یک شهر چگونه به خلاقیت می‌رسد؟

یک دکترای شهرسازی گفت: چنانچه شهری بخواهد خلاق باشد باید تمامی ابعاد ویژگی خلاقیت را داشته باشد، خلاقیت نسبی است و انتهایی ندارد، اما مهم آن است که فرآیندهای شهری در راستای تحقق این خلاقیت عمل کند.

هاجر ناصری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: خلاقیت به معنای پاسخ غیرتکراری دادن به مسائل و مشکلات است. زمانی که شهر خلاق با مسئله و دغدغه‌ای مواجه می‌شود باید بهترین، راحت‌ترین، نزدیک‌ترین و معقول‌ترین راه را انتخاب کند و تکرار روش‌های گذشته کارایی ندارد زیرا چنانچه راه‌های گذشته مفید بود باید موفق به رفع مشکلات و معضلات می‌شد.

وی افزود: ابعاد شهر خلاق باید در زمینه‌های مختلف از جمله اجتماع، اقتصاد و انسان خلاق بررسی شود و چنانچه این سه شاخص محقق شود، دستاورد آن داشتن محیط زیست پاک است.

این دکترای شهرسازی با اشاره به این که شهروندان سرمایه اصلی شهر هستند، خاطرنشان کرد: همه برنامه‌ریزان شهری در تلاش هستند تا کیفیت زندگی شهروندان را ارتقا دهند زیرا جایگاه شهروندان در شهر جایگاهی والا است و مدیران شهر باید برای توانمندسازی و استفاده از ظرفیت‌های آنان تلاش کنند.

ناصری اصفهانی با بیان اینکه برای خلاقیت انسانی نام‌های مختلفی آورده می‌شود، ادامه داد: از این افراد معمولا به عنوان طبقه خلاق نام برده می‌شود، انسان‌هایی که دارای مهارت و دانش ویژه‌ای هستند و می‌توانند دانش نوینی را خلق کنند.

وی تصریح کرد: خلاقیت به مفهوم خلق اثری جدید است و زمانی که یک ایده به خلق اثری می‌انجامد تبدیل به نوآوری می‌شود به عبارت دیگر فرآیند خلاقیت به نحوی است که یک ایده را تبدیل به محصولات خدماتی و عملکردی می‌کند.

این دکترای شهرسازی تاکید کرد: شهر خلاق باید حرمت انسان و زمینه‌های اعتلا و پرورش او را حفظ کند تا یک شهروند تبدیل به انسانی خلاق شود، چنانچه هر انسانی در هر جایگاهی سعی کند برای تعامل نوآوری و اصالت پاسخ مناسبی دهد خلاق است.

ناصری اصفهانی افزود: یک شهروند یا یک انسان برای رشد و اعتلا به یک جامعه و شهر خلاق نیاز دارد، منظور از اجتماع خلاق، اجتماعی دارای انسجام اجتماعی، سرمایه اجتماعی، وحدت، مشارکت، تنوع قومی و تنوع اندیشه‌ها است زیرا این تنوع موجب شده تا فکرهای متنوع ایجاد شود و از تداخل فکرها ایده های جدید به وجود بیاید، بستر رشد شهروندان در این شهر خلاق فراهم می‌شود.

وی با بیان اینکه اقتصاد خلاق از دیگر مولفه‌های جامعه خلاق است، عنوان کرد: سیستم اقتصاد شهر باید توانایی کسب ثروت از دانش، خلاقیت و هنر و فرهنگ را داشته باشد، کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (UNCTAD) اشاره دارد که صنایع خلاق وابسته به هنر، فرهنگ و رسانه و آفرینش‌های کارکردی است.

این دکترای شهرسازی ادامه داد: آفرینش‌های کارکردی شامل خدمات، معماری، دانش و پژوهش، رسانه‌ها، فرهنگ صنایع دستی، آداب و رسوم و هنرهای نمایشی و تجسمی است و چنانچه شهری بخواهد خلاق باشد باید تمامی ابعاد ویژگی خلاقیت را داشته باشد، خلاقیت نسبی است زیرا انتهایی ندارد و مهم این است که فرآیندهای شهری در راستای تحقق این خلاقیت عمل کند.

کد خبر 394731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.