ترامپ: من خودم یک تیم هستم!

مهم ترین اخبار و تحولات سیاسی امروز جهان را در بسته خبری "بین الملل ایمنا" بخوانید.

به گزارش ایمنا، برگزیده اخبار جهان طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید.

ترامپ تحقیقات استیضاح به رهبری دموکرات‌های مجلس نمایندگان را رد کرد

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به خبرنگاران در مقابل کاخ سفید گفت: من هیچ تیمی ندارم. همه درباره تیم صحبت می‌کنند. من به شخصه یک تیم هستم. من هیچ کار اشتباهی انجام نداده‌ام. این اظهارات به عنوان بخشی از جنجال طولانی مدت علیه تحقیقات استیضاح مطرح شد؛ تحقیقاتی که ترامپ آن را به عنوان یک توافق ساختگی حول محور تماس تلفنی‌اش با رئیس جمهور اوکراین محکوم کرد. وی همچنین گفت: اگر نتیجه‌ای از این تحقیقات حاصل شود کشور را به یک رکود اقتصادی خواهد کشاند. ترامپ ضمن زیر سوال بردن اینکه چطور دموکرات‌ها می‌توانند یکی از موفق‌ترین روسای جمهوری آمریکا را استیضاح کنند، گفت: به نظر من اگر این پیگیری موهومات ساختگی که دموکرات‌ها آن را به راه انداخته‌اند نتیجه‌ای داشته باشد شما شاهد یک رکود و کسادی خواهید بود که آمریکا هرگز چنین چیزی را به خود ندیده است. دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا تحقیقات استیضاحی را در خصوص اتهاماتی دال بر اینکه ترامپ با تحت فشار گذاشتن دولت کی‌یف برای تحقیق از رقیب سیاسی داخلی‌اش از قدرت‌اش سوءاستفاده کرده به راه انداختند. تاکنون چندین تن از مقامات سابق دولت واشنگتن در جریان این تحقیقات شهادت داده‌اند؛ شهادت‌هایی که علیه ترامپ بوده‌اند. تأکید ترامپ بر اینکه وی به کمک بیشتر برای مبارزه با تحقیقات استیضاح نیاز ندارد در حالی مطرح شد که بسیاری از اعضای حزب جمهوری‌خواه نسبت به فقدان یک پیام هماهنگ شده کاخ سفید در خصوص این موضوع ابراز خشم و عصبانیت کردند. کاخ سفید بارها لزوم تشکیل یک اتاق جنگ برای مبارزه با استیضاح را کم اهمیت جلوه داده و تأکید کرده که ترامپ مرتکب هیچ کار اشتباهی نشده است. استفانی گریشام سخنگوی کاخ سفید روز پنج‌شنبه گفته بود ما نهایت تلاش‌مان را انجام می‌دهیم، ارائه پیام‌های صادقانه کار دشواری نیست اما رئیس جمهور هیچ کار اشتباهی انجام نداده است.

پیروزی حقوقی دموکرات‌های مجلس نمایندگان در تحقیق استیضاح ترامپ

در حکم روز جمعه که همچنین تأییدی بر قانونی بودن خود تحقیق استیضاح است، بریل هاول، قاضی ناحیه‌ای ایالات متحده، به این وزارتخانه دستور داد تا این موارد را تا ۳۰ اکتبر تحویل دهند. سخنگوی وزارت دادگستری گفت که در حال بررسی این تصمیم است. دولت می‌تواند درخواست تجدیدنظر بدهد. این حکم به نفع کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا در حالی صادر شده است که دموکرات‌ها جلسات پرسش و پاسخ پشت درهای بسته از مقامات فعلی و پیشین دولت درباره تلاش‌های دولت ترامپ برای مجبور ساختن اوکراین برای تحقیق در مورد رقیب سیاسی او، جو بایدن، برگزار می‌کنند. مطالب مولر می‌تواند جزئیات پنهان قبلی را برای نمایندگان درباره اقدامات ترامپ در جریان انتخابات ۲۰۱۶ را نشان دهد و بخشی از فشار در روند استیضاح شود. مطالب مربوط که با دستور هاول گردآوری شده، شامل شهادت سانسور شده هیئت منصفه عالی است که در گزارش مولر ذکر شده است. وزارت دادگستری آمریکا می‌گوید که این اطلاعات تنها مورد از اسنادی است که قانونگذاران کلیدی به آن‌ها دسترسی نداشته‌اند. دموکرات‌ها بر این باورند که این اطلاعات سانسور شده هم می‌تواند نور جدیدی بر اپیزودهای اصلی تحقیقات روشن کند، از جمله در بحث‌هایی که ترامپ گزارش کرده است با مشاورانش در مورد انتشار ایمیل‌های سرقت شده در طول مبارزات انتخاباتی و گفتگوهای مربوط به جلسه برج ترامپ در سال ۲۰۱۶ که در آن پسر ارشد ترامپ انتظار داشت اطلاعاتی علیه هیلاری کلینتون دریافت کند. قاضی گفت که این موارد می‌توانند به قانونگذاران کمک کنند تا آن‌ها تصمیم بگیرند که کدام شاهدان را برای استیضاح دعوت کنند و چه راه‌های تحقیق دیگری را دنبال کنند.

