داستان گوگل از گذشته تا امروز

گوگل یک شرکت چند ملیتی آمریکایی است که در زمینه جستجوی اینترنتی، تبلیغات آنلاین، رایانش ابری، سخت افزار و نرم افزار فعالیت دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گوگل مجموعه بسیار متنوع و گسترده‌ای است که کاربران زیادی را به  سوی خود جذب کرده و به دنبال فراهم آوردن اطلاعات به شکل جهانی است. تقریبا همه افراد هر روز به طریقی از سرویس‌های مختلف گوگل استفاده می‌کنند، اما کمتر کسی اطلاعات کافی در مورد تاریخچه این غول اینترنتی جهان و داستان موفقیت‌های آن دارد.  در ادامه شما را با نحوه پیدایش این شرکت و دستاوردهای آن از گذشته تا امروز آشنا می‌کنیم:

نحوه پیدایش گوگل

گوگل در ابتدا فقط یک پروژه تحقیقاتی بود. در سال ۱۹۹۷، لری پیج و سرگی برین دو دانشجوی دکترا در دانشگاه استنفورد بر روی پروژه خود کار می‌کردند؛ آن‌ها موتور جستجوگر گوگل را طراحی کرده و نام سایت خود (google) را از واژه "googol" به معنای عدد یک و ۱۰۰ تا صفر جلوی آن گرفتند. در واقع این کلمه می‌تواند بیانگر حجم بالای اطلاعاتی باشد که این سایت در اختیار کاربران قرار می‌دهد. الگوریتم طراحی‌ شده توسط این دو دانشجو، ارتباطی میان وبسایت‌ها برقرار کرد که PageRank نام گرفت؛ بنابراین از این طریق لینک‌های مفید سایت‌های مورد نظر کاربران رتبه‌بندی می‌شد. دامنه این سایت در ابتدا "google.stanford.edu"بود که در سال ۱۹۹۷ با دامنه google.com  ثبت شد.

ثبت رسمی شرکت گوگل

این دو دانشجو موفق شدند در سال ۱۹۹۸ اعتماد چند سرمایه‌گذار را جلب کنند. در نتیجه  مدتی بعد یعنی در ماه سپتامبر همان سال، شرکت گوگل به صورت رسمی ثبت شد. نخستین دفتر کار گوگل در پارکینگ منزل یکی از سرمایه‌گذاران در کالیفرنیا قرار داشت.

رقابت گوگل و اپل

از ابتدا رقابت تنگاتنگی در زمینه‌های مختلف بین شرکت‌های گوگل و اپل وجود داشت؛ گوگل در زمینه ارائه سرویس‌های آنلاین همگانی و اینترنتی برای تمام سیستم عامل‌های آی او اس و اندروید فعالیت گسترده‌ای داشت. بنابراین ارزش برند گوگل بیشتر از اپل شد و محبوبیت بیشتری نزد مردم پیدا کرد. این کمپانی در سال ۲۰۱۶ با رشد ۱۱ درصدی خود از شرکت اپل پیشی گرفت، اما در سال ۲۰۱۷ با کاهش رشد ، دوباره جایگاه خود را به اپل داد.

خدمات متنوع گوگل

شرکت گوگل موفق شده است تاکنون محصولات متنوعی طبق نیاز کاربران به آن‌ها ارائه دهد. بعضی از خدمات بی‌شمار گوگل شامل ترنسلیت(Google translate) برای ترجمه متن‌ها به زبان‌های متفاوت، گوگل مپ (Google map) برای نقشه‌های آنلاین و مسیریابی، جیمیل (Gmail) به منظور ارسال رایانامه، گوگل درایو (Google drive) برای ذخیره‌سازی اطلاعات در فضاهای ابری و یوتیوب (YouTube) برای به اشتراک‌ گذاشتن فیلم‌ها است. علاوه بر این، گوگل محصولات نرم افزاری بسیاری نظیر سیستم عامل اندروید و مرورگر گوگل کروم را به بازار عرضه کرده است.

عرضه نسل جدید کامپیوترهای گوگل

شرکت گوگل در سال ۲۰۱۰ اولین تلفن همراه خود را با نام Nexus One که سیستم عامل آن اندروید بود به بازار عرضه کرد. پس از آن تبلت‌ها و تلفن‌های همراه زیاد دیگری با برند Nexus وارد بازار شد. سخت افزار دیگری که گوگل در سال ۲۰۱۶ ارائه کرد Chromebook نام داشت که نسل جدید کامپیوترها محسوب می‌شد و از سیستم عامل کروم (chrome) استفاده می‌کرد.

وضعیت کنونی شرکت گوگل

در حال حاضر گوگل به یکی از بزرگترین و ارزشمندترین شرکت‌های آمریکایی تبدیل شده و هر روز توسط کاربران سراسر جهان از طریق موتور جستجوی آن جستجوهای اطلاعات بسیاری انجام می‌شود. این شرکت علاوه بر تکنولوژی در زمینه‌های دیگر مانند حمل و نقل و سلامت نیز فعالیت دارد. فعالیت‌ها و پروژه‌های بزرگ گوگل در آینده شامل تولید لنز هوشمند، تولید انرژی پاک، فراهم کردن اینترنت برای مناطق دور دست و ساخت خودروهای بدون سرنشین می‌شود.

کد خبر 394823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.