شعرهای آئینی دستخوش تکرار شده‌اند

یک شاعر آئینی گفت: شعرهای آئینی دستخوش تکرار شده اند در واقع شاعران، مضامین شعرهایی که در سال های گذشته در خصوص اهل بیت(ع) گفته می شده است را اقتباس کرده و در شکلی جدید به مردم ارائه می کنند.

محمد رضا کاکایی در گفت وگو با خبر نگار ایمنا اظهار کرد: نامی که برای شعر آئینی گذاشته شده است شاید خیلی مناسبتی با آن نداشته باشد، چراکه ما آئین را برای مجموعه ای از آداب وسنت های قومی و قبیله ای به کار می بریم و در این صورت ما حتی می توانیم سروده‌های مرتبط با آداب عید نوروز را نیز در جرگه شعر آئینی قرار دهیم.

وی افرود: بنابراین در ابتدا باید تعریفی که از شعر آئینی وجود دارد اصلاح کنیم و بعد بگوییم که منظور ما از شعر آئینی، شعر توحیدی، مذهبی یا ولایی است.

این شاعر ادامه داد: می توان دسته بندی های مختلفی از شعر آئینی داشت برای مثال شعر های توحیدی شعر هایی است که در خصوص ذات باری تعالی گفته می شود و به صفات خداوند متعال اشاره دارد.

کاکایی با اشاره به دسته دوم شعر های آئینی گفت: شعر های مذهبی شعر هایی هستند که در حوزه دین گفته می شوند، این نوع شعر وقایعی را که در تاریخ دین اسلام اتفاق افتاده است نیز شامل می شود.

وی ادامه داد: شعرهای ولایی در خصوص مدایح و مراثی اهل بیت (ع) گفته می شوند. این سه هرکدام یک تعریف کلی از شعر آئینی است بنابراین ما به اسمی که با این نوع شعر سنخیت داشته باشد نیاز داریم.

این شاعر تصریح کرد: باید درشعرهایی که در این زمینه گفته می شود یک بازنگری اساسی صورت بگیرد چراکه اگر دقت کنیم می بینیم که تعداد خاصی از شعرا هستند که شعرهایشان به چاپ های چندم می رسد و این موفقیت شاید گاهی به دلیل شناخته شده بودن شاعر باشد، اما این که بگوییم به خاطر خود کتاب بوده است اینگونه نیست.

کاکایی در خصوص استقبال نکردن از شعرهای آئینی، افزود: شعرهای آئینی دستخوش تکرار شده‌اند در واقع شاعران، مضامین شعرهایی که در سال های گذشته در خصوص اهل بیت(ع) گفته می شده است را اقتباس کرده و در شکلی جدید به مردم ارائه می کنند.

وی اضافه کرد: شاید مردم دنبال یک مضمون جدید باشند. ما می توانیم در زندگی اهل بیت(ع) مضامین بسیار جدیدی کشف کنیم تا آن ها را در شعرمان به مردم معرفی کنیم.

این شاعر با اشاره به مطالعه نداشتن برخی شاعران، گفت: برخی شاعران بیش از آنکه به دنبال مطالعه در خصوص زندگی اهل بیت بروند بر اساس داشته های ذهنی خود که شامل مضامینی است که در مراسم عزاداری، روضه ها بیان می‌شود و اطلاعاتی در خصوص زندگی اهل بیت(ع) به آن ها می دهد، اشعاری می سرایند.

کاکایی اظهار کرد: برای مثال به خودم اشاره می کنم من به عنوان یک شاعر اصلا تلاش نکرده ام که دنبال کتاب خواندن بروم تا بتوانم ابعاد وسیعتری از زندگی اهل بیت را کشف کنیم.

وی ادامه داد: بنابراین یکی از دلایلی که شعر آئینی مورد استقبال قرار نمی گیرد به این مساله باز می‌گردد که ما چیز جدیدی برای ارائه به مردم نداریم.

این شاعر با اشاره به شعر هایی که توسط برخی مداحان خوانده می شود، گفت: آن‌ها دنبال سبک های جدیدی هستند اما از اشعاری در مراثی اهل بیت(ع) استفاده می کنند که غالبا آهنگین است و حکم ترانه دارد.

کاکایی اضافه کرد: در گذشته مداحان به سراغ شعرای خوب شهر می رفتند وسفارش شعر می دادند و در خصوص محرم، شهادت و اعیاد شعرهایی از آن ها دریافت می کردند مثلا مدایحی که بر اساس شعر محتشم کاشانی وصغیر اصفهانی خوانده می شوند بسیار به دل می نشینند.

وی درخصوص تغییر نگرش شاعران جوان نسبت به سرودن شعر آئینی گفت: ما دنبال این هستیم فضایی ایجاد کنیم افراد با استعداد رغبت پیدا کنند و به سمت شعر آئینی یا ولایی بیایند.

این شاعر ادامه داد: برخی افراد با استعداد وارد عرصه شعر آئینی می شوند و به دلیل استعدادی که دارند موفق هم می شوند اما در کل به دلیل اینکه استقبال کمی از شعر آئینی می شود یا به این دلیل که مضامین اشعار تکراری است رغبتی در جوانان شاعر و با استعداد برای سرودن اینگونه شعر ایجاد نمی شود.

کاکایی افزود: چنین فضایی باید تغییر داده شود چراکه اگر این فضا بهبود یابد نگرش شاعران جوان و با استعداد نسبت به اینگونه شعر بهتر خواهد شد.

کد خبر 394810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.