خدمت سربازان متخصص در بنگاه‌های صنعتی- معدنی

راهکارهای جذب سربازان نخبه در طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار(تاپ) در فاز اول اجرای این طرح، در نشست مشترک معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت معدن و تجارت و فرمانده قرارگاه مهارت آموزی کارکنان وظیفه ستاد کل نیروهای مسلح مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایمنا به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت در دیدار برات قبادیان معاون آموزش پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت با سردار فرحی فرمانده قرارگاه مهارت آموزی کارکنان وظیفه ستاد کل نیروهای مسلح در محل وزارت صنعت معدن و تجارت، چگونگی به کارگیری سربازان نخبه در واحدهای صنعتی و معدنی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

قبادیان در این دیدار گفت: بر اساس تفاهمات صورت گرفته با ستاد کل نیروهای مسلح و موافقت مقام معظم رهبری، فاز اول طرح سرباز تاپ اجرایی خواهد شد.

معاون آموزش پژوهش و فناوری وزارت صنعت معدن و تجارت در خصوص جزئیات فاز اول این طرح گفت: درابتدا ۱۰۰ نفر از سربازان نخبه ای که به واسطه ای امتیازات بنیادملی نخبگان، ثبت اختراع یا مواردی از این قبیل از کسری خدمت برخوردارند، شش ماه باقیمانده خدمت خود را در بنگاههای صنعتیی ،معدنی خواهند گذراند.

وی افزود: صد نفر دیگر، سربازان متخصصی هستند که از ابتدای خدمت و پس از طی دوره آموزشی در صنایع بخش خصوصی مشغول به خدمت خواهند شد.

قبادیان درباره ادامه این طرح نیز تشریح کرد: اکنون در حال گفتگو برای کسب سهمیه بیشتری از سربازان مقطع کارشناسی ارشد و دکترا برای فعالیت در واحدهای صنعتی و معدنی هستیم و بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته بسیاری از این سربازان به واسطه مهارتی که در طول دو سال فعالیت در واحد های تحقیق و توسعه واحد های صنعتی و معدنی به دست خواهند آورد می‌توانند جذب همین کسب‌وکارها شوند و به نوعی این خدمات متقابل سربازان و صاحبان کسب و کار به یکدیگر است زیرا این واحد های صنعتی و معدنی می‌توانند با بهره مندی از خلاقیت نیروهای جوان می توانند تولید خود را ارتقا داده و وارد حوزه های دانش بنیان شوند.

در ادامه این نشست سردار فرحی گفت: در گذشته ودرچارچوب طرح امریه سعی براین بود تا از تخصص نیروهای متخصص مشمول خدمت سربازی در دستگاه‌های اداری استفاده شود که متاسفانه از این امکانات به درستی استفاده نشده و در بسیاری از موارد جذب نیروها بر اساس روابط صورت گرفت و نه ضوابط.

وی ادامه داد: با ورود سردار باقری به عرصه ستاد کل نیروهای مسلح و تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص مد نظر قرار دادن ارتقاء بهره‌وری سربازان، قرارگاهی تشکیل شد تا با برنامه ریزی علمی،فرهنگسازی واقدامات لازم ضمن ایجاد جذابیت برای دوره خدمت زمینه افزایش نشاط سربازان و سطح مهارت آنها در طی این دو سال رافراهم کنند.

فرمانده قرارگاه مهارت آموزی کارکنان وظیفه ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص وضعیت تحصیلی سربازان گفت: در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد از سربازان نیروهای مسلح کشور دارای تحصیلات دانشگاهی هستند بنابراین زمان دو ساله دوران خدمت سربازی فرصت مناسبی برای ارتقای مهارت ها و استفاده بهینه از توان و مهارت های این نیروهای توانمند و آینده ساز خواهد بود.

فرحی با اشاره به اهمیت وحساسیت اجرای دقیق وصحیح طرح تاپ تصریح کرد: با توجه به ذهنیت هایی که در خصوص چنین طرح هایی ازگذشته وجود دارد، لازم است که طرح سرباز تاپ به عنوان یک پایلوت با دقت و حساسیت خاص برنامه ریزی و اجرا شود و امیدواریم این طرح به گونه‌ای پیش برود که زمینه برای جذب نیروهای بیشتر در فازهای بعدی فراهم شود.

کد خبر 394840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.