری انتخابات زودهنگام، با هادی العامری، رهبر سازمان بدر برای تشکیل کابینه توافق کند.عبدالمهدی تاکید کرد: "احزاب سیاسی عراق معادلات جدید را درک نمی‌کنند و به همین دلیل به وظایف خود آنگونه که باید عمل نمی‌کنند. همینطور کابینه نیز از درک آن ناتوان ماند، به همین دلیل مردم برای اعلام نظرات خود به خیابان‌ها آمدند." نخست وزیر عراق خطاب به صدر افزود: از من خواستی به پارلمان بروم و در آنجا خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام با نظارت سازمان ملل و یک کمیساریای جدید شوم، از تو تشکر می‌کنم هر رهبر یا شهروندی حق دارد مطابق با منافع ملی از نخست وزیر درخواستی داشته باشد و احتمال دارد که پیشنهاد مطرح شده یکی از راه‌های خروج از بحران فعلی باشد. عبدالمهدی خطاب به صدر گفت: اگر هدف انتخابات تغییر کابینه باشد، راه‌ کوتاه‌تری وجود دارد و آن توافق شما با برادر العامری برای تشکیل کابینه‌ای جدید است، در آن صورت نخست و زیر می‌تواند استعفای خود را ارائه کرده و کابینه جدید ظرف چند روز اگر نگوییم چند ساعت از زمان این توافق، مسئولیت آن را تحویل می‌گیرد. نخست وزیر عراق تاکید کرد: سرنوشت انتخابات زودهنگام نامعلوم است، اینکه چه زمانی برگزار خواهد شد؟ آیا درباره تمامی شرایط آن توافق خواهد شد؟ و آیا نتایج آن قطعی خواهد بود؟ این ها و دیگر سوالاتی که برای ما نامعلوم باقی می‌مانند. مقتدی صدر پیشتر از عبدالمهدی خواسته بود انتخابات زودهنگام پارلمانی با نظارت سازمان ملل و بدون مشارکت احزاب فعلی برگزار شود.

تاکید امیر کویت بر پایان اختلافات در شورای همکاری خلیج فارس

صباح احمد جابر الصباح، امیر کویت در سخنرانی که امروز (سه‌شنبه) در پارلمان کویت داشت، اظهار کرد: منطقه ما شاهد شرایط سرنوشت‌ساز دشوار و بی‌سابقه‌ای است و ما با نگرانی تنش و بی‌ثباتی در برخی کشورهای برادر را دنبال می‌کنیم.امیر کویت گفت: "لازم می‌بینم دوباره خطرات این شرایط ملتهب موجود در اطرافمان و پیامدها و تاثیرات آن را که می‌توانند امنیت، ثبات و آینده نسل‌های ما را تهدید کنند، گوشزد کنم، دیگر استمرار اختلافات میان برادرانمان در شورای همکاری قابل پذیرش و تحمل نبوده و این اختلاف‌نظرها قدرت ما را تضعیف کرده و دستاوردهای ما را به خطر می‌اندازند، به همین دلیل باید فورا بر اختلافاتمان فائق شویم و وحدت و جایگاهمان را تقویت کنیم." الصباح افزود: ما در سطح کشورهای عربی باید اختلافاتمان را پشت سر بگذاریم و منافع عالی را بالاتر از هر مساله‌ای در نظر بگیریم و این مسئولیت تاریخی ماست.

کد خبر 394870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.