خارج سازی شناورهای مغروقه‌ تأثیر بسزایی در ایمنی مسیر شناورها دارد

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: سازمان بنادر و دریانوردی تا پایان امسال برای خارج سازی حداقل ۸ فروند از مغروقه‌های اروندرود، مناقصه برگزار می کند.

به گزارش ایمنا به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، ‌نورالله اسعدی درباره خارج سازی شناورهای مغروقه در اروند حاصل از جنگ تحمیلی اظهار کرد: ۲۱ فروند شناور مغروقه در آبراهه اروندرود از بندر خرمشهر تا دهانه ورودی به خلیج فارس داریم.

‌مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر افزود: از این تعداد ۱۵ فروند سمت کشور عراق، سه فروند سمت ایران و یک فروند هم در وسط آبراه قرار دارد.

وی اضافه کرد: برای خارج‌سازی این شناورهای مغروقه ‌اقدامات مناسبی از سوی سازمان بنادر و دریانوردی صورت گرفته است و پروژه خارج‌سازی کامل در دستور کار قرار دارد.

مناقصه خارج‌سازی هشت فروند مغروقه در اروند تا پایان امسال

اسعدی ادامه داد: پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان امسال حداقل ۸ فروند از این شناورهای مغروقه‌ها برای خارج‌سازی به مناقصه برود.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر با بیان اینکه رقم اعتبار خارج‌سازی این هشت فروند هنوز مشخص نشده است، اظهار داشت: این رقم توسط سازمان بنادر و دریانوردی تعیین می‌شود، سپس پروژه شناورسازی مغروقه‌ها به مناقصه می‌رود و بخش خصوصی آن با کارفرمایی سازمان بنادر و دریانوردی اجرا می‌کند.

خارج‌سازی شناور بزرگ مغروقه خانیان در اولویت

وی اظهار کرد: مهمترین شناور مغروقه‌ در این حوزه، کشتی مربوط به کشور یوگسلاوی سابق ‌با نام «خانیان» است که در اسکله ما غرق شده است و اولین اقدام ما خارج‌سازی این بزرگترین شناور مغروقه زمان جنگ خواهد بود که مطالعات خارج‌سازی آن انجام شده است.

اسعدی با بیان اینکه تعیین خط مرزی در ابراهه اروند و موارد مربوط به آن در حوزه وزارت امور خارجه است، اظهار داشت: قطعا خارج سازی این شناورهای مغروقه‌ تأثیر بسزایی در ایمنی سیر شناورها دارد.

‌مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر ادامه داد: این تعداد شناورهای مغروقه اگر خارج شود موجب می‌شود که در حوزه ایمنی سیر شناورها، ریسک کاهش یابد، ضمن آنکه وجود این شناورهای مغروقه اثرات زیست محیطی نامناسبی بر اروند ‌دارد که با خارج سازی آن، این مشکلات رفع می‌شود.

در ادامه این گزارش آمده است که مساحت کل بندر خرمشهر ۲۳۰ هکتار است؛ این بندر ‌۱۸ اسکله فعال ‌دارد، ظرفیت پذیرش کالا در ‌بندر خرمشهر ۳.۵‌ میلیون تن در سال است. همچنین ظرفیت جابه‌جایی مسافر از پایانه مسافری دریایی بندر خرمشهر روزانه ۱۲۰۰ نفر است.

کد خبر 394841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.