عرضه پرتقال‌های رنگ‌آوری شده در بازار خطرآفرین است

رئیس اتحادیه میوه فروشان کشور گفت: پرتقال های کاملا نارنجی که اکنون در بازار میوه وجود دارد رنگ آوری شده و استفاده از آنها برای سلامت شهروندان خطرآفرین است.

اسدالله کارگر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به شایعاتی پیرامون نارس بودن مرکبات عرضه شده در بازار میوه جات، اظهار کرد: پرتقال های باغ های کشور، به ویژه پرتقال های باغات شمال هنوز به میزان قند کافی و لازم نرسیده اند و برخی محصولاتی که در بازار عرضه شده، رنگ آوری شده است.

وی افزود: رنگ آوری محصولات کشاورزی هنگام عرضه آنها در بازار برای استفاده مردم، از نظر استاندارد های پزشکی و بهداشتی غیر اصولی و تخلف محسوب می شود و می تواند سلامت شهروندان را در معرض خطر قرار دهد.

رئیس اتحادیه میوه فروشان کشور با بیان اینکه اکنون پرتقال ناول جنوب در بازار به صورت استاندارد عرضه شده و پاسخگوی نیاز مرکبات بازار است، خاطر نشان کرد: این محصول که پیشرس‌تر از پرتقال های باغات شمال است در نرخنامه های جدید اتحادیه های میوه و سبزیجات سراسر کشور وارد شده و عرضه آن در بازار میوه به صورت استاندارد انجام گرفته است.

کارگر اضافه کرد: پرتقال شمال هنوز به کیفیت اصلی خود نرسیده و برای عرضه در بازار آماده نیست. کیوی نیز یکی دیگر از محصولات کشاورزی است که نباید تا پیش از فرارسیدن موعد برداشت آن در بازار عرضه شود و بر اساس یکسری گزارشات عرضه غیراستاندارد این محصول در بازار های میوه سراسر کشور نیز موجب بروز برخی مشکلات شده است.

وی ادامه داد: اگر مردم پرتقال های سبز عرضه شده در بازار را خریداری کنند با مشکلات بهداشتی مواجه نخواهند شد اما پرتقال های رنگ طبیعی و کاملا نارنجی که در بازار وجود دارد رنگ آوری شده و غیر طبیعی است و موجب ایجاد مشکلات بهداشتی برای شهروندان خواهد شد.

به گزارش ایمنا، مجتبی شادلو، عضو هیئت مدیره اتحادیه باغداران کشور نیز پیش از این اعلام کرده بود که "پرتقال‌های موجود در بازار به طور غیرطبیعی با فرآوری مصنوعی و گرمادهی توسط دستگاه تغییر رنگ داده می‌شوند و این اقدام باعث بی کیفیت شدن این محصول می‌شود.

وی با بیان اینکه عرضه پرتقال به بازار از اواخر آبان ماه آغاز می‌شود، افزود: معمولا عمده پرتقال‌های شمال در آذرماه و دی ماه چیده می‌شود و پرتقال جنوب نیز حدود یک ماه دیگر وارد بازار می‌شود. پرتقال‌های موجود در بازار که به اسم پرتقال شمال فروخته می‌شود با روش‌های غیرطبیعی رنگ دهی شده و در حال حاضر تنها محصول رسیده از خانواده مرکبات نارنگی است. به طور کلی گرمادهی و رنگ دهی مصنوعی پرتقال‌ها به دلیل حمل و نقل مجدد، هزینه کارگر و استفاده از دستگاه‌های مخصوص هزینه بر است، اما عده‌ای سودجو باز هم این کار را انجام می‌دهند و پرتقال بی‌کیفیت را وارد بازار می‌کنند."

کد خبر 394725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.