سهم پنج درصدی اصفهان از تولید زعفران کشور

فرماندار ویژه شهرستان نجف آباد گفت: بیش از ۹۰ درصد زعفران دنیا در کشور ایران تولید می‌شود و استان اصفهان سهم پنج درصدی تولید زعفران را در کشور به خود اختصاص داده است.

مجتبی راعی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: منطقه مهردشت این شهرستان و روستاهای حومه شهر بیشترین اراضی زیر کشت زعفران در شهرستان را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: برای ارتقای کمّی و کیفی کشت زعفران و حفظ جایگاه کشور در تولید و عرضه صادرات زعفران، سه سال است که جشنواره‌ای در آبان‌ماه و هنگام برداشت گل زعفران تحت عنوان "طلای سرخ" در شهر دهق برگزار می‌شود. در این جشنواره ضمن تجلیل از کشاورزان نمونه این بخش، راهکارهای توسعه کمی و کیفی و آخرین دستاوردهای علمی در توسعه کشت و مکانیسم های برداشت و فروش بررسی و اعلام می گردد.

فرماندار ویژه شهرستان نجف آباد تصریح کرد: سومین جشنواره طلای سرخ زعفران در شهر دهق، چهارشنبه هشتم آبان‌ماه جاری در روستای تاریخی دماب از توابع بخش مهردشت در شهرستان نجف آباد برگزار می‌شود.

راعی ادامه داد: هم اکنون بیش از ۹۰ درصد تولید زعفران دنیا در کشور ایران تولید می‌شود و استان اصفهان سهم پنج درصدی از تولید زعفران را در کشور به خود اختصاص داده است.

فرماندار ویژه شهرستان نجف آباد با اشاره به لزوم مدیریت بهره‌برداری از منابع آب و خاک کشور گفت: با توجه به روند خشکسالی‌های اخیر، کشت زعفران جایگزین مناسبی برای اراضی این شهرستان محسوب می‌شود.

راعی با اشاره به کشت زعفران در نزدیک به ۱۸۰ هکتار از اراضی شهرستان نجف آباد و اشتغال بیش از ۲۵۰ بهره بردار در کشت زعفران گفت: ۶۰ هکتار از این اراضی در سال جدید و در راستای توسعه کمّی کشت زعفران زیر کشت رفته است. از ۱۲۰ هکتار کشت محصول زعفران بارده در این شهرستان، بالاترین حجم برداشت محصول را به نسبت میانگین کشوری شاهد هستیم.

وی افزود: میزان کشت زعفران در کل کشور بالغ بر ۱۰۰ هزار هکتار است و استان‌های خراسان شمالی، جنوبی و رضوی با سهم ۹۵ درصد از تولید زعفران، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند.

فرماندار ویژه نجف آباد افزود: استان اصفهان با نزدیک به ۸۰۰ هکتار سطح زیر کشت زعفران، رتبه چهارم را پس از استان‌های خراسان در تولید زعفران داشته و شهرستان نجف آباد رتبه سوم استان را در این زمینه به خود اختصاص داده است.

راعی در ادامه با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در این شهرستان در جهت برندسازی و ارتقای کمی و کیفی تولید محصول زعفران و بهره‌گیری از روش جدید بسته بندی برای عرضه جهانی و بازاریابی بین المللی گفت: امیدواریم با برگزاری جشنواره های مختلف و آموزش کشاورزان و بهره‌برداران، شاهد رونق چشمگیر در این بخش مهم از اقتصاد ملی کشور باشیم. این صنعت علاوه بر ایجاد اشتغال و سرمایه‌گذاری مطمئن، موجب تقویت گردشگری خواهد شد. 

وی تصریح کرد: افغانستان، چین و هندوستان رقبای ایران در تولید زعفران هستند بنابراین کشاورزان ایرانی باید در برندسازی و تجاری سازی محصولات خود بیشتر تلاش کنند.

فرماندار ویژه شهرستان نجف آباد بر ضرورت معرفی جاذبه‌های سرمایه‌گذاری در این شهرستان و معرفی قابلیت‌های موجود تاکید کرد و افزود: امیدواریم با بهره‌گیری از توان نخبگان دانشگاهی، همت کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی و بهره‌برداران، شاهد ارتقا و تقویت کشت علمی این محصول باشیم.

راعی با اشاره به دیگر مزیت‌های تولید زعفران در این منطقه، گفت: زعفران تولیدی در منطقه مهردشت اصفهان کمترین آفات و بیماری های گیاهی را داشته و این مرهون طبیعت، آب و هوا و خاک حاصلخیز آن است.

وی همچنین معرفی توانمندی‌ها و جاذبه‌های گردشگری منطقه و برگزاری نمایشگاه کتاب کودک را از دیگر برنامه‌های جانبی این جشنواره اعلام کرد.

کد خبر 394854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.