اجرای پروژه انتقال آب بن- بروجن خلاف قانون است

مدیرکل سابق دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه اجرای طرح بن بروجن خسارت های زیست محیطی به دنبال دارد، گفت: هیچ کدام از طرح های انتقال آب از جمله پروژه بن- بروجن مجوز زیست محیطی ندارد مگر اینکه در دوره کنونی ریاست سازمان محیط زیست به آنها مجوز داده باشند.

محمد درویش در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: حوضه آبریز زاینده رود به شدت با کمبود آب روبروست و هیچ عقل سلیمی نمی پذیرد که بخش دیگری از آب زاینده رود به حوضه کارون انتقال دهند. 

وی با بیان اینکه طرح انتقال آب بن- بروجن خسارتهای زیست محیطی دارد، افزود: اجرای این پروژه به طور کامل اشتباه است؛ بعید می دانم  در دوره ریاست قبلی سازمان حفاظت محیط به این طرح مجوز داده باشند زیرا معاونت انسانی وقت سازمان در نامه ای تمام طرح های انتقال آب را رد کرد و مجوز زیست محیطی به این پروژه ها نداد.  

مدیرکل سابق دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: هیچ کدام از طرح های انتقال آب از جمله بن- بروجن مجوز زیست محیطی ندارد مگر اینکه در دوره ریاست کنونی سازمان حفاظت محیط زیست به این طرح ها مجوز داده باشند.

درویش با بیان اینکه براساس قانون هیچ پروژه ای نمی تواند اجرا شود مگر اینکه مجوز زیست محیطی داشته باشد، ادامه داد: این درحالی است که بسیاری از طرح ها از جمله سد شفا رود ( گیلان) را با ۸۰۰ میلیارد تومان اجرا کردند اما مجوز نداشت یا احداث سد خرسان (۳) که طولانی ترین آبشار ایران در استان چهارمحال و بختیاری را زیر آب می برد، این طرح نیز هنوز مجوز محیط زیست ندارد اما در حال اجرا است و برای آن دهها کیلومتر جاده سازی شده و جنگل های زیادی از بین رفته است. 

این کنشگر محیط زیست افزود: مگر طرح انتقال آب بهشت آباد مجوز زیست محیطی دارد که برای آن هزینه شده است؟ اعتبار این طرح از کجا و با کدام ردیف بودجه تامین می شود؟ 

وی گفت: مردم از زمانی که از موافقت سازمان حفاظت محیط زیست با اجرای طرح انتقال آب خزر به سمنان با خبر شدند، اعتراض کردند؛ هرجا که مردم پای صحنه بیایند با قدرت و شجاعت می توان جلوی تخلفات این چنینی را گرفت.  

۱۷۶ میلیون مترمکعب حقابه گاوخونی، توان زیست پالایی تالاب را حفظ می کند

مدیرکل سابق دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه به وضعیت تالاب بین المللی گاوخونی اشاره و اظهار کرد: تامین ۱۷۶ میلیون مترمکعب حقابه گاوخونی، تراز اکولوژیکی این تالاب را حفظ می کند اما گاوخونی را احیا نمی کند.

درویش ادامه داد: تراز اکولوژیک زمانی اتفاق می افتد که حداقل آب مورد نیاز تالاب تامین می شود و تالاب به توان زیست پالایی مناسب می رسد و دیگر خشک نمی شود. وی گفت: اگر گاوخونی را می خواهیم داشته باشیم باید دستکم حقابه ۱۷۶ میلیون مترمکعب را به تالاب برسانیم درحالی که گاوخونی می تواند تا دو میلیارد آب داشته باشد.   

مدیران اصفهان حقابه گاوخونی را مقدم بر حقابه کشاورزی و صنعت بدانند

این کنشگر محیط زیست خاطرنشان کرد: اراده مدیران حاکم بر استان اصفهان باید بر این مبنا استوار شود که حقابه گاوخونی مقدم بر حقابه کشاورزی و صنایع است و تا زمانی که این اتفاق نیوفتد امیدی برای گاوخونی نیست. 

وی افزود: ما باید تحت هر شرایطی و به هر قیمتی حقابه گاوخونی را مقدم بر کشاورزی و صنعت بدانیم؛ هدف سازمان حفاظت محیط زیست از تدوین برنامه های مختلف برای تالاب ها نیز تامین حقابه ها است اما خیلی راحت محیط زیست را از برنامه ها حذف می کنند. 

درویش گفت: سازمان حفاظت محیط زیست برنامه مدیریت زیست بومی را برای دریاچه پریشان نیز تدوین و اجرا کرد اما سالی که اجرای این برنامه متوقف شد دریاچه پریشان خشک شد.  

تاکید بر لزوم کشت جایگزین در استان های دارای تنش آبی
مدیرکل سابق دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست همچنین بر لزوم کشت جایگزین در استان های با تنش آبی از جمله اصفهان تاکید و تصریح کرد: باید برای کشاورزان منطقه معیشت جایگزین تعریف کرد که وقتی از آنها می خواهیم برنج نکارند به جای آن کاری را در پیش بگیرند که همان درآمد را داشته باشند اما به زیست بوم اصفهان نیز خسارت نزند. 

وی ادامه داد: ما فقط به کشاورز می گوییم "نکار" در حالی که کشاورز نیز زندگی و معیشت دارد؛ باید برای فرهنگ سازی با جامعه محلی وارد تعامل و گفت و گو شد زیرا آن کشاورز نیز مملکت خود را دوست دارد اما باید معیشتش را تامین کند، هیچ جایگزینی برای کشت پر آب بر کشاورز نداریم و هیچ تکنیکی نیز به وی یاد نمی دهیم و انتظار داریم که محصولات پر آب در استانهای با تنش آبی کاشته نشود.  

درویش خاطرنشان کرد: دولت ترکیه در پشت بام ها سلول های فتوولتاییک را به صورت مجانی نصب کرده است و در ازای آن از کشاورزان خواسته است که محصولات آب بر، کمتر بکارند این درحالی است که این کشور ۲۴۰ میلیارد مترمکعب آب قابل استحصال دارد. ما همین خدمت را هم به کشاورزان ارائه نمی کنیم.

کد خبر 394830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدرضا IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
    1 0
    چه عجب آقای درویش از در منطق وارد شدند .... طرح بن بروجن خلاف قانون است ((هم خلاف مصوبات 9 ماده ای شوارای عالی آب است و هم مجوز محیط زیست ندارد....)). به خدا اگه ایمنا پیگیر این موضوع باشه تونسته حقش رو به اصفهان ادا کنه اما اگه نباشه در خیانت به اصفهان شریک بوده.