​​​​​​​حمایت از حقوق شهروندان در لایحه مالیات بر ارزش افزوده

در هفته ای که گذشت، برخی اخبار مهم اقتصاد شهری در کلانشهرهای ایران رخ داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهرداران کلانشهرهای کشور ، خواستار حمایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی از حقوق و منافع شهر و شهروندان در لایحه مالیات بر ارزش افزوده شدند.

شهرداران کلانشهرها در صد و سومین نشست خود، روند تصویب نهایی برخی از مواد لایحه مالیات بر ارزش افزوده، فرصت‌ها و تهدیداتی که موجب کاهش درآمد عمومی شهرداری ها می شود را بررسی کردند و از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر حمایت از حقوق شهر و شهروندان در راستای تامین منابع برای ارائه خدمات عمومی و توسعه پایدار شهرها تاکید کردند.

دیگر اخبار مهم اقتصاد شهری به شرح ذیل است:

** کنترل ساختمان براساس قانون وظیفه شهرداری‌ها است

عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران اظهار کرد: در مورد رعایت مقررات ملی ساختمان، فرایند کنترل از سوی شهرداری‌ها به خوبی انجام نمی‌گیرد، در حالیکه کنترل ساختمان براساس قانون وظیفه شهرداری‌ها است. فراتر آنکه در بازار مستغلات شهری، یک جریان پُرقدرت سوداگری وجود دارد که در جریان شهرفروشی متحد و شریک اصلی شهرداری‌های غیرمنضبط است. این جریان ترکیبی با قدرت مضاعف نیز بازار خدمات مهندسی را از تعادل حرفه‌ای، حاکمیت قانون، رقابت منصفانه و تعهد به قرارداد اعم از قرارداد اجتماعی و یا قرارداد فردی باز می‌دارد.

عباس آخوندی ادامه داد: سازمان نظام مهندسی نیز در یک تقسیم کار غیرقانونی با شهرداری افزون بر عرضه های خدمات مهندسی در مقام کنترل کننده ساختمان قرار گرفته و در عمل حق انتخاب مشتریان را از آنان سلب، توزیع خدمات را کوپنی، نوع و شرح خدمات را اجباری ساخته است.

وی گفت: از این رو، در این بازار قرارداد، تعهد به انجام قرارداد و مفهوم رقابت بی معنی است. در این وضعیت آشفته، قربانی اصلی این بازار مشتریانِ خرده پای خدمات مهندسی هستند که هم حق انتخاب خود را از دست داده اند و هم باید هزینه خدمات دریافت نشده را پرداخت کنند. آشکار است که چنین بازاری فاقد کارآمدی اولیه است و نمی توان از آن انتظار رشد و ارتقا و توان رقابت پذیری در سطح بین المللی داشت.

** تامین حداقل ۶۰ درصد از بودجه شهرداریهای دنیا توسط دولتها

دبیر هیئت رئیسه شورای عالی استان ها با اشاره به اینکه در دنیا حداقل ۶۰ درصد از بودجه شهرداری ها توسط دولت صورت می‌گیرد، گفت: کمک نکردن دولت به شهرداری ها به منزله از بین رفتن خدمات عمومی در شهرها و فروش تراکم است.

علی دشتی در خصوص بند سه ماده ۴۱ لایحه «مالیات بر ارزش افزوده» و برابر شدن سهم دولت و شهرداری ها از مالیات بر ارزش افزوده، اظهار کرد: در تمام دنیا حداقل ۶۰ درصد از بودجه شهرداری ها از طریق دولت تامین می شود. شهرداری ها موسسات غیر دولتی هستند، ولی در تمام دنیا تحت کمک های جدی دولت قرار می گیرند.

وی با اشاره به اینکه شهرداری ها خدمات بسیاری به دولت ارائه می کنند، افزود: دولت نباید خودش را از تامین منابع مالی شهرداری ها کنار بکشد. کنار کشیدن دولت به منزله از بین رفتن خدمات عمومی در شهرها و فروش تراکم است.

دبیر هیئت رئیسه شورای عالی استان ها افزایش سهم شهرداری‌ها از مالیات بر ارزش افزوده و برابر شده سهم شهرداری‌ها و دولت را مفید دانست و عنوان کرد: هر میزانی که از سهم مالیات برارزش افزوده برای شهرداری ها کم شود به منزله این است که خدمات دهی شهرداری ها را برای مردم کم کنیم. در صورت کاهش سهم شهرداری، آن ها توان اداره شهر را نخواهند داشت و ناچار هستند به سمت درآمدهای ناپایدرا حرکت کنند. به هر میزان از این درصد کم کنیم به همین میزان چراغ سبزی به مردم و شهرداری ها برای شهر فروشی نشان می دهیم.

**۹۵  درصد مردم توان خرید مسکن ۵۰ متری در شهرهای بزرگ را ندارند

یک اقتصاددان گفت: ۹۵ درصد مردم ایران توانایی خرید مسکن ۵۰ متری در شهرهای بزرگ را ندارند؛ این نشان‌دهنده وضعیت دشوار حاصل از تورم های ناشی از سود وام‌های بانکی و وضعیت ضعیف بازار رهن است.

** راه‌اندازی بازارگاه الکترونیکی مسکن

مدیرعامل بانک مسکن با بیان اینکه بازارگاه الکترونیکی مسکن در شرایط فعلی کمک قابل‌ملاحظه‌ای به تولیدکنندگان و سازندگان ساختمان‌های مسکونی خواهد کرد، گفت: مطالعات مربوط به راه‌اندازی این بازارگاه به پایان رسیده و در مراحل اولیه تاسیس قرار دارد.

