۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۵
غذاهای شادی‌بخش را بشناسید

بررسی‌های جدید محققان نشان داده است یک ارتباط قوی بین مصرف غذاهای سالم و افزایش احساس شادی وجود دارد.

به گزارش ایمنا، دانشمندان انگلیسی معتقد هستند کسانی که روزانه هفت تا هشت واحد میوه و سبزی مصرف می‌کنند، دارای بالاترین سطح رضایت و شادی هستند. بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها برای تولید دوپامین در بدن بوده، که التهاب را کاهش می‌دهد و به افزایش شادی کمک می‌کند.

غذاهای غنی از پروبیوتیک: مطالعات دانشمندان هلندی نشان می‌دهد کسانی که خلق و خوی پایین و افکار پرخاشگرانه دارند، با مصرف پروبیوتیک‌ها و در نتیجه افزایش باکتری‌های خوب در روده، اثرات معکوس این حالات روانی را تجربه می‌کنند. باکتری‌های خوب روده در بهبود سلامت دستگاه گوارش، افزایش خلق و خوی، بهبود عملکرد سیستم عصبی و تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است.

مغز میوه‌ها: علاوه بر اینکه مغز میوه سرشار از کالری است، منبع خوب چربی اشباع نشده بوده و غنی از پروتئین، ویتامین‌های گروه B و سلنیوم محسوب می‌شود؛ مصرف پروتئین باعث ایجاد احساس سیری می‌شود و در بهبود خلق و خو تأثیر مثبتی دارد.

قهوه: بررسی‌های محققان نشان داده است زنانی که در روز دو تا سه فنجان قهوه می‌نوشند، حدود ۱۵ درصد نسبت کمتر از سایرین در معرض ابتلا به افسردگی قرار می‌گیرند. در واقع مقادیر کم کافئین مانند یک داروی ضد افسردگی عمل می‌کند، اما مصرف بیش از حد آن با سردرد، ضعف اعصاب، تحریک پذیری و عصبانیت همراه است.

شکلات تیره: آنتی اکسیدان‌های موجود در شکلات تیره منجر به کاهش فشار خون و بهبود گردش خون می‌شود؛ ضمن این که این ماده غذایی هورمون مرتبط با استرس یعنی کورتیزول را نیز در بدن کاهش می‌دهد. همچنین شکلات تیره حاوی منیزیم است که برای افراد مبتلا به علائم شدید سندرم پیش از قاعدگی، خستگی مزمن، افسردگی و تحریک‌پذیری بسیار مفید است و باعث افزایش احساس شادی می‌شود.

قارچ: قارچ‌ سرشار از سلنیوم است؛ بررسی‌های محققان نشان می‌دهد کمبود ماده معدنی سلنیوم در بدن خطر ابتلا به افسردگی، اضطراب و خستگی را دو برابر می‌کند. همچنین قارچ تنها منبع گیاهی سرشار از ویتامین Dنیز محسوب می‌شود؛ مصرف کافی این ویتامین باعث افزایش خلق و خوی و بهبود علائم افسردگی می‌شود.

چای سبز: بر اساس مطالعات محققان ژاپنی سطح استرس‌های روانی در افرادی که روزانه پنج فنجان یا بیشتر، چای سبز مصرف می‌کنند، در مقایسه با کسانی که کمتر از این مقدار چای سبز می‌نوشند، ۲۰ درصد کمتر است.

منبع: آوای سلامت

کد خبر 394704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.