اتحادیه اروپا در روزهای آینده درباره تمدید مهلت بریگزیت تصمیم می‌گیرد

اتحادیه اروپا تصمیم نهایی درباره تمدید مهلت خروج بریتانیا از این اتحادیه را به روزهای آینده موکول کرد. سخنگوی کمیسیون اروپا روز جمعه در بروکسل به خبرنگاران گفت که در این روز هیچ تصمیم قطعی گرفته نشده است. به گفته او پرسش‌هایی در نشست بعدی کمیسیون اروپا در این باره مطرح خواهد شد. پیشتر سفیر بریتانیا در اتحادیه اروپا با مسئول بریگزیت در این اتحادیه دیدار کرده بود. در محافل دیپلماتیک بروکسل این خبر شنیده می‌شود که گویا در همین دیدار توافق اولیه‌ای برای تعویق بریگزیت و نیز بر سر اینکه اتحادیه اروپا یک تصمیم یکپارچه را با اتفاق آرا اتخاذ خواهد کرد، به دست آمده بود. درباره این تصمیم نهایی، سران اتحادیه در آخر هفته جاری با یکدیگر مشورت خواهند کرد. به گزارش دویچه‌وله، دلیل اینکه سران اتحادیه اروپا تصمیم نهایی‌شان را روز جمعه اتخاذ نکردند این است که نمی‌خواهند با این کار سیگنالی برای لندن بفرستند و از طریق آن به نحوی در سیاست داخلی بریتانیا دخالت کنند؛ نوعی راه رفتن روی لبه تیغ. در حقیقت ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا با تاکید بر یک مهلت کوتاه دیگر به بریتانیا برای خروج از اروپا، این سیگنال را به پارلمان بریتانیا منتقل می‌کنند که: بالاخره تصویبش کنید! در صورتی که اگر اتحادیه اروپا رسما مهلت خروج بریتانیا از اتحادیه را تا ۳۱ ژانویه - تاریخی که مورد تقاضا از طرف بریتانیاست - به تعویق بیندازد، پیامش به بریتانیا این خواهد بود: عجله نکنید! به خودتان وقت بدهید! این پیام این خطر را در پی خواهد داشت که پارلمان بریتانیا باز هم درباره بریگزیت به نتیجه‌ای نرسد و در نهایت بریگزیت به شکست بینجامد. آن چه هم‌اکنون در حال بررسی است در حقیقت یک "تمدید منعطف" است بدین معنا که اگر بریتانیا تا پایان سال جاری بتواند توافق با اروپا را در پارلمان تصویب کند، می‌تواند بر اساس همان توافق از اتحادیه اروپا خارج شود. در غیر این صورت ۳۱ ژانویه به عنوان تاریخ جدید تعیین خواهد شد. در اصل این وظیفه بوریس جانسون است که یک تاریخ مشخص برای خروج به اتحادیه اروپا بدهد اما این دقیقا برعکس کاری است که بوریس جانسون انجام داده است؛ بر اساس اطلاع برخی دیپلمات‌ها، جانسون با ماکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، تماس گرفته و از او خواسته علیه تمدید مهلت بریگزیت موضع‌گیری کند تا جانسون بتواند به قولش عمل کرده و ۳۱ اکتبر بریتانیا را از اتحادیه اروپا خارج کند. بوریس جانسون در این میان همچنین درخواست برگزاری انتخابات جدید را برای ۱۲ دسامبر مطرح کرده است. مشخص نیست که او بتواند اکثریت پارلمان را برای تصویب این پیشنهاد به دست آورد. مجلس عوام بریتانیا روز دوشنبه آینده درباره این پیشنهاد تصمیم‌گیری خواهد کرد.

