ایستگاه آخرِ البغدادی

مهم ترین اخبار و تحولات سیاسی امروز در منطقه غرب آسیا را در بسته خبری ایمنا (خاورمیانه) بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

پیشنهاد ائتلاف "آبی-سفید" برای ائتلاف با نتانیاهو

بنی گانتس، رئیس ائتلاف "آبی-سفید" قصد دارد در چارچوب مذاکرات برای تشکیل دولت به بنیامین نتانیاهو، رهبر حزب لیکود پیشنهاد بدهد که در ازای خروج از ائتلاف راست‌گراها به شکل تناوبی وی و گانتس نخست وزیر باشند به این شکل که ابتدا نتانیاهو نخست وزیر شود و طی این دوره قوانین مربوط به مذهب و دولت تدوین خواهد شد. گانتس ائتلاف دوجانبه‌ای را به نتانیاهو پیشنهاد خواهد داد که براساس آن در مرحله نخست ائتلافی بدون احزاب تندرو تشکیل خواهد شد. بعد از چندماه زمانی که مسائل مربوط به مذهب و دولت در کنست بررسی شد پیوستن ائتلاف احزاب راست‌گرا و توافق با عدم تدوین قوانین جدید ممکن خواهد بود. شبکه دو تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از یکی از مسئولان ائتلاف آبی-سفید اعلام کرد که این ائتلاف با تشکیل دولت اقلیتی که به حمایت لیست مشترک عربی وابسته باشد، مخالف است. حزب لیکود و ائتلاف آبی-سفید شنبه در بیانیه‌ای اعلام کردند که امروز گانتس و نتانیاهو در دفتر نخست‌وزیر در تل‌آویو نشستی را برگزار می‌کنند. اخیرا بعد از ناکام ماندن نتانیاهو در تشکیل دولت رژیم صهیونیستی، روون ریولین، رئیس این رژیم "بنی گانتس" رئیس ائتلاف "آبی سفید" را مامور تشکیل کابینه جدید کرد.

آزمایش دی‌ان‌ای مرگ البغدادی را تایید کرد

مسئولان آمریکایی گفته‌اند که بررسی‌های دی‌ان‌ای نشان می‌دهد که جسد یکی از افراد کشته شده در حمله روز شنبه نیروهای آمریکایی در شمال سوریه متعلق به ابوبکر البغدادی، رهبر داعش است. این شبکه آمریکایی همچنین گزارش داد، بین ۵۰ تا ۷۰ نیروی آمریکایی در این عملیات که به کشته شدن ابوبکر البغدادی انجامید، مشارکت داشتند. همچنین این شبکه اعلام کرد، علاوه بر آزمایش دی‌ان‌ای ویژگی‌های چهره‌ البغدادی هم شناسایی شده است و مشخص شده که فرد کشته شده در این حمله رهبر داعش بوده است. همچنین رویترز به نقل از یکی از تروریست‌های تکفیری گزارش داد که یکی از اجساد کشف شده در محل عملیات متعلق به البغدادی است. به گفته رویترز جسد دوم متعلق به معاون البغدادی است.

دفتر نخست‌وزیر عراق:‌ عبدالمهدی قصد استعفا ندارد

 یک منبع در دفتر نخست وزیر عراق در گفتگو با سایت روسیا الیوم اعلام کرد، عادل عبدالمهدی، نخست وزیراین کشور سخنی از استعفا حتی با نزدیکان خود به میان نیاورده است. عبدالمهدی اکنون معتقد است که مسئولیت پاسخگویی به مطالبات معترضان و انجام اصلاحات وزارتی را به عهده دارد. وی نه قصد استعفا دارد و نه به آن می‌اندیشد. حرف و حدیث‌ها درباره استعفای عبدالمهدی عاری از صحت است. بنابر این گزارش، پیشتر برخی رسانه‌های عراقی و عربی اخباری را مبنی بر تصمیم عادل عبدالمهدی به استعفا از منصبش منتشر کردند. روزنامه انگلیسی ایندیپندنت به نقل از برخی منابع نوشت، عبد المهدی اخیرا درباره تصمیم استعفای خود با نمایندگان دو فراکسیون پارلمانی "سائرون" و "فتح" گفتگو کرده اما آنها صراحتا مخالفت خود با این اقدام را اعلام کردند.