** اجرای طرح اقدام ملی مسکن در شهرهای جدید موفق خواهد بود

عضو هیئت مدیره شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید گفت: بستر مناسب برای اجرای طرح اقدام ملی در شهرهای جدید کشور فراهم است و بی شک این پروژه ها در شهرهای جدید موفق خواهد بود.

** نباید به سرمایه گذار به عنوان یک پیمانکار نگاه شود

رئیس سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری یزد بر لزوم امنیت سرمایه گذاران تاکید کرد و گفت: نباید به سرمایه گذار به عنوان یک پیمانکار نگاه شود و بحث مشوق‌های سرمایه‌گذاری از جمله مهمترین و اثرگذارترین فعالیت‌های این سازمان است.

** بازآفرینی شهری یکی از دغدغه‌های اصلی دولت است

عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: اولویت اول و سیاست اصلی وزارت راه و شهرسازی تولید و رونق مسکن بوده و بازآفرینی شهری یکی از دغدغه های اصلی دولت است.

** افزایش ۲۲ درصدی معاملات مسکن در تهران

رئیس کل بانک مرکزی با انشتار پستی در صفحه شخصی خود از افزایش ۲۲ درصدی معاملات مسکن در تهران خبر داد و آن را ناشی از بازگشت امید به روند اطمینان بخش اقتصاد دانست.

** ثبت نام آزمایشی طرح اقدام ملی مسکن در کرمان انجام شد

وزیر راه و شهرسازی گفت: ثبت نام آزمایشی طرح اقدام ملی مسکن در کرمان در روزهای گذشته انجام شدو در آبان ماه امسال علاوه بر سیستان و بلوچستان در استان های دیگر نیز ثبت نام آغاز می شودـ

** پروژه‌های سرمایه‌گذاری در بودجه سال ۹۹ جایگاهی ویژه خواهد داشت

رسول موسایی، قائم مقام شهردار تبریز گفت: در اعتبارات سال ۹۹ پروژه‌ها و زمینه‌های سرمایه‌گذاری و مشارکت جایگاه ویژه خواهد داشت.

** اجرای ۵ طرح در فاز اول توسعه دریاچه خلیج فارس

مدیرعامل شرکت عمرانی کارکنان شهرداری تهران با بیان "ایجاد مأمنی برای آرامش در یک شهر پراسترس"، "تلطیف هوای غربی تهران" و "جذب گردشگر با مشارکت بخش خصوصی" را از اهداف ساخت دریاچه عنوان کرد و گفت: دریاچه شهدای خلیج فارس به شکل نقشه ایران ساخته شده است و ظرفیت این را دارد که به سمبل تهران تبدیل شود. این دریاچه بزرگ‌ترین دریاچه مصنوعی در خاورمیانه با گنجایش آب  هفت میلیون مترمکعب است که سه ورودی اصلی دارد و هر ورودی به یک جزیره ختم می‌شود.

مرتضی احمدی گفت: دریاچه خلیج فارس جزو دارایی‌های شهر تهران و یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های پایتخت، هم برای جهان‌شهر شدن و هم برای افزایش درآمدهای پایدار است. از طرف دیگر چشم‌انداز اول برای دریاچه خلیج فارس تبدیل این دریاچه به یکی از سه مقصد اول گردشگرآور برای تهران در پنج سال آینده و چشم‌انداز  دوم نیز تبدیل دریاچه به عنوان یکی از نمادهای شناخته شده شهر تهران در یک بازه ۱۰ ساله است.

وی در توضیح اقداماتی که در فاز اول توسعه دریاچه خلیج فارس اجرا شده یا در سطح مطالعاتی قرار دارد، گفت:  پنج طرح در دستور کار ما قرار دارد؛ متنوع‌سازی دوچرخه‌سواری مثل استفاده از دوچرخه برقی، سه چرخه و وسایل مختلفی که با دوچرخه ارتباط دارند، ایجاد فضا در جنوب دریاچه برای آمفی‌تئاتر که به صورت شناور روی آب باشد، ایجاد ۳ کافه ساحلی در شمال و ۲ کافه در غرب دریاچه و همین‌طور استفاده از آب دریاچه خلیج فارس که تقریباً بلااستفاده است به عنوان کلوپ دریایی پیشرفته قرار است انجام شود.

**اعطای تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی به رانندگان تاکسی های فرسوده

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران از پرداخت تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی با سود چهار درصد بابت نوسازی تاکسی های فرسوده خبر داد.

علیرضا قنادان اظهار کرد: طبق موافقت نامه‌ای که با صندوق کارآفرینی امید به امضا رسیده است به منظور نوسازی هر دستگاه تاکسی فرسوده، ۴۰ میلیون تومان تسهیلات با سود چهار درصد پرداخت خواهد شد.

**جابه‌جایی ۴۸ هکتار از اراضی حاشیه‌نشین تبریز اجباری است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی جابه‌جایی ۴۸ هکتار از اراضی حاشیه‌نشین تبریز را اجباری عنوان کرد و گفت: هدف اصلی از اجرای این طرح ایجاد مسکن جایگزین برای ساکنان مناطق حاشیه‌نشین و بافت فرسوده است.

کد خبر 394820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.