رئیس پنتاگون: نیروهای مکانیزه ارتش آمریکا از میادین نفتی سوریه حفاظت خواهند کرد

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا در نشست وزرای دفاع ناتو در بروکسل گفت: آمریکا به حضور کمرنگ خود در سوریه ادامه خواهد داد تا مانع دسترسی نیروهای داعش به میادین نفتی شود و این اقدام همزمان با آن صورت می‌گیرد که ما در حال تغییر مکان برای فاز آتی کمپین مبارزه با داعش هستیم. رئیس پنتاگون افزود:‌ ارتش آمریکا در حال بررسی چگونگی تغییر مکان نیروها و استقرار آنها در این منطقه به منظور تضمین امنیت میادین نفتی است که در حال حاضر تحت کنترل نیروهای کرد سوریه می‌باشد و تلاش می‌کند تا موضعمان در دیرالزور را تقویت کند. وی افزود:‌ این نیروهای کمکی شامل نیروهای مکانیزه نیز می‌باشد. اسپر به جزییات تعداد نیروهایی که قرار است اعزام شوند اشاره‌ای نکرد اما یک نیروی مکانیزه احتمالا شامل تانک‌، دیگر خودروهای جنگی و چند صد پرسنل نظامی می‌باشد. حضور آمریکا در سوریه تا این لحظه شامل چنین تجهیزاتی نبوده است. این تصمیم همچنین بدان معنا است که دولت واشنگتن از تصمیم اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای خروج تمامی هزار نیروی آمریکایی از شمال سوریه که راه را برای حمله ترکیه به این منطقه هموار کرد، عقب نشینی کرده است. قانونگذاران از جمله جمهوری خواهان این اقدام را که "امنیت منطقه را متزلزل کرده، باعث ظهور مجدد داعش شده و کردها را رها کرده" به شدت محکوم کردند اما با وجود آنکه اسپر برنامه‌ها برای اعزام نیرو به نزدیکی میادین نفتی سوریه را اعلام کرد، خروج نیروهای آمریکایی از سوریه در حال وقوع است. در همین حال ترامپ روز جمعه در صفحه توییتر خود نوشت، نیروهای آمریکایی به کشورشان باز می‌گردند و مدعی شد که ماموریت ارتش آمریکا در سوریه پایان یافته است. اسپر همچنین به خبرنگاران گفت: ماموریت آمریکا در سوریه همواره جلوگیری از احیای داعش بوده و در حال حاضر نیز تغییری نکرده است. وی افزود:‌ اگر داعش به این میادین نفتی دست یابد این بدان معنا است که می‌تواند سلاح، نیرو و هر چیز دیگری که می‌خواهد خریداری کند و آن وقت شکست داعش بسیار دشوارتر خواهد شد. این اظهارات اسپر بیانگر تغییر سریع در استراتژی آمریکا در سوریه به دنبال تصمیم اخیر ترامپ می‌باشد. پنتاگون همچنین روز پنجشنبه بیانیه‌ای منتشر کرده و در آن اعلام کرده بود که به تقویت موضع ارتش آمریکا در شمال شرق سوریه با اعزام ادوات نظامی بیشتر برای جلوگیری از حمله احتمالی داعش و دیگر عناصر بی ثبات کننده به میادین نفتی متعهد است.

احمق‌ها هستند که راستی ندارند و بی‌احترامی می‌کنند

رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در مراسم یادبود رئیس فقید کمیته نظارت و اصلاحات مجلس نمایندگان، "الایجا کامینگز" گفت: او هرگز عشرت‌طلب نبود، زیرا می‌دانست که بدون وضوح هدف و ایمان پایدار و عزم محکمی که آزادی ما طلب می‌کند، عهد این ملت پژمرده خواهد شد. او می‌دانست که "خود خشنودی" نه تنها برای زندگی جمعی ما بلکه برای زندگی فردی ما هم فاسدکننده است. رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در سخنانی که شاید انتقادی آشکار به دونالد ترامپ بوده باشد، تاکید کرد: هیچ چیز بدی درباره مهربانی و دلسوزی وجود ندارد. هیچ چیز بدی در مراقبت از دیگران وجود ندارد. هیچ چیز بدی در مورد افتخارآمیز بودن وجود ندارد. شما احمق نیستید؛ راستی و صداقت دارید و با دیگران با احترام رفتار می‌کنید. اوباما مقابل تصویر بزرگی از الایجا کامینگز که در کنارش واژه "محترم" نوشته شده بود، گفت: این واژه‌ برای تمام افرادی که در سمت‌هایی انتخاب می‌شوند، مورد استفاده قرار می‌گیرد و ما آن‌ها را "محترم" می‌شماریم اما الایجا کامینگز پیش از آنکه به سمتی برسد، محترم بود. پیش از اوباما، دموکرات‌های دیگری چون نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و هیلاری کلینتون، وزیر خارجه پیشین آمریکا و همسرش بیل کلینتون در مدح کامینگز سخنرانی کردند.

کد خبر 394645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.