کره‌شمالی:هیچ پیشرفتی در روابط با آمریکا حاصل نشده

خبرگزاری دولتی کره‌شمالی موسوم به "کی‌سی‌ان‌ای" در بیانیه‌ای که به نام "کیم یونگ چول" از مقام‌های ارشد کره‌شمالی منتشر کرد، گزارش داد "ایالات متحده آمریکا مرتکب اشتباه خواهد شد اگر ضرب‌الاجل پایان سال درباره روابط شخصی ترامپ و کیم جونگ اون،‌ رهبر کره‌شمالی را نادیده بگیرد. "در این بیانیه به نقل از کیم یونگ چول آمده است: "دشمنان همیشگی وجود دارند اما دوستان همیشگی خیر." رئیس شورای عالی خلق کره پیشتر از آمادگی پیونگ‌یانگ برای از سرگیری مذاکره خلع سلاح هسته‌ای با واشنگتن مشروط به آنکه آمریکا موضع خصمانه‌اش علیه کره‌شمالی را کنار بگذارد، خبر داده بود. چو ریونگ های، رئیس شورای عالی خلق کره‌شمالی در نشست جنبش غیرمتعهدها که در باکو برگزار می‌شود، گفت: اوضاع کنونی بین‌المللی بسیار شبیه به دوران آغاز جنگ سرد است. اوضاع در شبه جزیره کره بسیار حساس است. ما با بحران جدی روبرو هستیم که باید حل و فصل شود. پس از امضای توافق میان کره‌شمالی و آمریکا اوضاع بهبود نیافت. آمریکا باید خصومت خود علیه کره‌شمالی و همچنین اقدامات تحریک‌آمیز نظامی و سیاسی‌اش را کنار بگذارد. 

درخواست صدر برای استعفای مسئولان "فاسد" عراقی

 مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق در بیانیه‌ خود درخصوص تظاهرات عراق آورده است: ای مفسدان، اگر می‌خواهید مردم نکشند و آتش نزنند آنها را رها کنید. وی از کسانی که آنها را "فاسد" خواند خواست تا پیش از آنکه برکنار شوند، استعفای خود را تقدیم کنند. رهبر جریان صدر عراق افزود، اگر به نظر برخی، تظاهرات، تحصن و اعتصاب راهکار نیست، آیا چنگ زدن به قدرت راهکار است در حالی که توانایی پایان دادن به درد و رنج مردم و نجات آنها از مفسدان و فراهم نمودن زندگی کریمانه برای آنها را ندارد؟! مقتدی صدر خواستار اقدام و تحرک برای ممانعت از کشانده شدن عراق به جنگ داخلی و فتنه شد و گفت در این صورت همه چیز تمام می‌شود و هر انسان فاسد و بیگانه‌ای بر کشور و مردم حکم‌فرمایی می‌کند. وی گفت، اگر دولت نتواند فساد مسئولان پیشین را اصلاح کند پس هیچ خیری در آن‌ها و پیشینیان آنها نیست.این مردم جماعتی هستند که خواهان زندگی کریمانه و سرزمینی بدون فساد و مفسدان هستند. آنها گروهی هستند که موفق شدند با اعمال فشار بر مفسدان آنها را مجبور به عقب‌نشینی و تلاش برای انجام اصلاحات کنند. (ای نخست وزیر) آیا آنها را برای تکمیل طرح اصلاحات که مدعی آن هستید، انتخاب نمی‌کنید؟! در همین راستا اعضای فراکسیون سائرون در پارلمان عراق اعتصاب کرده و اعلام کردند تا برآورده شدن خواسته‌های تظاهرکنندگان این اعتصاب ادامه دارد.

کد خبر 394712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.