بخشدار شاهین‌شهر و میمه گفت: برای رسیدن یک جامعه به توسعه پایدار باید زنان مشارکت بالایی داشته باشند اما پیشرفت و کسب مناصب سیاسی زنان هماهنگ با سطح تحصیلات و آگاهی آنها نیست.

شهناز باقریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص لزوم افزایش مشارکت زنان در انتخابات پیش رو، اظهار کرد: بیش از توجه به میزان مشارکت سیاسی باید به کیفیت یا سطح مشارکت‌های سیاسی نظر داشت و تلاش کرد با فعال کردن زنان در سطوح بالای سیاسی از توانایی این قشر موثر جامعه در سرعت بخشی به روند توسعه استفاده کرد.

 بخشدار شاهین‌شهر و میمه تصریح کرد: مشارکت سیاسی از حقوقی منتج می‌شود که شامل تصمیم گیری سیاسی است و علیرغم اینکه زنان نیمی از جمعیت هر کشور را تشکیل می‌دهند اما عملا از مشارکت سیاسی در بسیاری از قسمت‌ها به دلیل جنسیت‌ خود محروم بوده اند و اغلب مواقع به جای اینکه شرکت‌کنندگانی فعال باشند برای ناظر صرف بودن تقویت شده‌اند. مشارکت زنان در حاکمیت و قدرت تحقق حقوق انسانی آنها را بدون واسطه تضمین می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بر حسب قانون هیچ تفاوتی در رای دادن، کاندید شدن و انتخاب نماینده زن وجود ندارد، اظهار کرد: به رغم نبودن موانع قانونی و شرعی برای حضور زنان، فراهم کردن زمینه‌های لازم برای مشارکت زنان در عرصه‌های مختلف از جمله قانون‌گذاری ضروری است. با توجه به قوانین موجود در کشور زمینه‌های قانونی تا حدی فراهم است و تنها باید زمینه اجرایی شدن این قوانین فراهم شود.

باقریان با تاکید بر لزوم اجرای اقدامات فرهنگی و اصلاح نگرش‌ها برای حضور زنان در عرصه‌های قانون‌گذاری، گفت: باید با اقدامات آموزشی و فرهنگی عوامل درونی بی‌میلی زنان به مشارکت فعال، کاندیدا شدن و حتی رای دادن را از بین ببریم و از سوی دیگر باید تلاش کنیم با تغییر در فرهنگ و عرف ناصحیح موجود جامعه موانع فرهنگی و اجتماعی مشارکت فعال زنان را از میان برداریم.

وی در خصوص موانع مشارکت سیاسی زنان تصریح کرد: موانع فرهنگی و اجتماعی از زمهمترین این موانع است که برای رسیدن یک جامعه به توسعه پایدار باید زنان به عنوان نیمی از جامعه حضور و مشارکت بالایی داشته باشند و البته امروز حضور زنان در سطوح آموزش عالی کشور قابل توجه است اما پیشرفت و کسب مناصب سیاسی هماهنگ با سطح تحصیلات و آگاهی آنها نیست.

بخشدار شاهین‌شهر و میمه در خصوص لزوم رفع موانع فرهنگی در مشارکت سیاسی زنان، اظهار کرد: به منظور رفع موانع فرهنگی باید کلیشه‌های جنسیتی را از بین برد و با ایجاد هنجارهای متعادل جنسیتی در تمام سطوح بستری مناسب برای حضور کمی و کیفی زنان فراهم کنیم.

وی با مهم خواندن نقش رسانه‌ها در این زمینه، افزود: رسانه‌ها نقش مهمی در امور فرهنگی جامعه دارند و باید تصویر شایسته و مناسبی از زنان ارائه دهند و تولیدات ادبی زنانه می‌تواند به تغییر چهره مردسالار فرهنگ کمک کند.

ایجاد امنیت و کاهش هزینه فعالیت سیاسی برای زنان ضروری است

باقریان در خصوص چگونگی رفع موانع اجتماعی مشارکت سیاسی زنان، اظهار کرد: باید زنان ما از امنیت شغلی و درآمدی مناسب برخوردار شوند و قوانین حمایتی قوی از آنها در این خصوص تصویب شود.

وی رفع موانع ذهنی زنان را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: در این زمینه باید زنان با اعتماد به نفس و خودباوری موجبات تصدی پست‌های مدیریتی و راه یافتن به مقامات بالاتر را کسب کنند همچنین باید به تغییر رویکرد در تربیت خانوادگی و تغییر مضامین درسی مدارس و مراکز آموزشی هم همت گمارد.

باقریان با مهم خواندن لزوم ایجاد سهمیه مناصب سیاسی برای زنان، اظهار کرد: باید از متغیرهای تاثیرگذار مشارکت سیاسی زنان استفاده کرد که یکی از آنها مشارکت جویی اعضای خانواده و والدین است همچنین توانمندسازی زنان می‌تواند سبب رضایت از زندگی، عزت نفس و افزایش مشارکت سیاسی و اجتماعی زنان می‌شود.

وی افزایش اعتماد احزاب سیاسی به زنان را از مهمترین نکات افزایش کاندیداتوری زنان دانست و تصریح کرد: احزاب سیاسی با اعتماد خود به زنان می‌توانند ورود زنان به عرصه انتخابات را افزایش دهند همچنین شکل‌گیری گروه‌های مدنی و تشویق زنان به شرکت در این گروه‌ها همگام با مردان می‌تواند مشارکت بیشتر زنان را ایجاد کند.

بخشدار شاهین‌شهر و میمه با بیان اینکه کاهش هزینه فعالیت و مشارکت سیاسی برای زنان ضروری است، گفت: این موضوع باید در راستای افزایش مشارکت سیاسی چه در امر کاندید شدن و چه در رای دادن زنان مدنظر باشد و افزایش احساس امنیت از حضور در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی باید برای زنان تامین شود.

وی با تاکید بر اینکه تغییر نگرش‌های جامعه به حضور سیاسی زنان ضروری است، افزود: توجه به مواردی چون اعتماد به نفس زنان برای کاندید شدن، اعتماد به زنان از طرف احزاب و تغییر نگرش‌ها و دیدگاه‌های سنتی به زنان به افزایش مشارکت زنان در انتخابات منجر می‌شود.

کد خبر 394660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.