راز ماندگاری لوگوی آدیداس چه بود؟

امروزه آدیداس با پشت سر گذاشتن فراز و نشیب‌های فراوان به یک شرکت بین‌المللی تبدیل شده و کمتر کسی است که نام آن را نشنیده باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آدیداس، بزرگ‌ترین تولید کننده لباس ورزشی در اروپا و دومین شرکت عرضه لوازم ورزشی در جهان محسوب می‌شود که در زمینه طراحی، تولید و توزیع لباس، کفش ورزشی، ساعت، عینک آفتابی و محصولات مراقبت‌های شخصی فعالیت دارد. این شرکت پوشاک آلمانی است که در شهر "هرتسوگن آوراخ" در ایالت بایرن قرار دارد، اکنون دارای چندین زیرمجموعه مانند شرکت‌ تولید لباس ورزشی ریبوک، تولید لوازم گلف "تیرلورمید" و کمپانی تولید کفش "راک‌پورت" است.

بنیانگذاران شرکت آدیداس

در سال ۱۹۲۰ یک جوان بیست ساله‌ به نام "آدولف داسلر"، شروع به تولید کفش کرد؛ پس از گذشت چند سال داسلر با همکاری برادر کوچک خود یک کارگاه کوچک تولید کفش راه‌اندازی کردند. کفش‌های تولید شده توسط این دو برادر مورد استقبال مردم قرار گرفت و ورزشکاران زیادی از آن‌ها استفاده کردند. در المپیک سال ۱۹۲۸ تمام ورزشکاران آلمانی از کفش‌های این دو برادر استفاده کردند، اما پس از چند سال رابطه بین این دو برادر با مشکل مواجه شد و برادر کوچک‌تر فعالیت خود را با برند پوما آغاز کرد.

لوگوی آدیداس

آدولف داسلر در سال ۱۹۴۸ شرکت خود را ثبت کرد و نام آن را با ترکیب نام و نام خانوادگی خود "آدیداس" گذاشت. داسلر به دنبال لوگویی بود که توجه ورزشکاران حرفه‌ای را جلب کند، بنابراین لوگویی مبتنی بر سه خط انتخاب کرد که سادگی آن باعث شد در ذهن همه باقی بماند و به لوگویی منحصر به فرد تبدیل شود. مدیران شرکت آدیداس نیز اعلام کردند از نظر پزشکی طراحی سه خط روی تعادل و توازن ورزشکاران اثر می‌گذارد.

طراحی کفش‌های مخصوص

شرکت آدیداس با گذر زمان توسعه یافت و چندین نوآوری را وارد دنیای کفش کرد؛ این شرکت برای اولین بار کفش‌های مخصوص راه‌رفتن روی یخ و کفش‌هایی با دو سری استوک تولید کرد. به جز تولید کفش، این شرکت شروع به تولید وسایل ورزشی دیگر مانند کیف و لباس کرد. در سال ۱۹۵۷ کفش‌های آدیداس محبوبیت و معروفیت خاصی  یافت و از آن سال به بعد تمام شرکت‌ها حتی شرکت پوما نیز شروع به کپی‌کردن از کفش‌های آدیداس کردند.

طراحی توپ آدیداس

این شرکت در سال ۱۹۷۰ محصول بعدی خود یعنی توپ فوتبال را طراحی کرد. آدیداس توپ "TELSTAR" را مخصوص بازی‌های جام جهانی تولید کرد که هنوز هم همکاری این شرکت با فیفا ادامه دارد. آدیداس در حال حاضر کفش‌های مخصوص دویدن بسیار متنوعی نظیر  adiStar Salvation ۳ و adiStar Ride ۳ تولید می‌کند؛ این شرکت کفش‌های ورزشی گران‌قیمت خود را با استفاده از چرم کانگرو تولید می‌کند که بیشتر به صورت سفارشی عرضه می‌شود.

دوران بحرانی شرکت آدیداس

با مرگ موسس آدیداس در سال ۱۹۷۸ شرکت وارد دوران سخت خود شد، البته تنها دلیل این اتفاق فوت آدولف داسلر نبود، بلکه شرکت‌های دیگر با قدرت بیشتر وارد بازار شدند. سپس "روبرت لوئی دریفوس"، مدیریت شرکت آدیداس را بر عهده گرفت و به شرکت جانی دوباره بخشید. او با انجام اقداماتی مانند ادغام کردن آدیداس با شرکت‌های دیگر، خریدن شرکت‌هایی مانند ریبوک و استخدام حرفه‌ای‌ترین متخصصان طراحی پوشاک ورزشی، برتری خود را به اثبات رساند.

وضعیت کنونی شرکت آدیداس

اواخر قرن بیستم شرکت آدیداس زیر ساخت‌های خود را توسعه داد؛ این شرکت اسپانسر رسمی جام جهانی فوتبال ۱۹۹۸، جام جهانی فوتبال زنان ۱۹۹۹ و همچنین اسپانسر یک تیم بیسبال در نیویورک شد. در اوایل قرن بیست و یکم آدیداس با طراحان جدید به رقابت پرداخت و تغییرات اساسی در زیرساخت‌های خود به وجود آورد. لیونل مسی، بازیکن باشگاه فوتبال بارسلونا در حال حاضر بزرگ‌ترین بازیکن آدیداسی محسوب می‌شود؛ این پیشتاز دنیای فوتبال، تولید کفش‌های او را با نام و لوگو مسی تا سال ۲۰۱۷ بر عهده گرفت. همچنین کمپانی آدیداس برای رونمایی از توپ جام جهانی ۲۰۱۸، از نام این چهره جهانی استفاده کرد.

داستان شرکت‌های تکنولوژی جهان را اینجا بخوانید

کد خبر 394718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.