شهرهای جهان چگونه شکل گرفتند؟

یک دکترای شهرسازی گفت: شهر خلاق با جذب نیروهای خلاق در عرصه‌های اقتصادی و فرهنگی و به واسطه حضور این نیروها، جریان سیال سرمایه را جذب می‌کند، این شهرها دارای صنایعی نوآور است و سعی دارند دیدگاه سنتی را تغییر داده و شهر را از نگاهی نو ببینند.

امیرحسین شبانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اطهار کرد: خلاقیت را باید در یک بستر کلان جهانی شدن بررسی کرد، بستر کلان جهانی شدن تحولاتی است که از دهه ۸۰ میلادی در کشورهای توسعه یافته و به نحوی دیگر درکل دنیا شکل می‌گیرد.

وی با اشاره به تحلیل حوزه جهانی شدن، افزود: متخصصان و اندیشمندان معتقد هستند جهانی شدن در دوره اخیر تغییرات زیادی کرده است و بسیاری از مسائل امروز شهرها باید در قالب جهانی شدن تحلیل شود.

این دکترای شهرسازی با بیان اینکه جهانی شدن عواملی دارد که در جریان‌های بین المللی، ملی و محلی تاثیرگذار است، خاطرنشان کرد: در این دوره تراکم سرمایه، اطلاعات و داده‌ها را در نوعی از شهرها به نام جهان شهرها شاهد هستیم، این جهان شهرها عملا تبدیل به نقاط تاثیرگذاری شده‌اند که بر روندهای اقتصادی دنیا، قیمت نفت و جهت‌گیری‌های سیاسی تاثیر گذار است.

شبانی ادامه داد: بازارهای بورس دنیا در چند شهر محدود قرار دارند و تغییر و تحولات آنها بر روی کشورهای توسعه نیافته و در حال توسعه اثرگذار می‌گذارد.

وی تصریح کرد: فشردگی زمانی و مکانی نیز مولفه دیگر جهانی شدن است، بدین معنا که در این عصر به واسطه دسترسی به جریان آزاد اطلاعاتی که به واسطه اینترنت و شبکه‎های اجتماعی به طور گسترده محقق شده به سمت دموکراتیزه کردن دسترسی به اطلاعات رفته‌ایم و مفهوم سنتی زمان و مکان تغییر کرده است در حالی که این امکان طی 100 تا 200 سال قبل وجود نداشت.

این دکترای شهرسازی با بیان اینکه جریان سیال سرمایه‌ها در فضای عمومی دنیا از دیگر عوامل جهانی شدن است، افزود: تعریف سرمایه دیگر آن تعریف سنتی و محدود نیست بلکه امروزه سرمایه‌ها در قالب فضایی گسترده‌تر، در مقیاس جهانی و در وجود امنیت و زیرساخت‌های مناسب  در دنیا جریان پیدا کرده و متمرکز می‌شوند تا جریان تولید و باز تولید را ایجاد کنند.

شبانی با اشاره به شهرها رقابت در قالب جهانی شدن، تاکید کرد: شهرها سرمایه سیال و متحرکی که در این فضای جهانی در حال حرکت است را در فضایی رقابتی جذب می‌کنند و واژه‌ای مثل خلاقیت معنا پیدا می‌کند.

وی عنوان کرد: مدیریت خلاق شهر به دنبال این است که در عرصه رقابت با سایر شهرها، سرمایه‌های اقتصادی، غیر اقتصادی و جریان‌های اطلاعاتی را بیشتر از گذشته از آن خود کند و شهرهایی که خلاقانه‌تر بتوانند از این سرمایه‌ها استفاده کنند، موفق‌تر خواهند بود.

این کارشناس شهرسازی با اشاره به امتیازات شهرهای جهانی، گفت: شهر خلاق با جذب نیروهای خلاق در عرصه‌های اقتصادی و فرهنگی و به واسطه حضور این نیروها، جریان سیال سرمایه را جذب می‌کند، این شهرها دارای صنایعی نوآور هستند و سعی دارند دیدگاه سنتی را تغییر داده و شهر را از نگاهی نو ببینند.

شبانی تاکید کرد: برخی از شهرها در این رقابت بهتر عمل و سعی می‌کنند به اشکال مختلف جریان سرمایه و اطلاعات را جذب کنند، برخی از شهرها نیز عقب‌تر قرار گرفته و از این فضا بهره‌برداری لازم را نخواهند داشت.

کد خبر 394641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.