واقعیت ‌هایی ‌درباره فقر ویتامین ‌ب ۱۲

عوارض ‌مصرف جگر خام، کاهش ‌سن از دست دادن دندان زنگ خطری برای ‌جامعه، خوراکی‌های مفید برای پیشگیری ‌از سرما خوردگی، واقعیت هایی ‌درباره فقر ویتامین ب ۱۲ ‌و افزایش ‌جهانی موارد ابتلا به ‌سرطان های لوزه المعده ‌و کلورکتال را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش ‌خبرنگار ایمنا، عضو دندانپزشک شورای عالی نظام پزشکی گفت: خدمات دندانپزشکی در کشور ما از پوشش بیمه ای برخوردار نیست ‌و با توجه به اینکه در سبد خانوار سلامت دهان ‌و دندان تعریف نشده است، اغلب مردم توان پرداخت هزینه های مربوط به درمان بیماری های دهان ‌و دندان خود را ندارند.

بهنام عباسیان ‌با اشاره به اینکه برنامه ها باید با رویکرد پیشگیری ‌به همراه درمان باشد، اظهار کرد: تقویت منابع بیمه ‌ای برای پوشش خدمات دندانپزشکی ‌یک ‌ضرورت است و ورود بیمه های تکمیلی ‌به این عرصه کمک بزرگی ‌به ارتقای سلامت دهان و دندان می کند.

وی ‌ادامه داد: ‌باید ‌تدابیری ‌اندیشیده شود تا آحاد ‌مردم ‌به ‌خدمات ‌درمانی ‌دندانپزشکی ‌دسترسی ‌داشته باشند ‌و ‌دغدغه ‌آنان ‌تامین ‌هزینه ‌های ‌مالی ‌نباشد ‌و ‌اجرای ‌طرح وارنیش فلوراید در گروه های سنی ۶ تا ۱۴ سال و مادران باردار گرچه راهکار خوبی برای کاهش پوسیدگی ‌محسوب می‌شود، اما کافی نیست، زیرا ۹۰ درصد همین ‌گروه ‌های هدف ‌نیازمند خدمات سطح دو و سه برای دندان‌های ‌خود هستند.

عضو شورای عالی نظام پزشکی ‌تاکید کرد: پیشگیری مقدم بر درمان است اما در ‌حوزه دندانپزشکی با توجه به آمار بالای پوسیدگی و موارد از دست دادن دندان، ارائه خدمات سطوح دو و سه یک ضرورت محسوب می ‌شود که به دلیل توان مالی پایین، اغلب مردم از دریافت این خدمات محروم هستند.

عباسیان ‌با بیان تاسف از اینکه مراکز دولتی دندانپزشکی خدمات درمانی را در سطح یک ارائه می دهند، گفت: بیشتر مردم توان مراجعه به بخش های ‌خصوصی دندانپزشکی را ندارند و در مراکز دولتی نیز تنها خدماتی که ارائه می شود محدود به کشیدن ‌و یا ترمیم های بسیار سطحی است؛  بنابراین بیماران ترجیح می دهند با کشیدن دندان آسیب دیده از درد خلاص شوند و میزان کشیدن دندان در مراکز دولتی نیز رو به افزایش است.

وی ‌تصریح کرد: یکی از کارهای پایه‌ای که در حوزه دندانپزشکی باید انجام شود، ورود ‌جدی سازمان‌های بیمه‌گر برای پوشش ‌خدمات است، زیرا ۷۰ درصد مردم که اکثریت را تشکیل می‌دهند، توان پرداخت هزینه‌های دندانپزشکی را ندارند و زمانی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند که دیگر چاره‌ای جز کشیدن دندان ‌برای آنها باقی ‌نمانده است.

خوراکی‌های ‌مفید برای پیشگیری ‌از سرماخوردگی

یک کارشناس ‌ارشد تغذیه و رژیم درمانی ‌با اشاره به اینکه کمبود آب یکی از دلایل ضعیف شدن سیستم ایمنی ‌بدن و سرماخوردگی ‌در فصل سرما است، اظهار کرد: در ‌فصل پاییز که هوا رو به سردی می‌رود بسیاری از افراد به دلیل ضعف سیستم ایمنی، با قرار گرفتن در معرض عوامل بیماری‌زا مانند ویروس‌ها و باکتری‌ها، دچار عفونت‌های ‌تنفسی ‌و سرماخوردگی‌ها ‌و ‌حتی ‌مشکلات گوارشی می‌شوند. همچنین برخی افراد به دلیل سندروم نقص ایمنی و شیمی درمانی ‌در معرض بیماری‌های ‌عفونی ‌بسیاری ‌هستند.

زهرا احدی، با بیان اینکه ضعیف بودن سیستم ایمنی ‌در فصل پاییز احتمال ابتلا به عفونت تنفسی ‌و سرماخوردگی را افزایش می‌دهد، گفت: برای بهبود و تقویت سیستم ایمنی بدن و تامین آنتی اکسیدان‌ها، مصرف مرکبات، توت فرنگی، آجیل‌ها، زیتون، سبزیجات برگ سبز، گل کلم بنفش، حبوبات، سیب زمینی، ماهی و روغن زیتون ضروری است.

وی ‌تصریح کرد: همچنین ادویه‌هایی مانند زردچوبه و زنجفیل ‌و مصرف ماست و لبنیات پروبیوتیک در تقویت سیستم ایمنی ‌نقش مهمی دارند.

احدی ‌تغذیه را عامل مهمی برای جلوگیری ‌از بیماری دانست ‌و اظهار کرد: سدهای دفاعی ‌بدن شامل ‌گلبول‌های ‌سفید ‌خون، سیستم ‌گوارشی ‌وپوست ‌هستند ‌که ‌تغذیه ‌نقش مهمی در تقویت آنها ‌و محافظت از بدن در برابر بیماری‌ها دارد.

این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی، خاطرنشان ‌کرد: عواملی ‌که باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی می‌شود شامل کم آبی، محرومیت انرژی، مصرف ‌ناکافی پروتئین، کمبود مواد معدنی ‌مانند آهن، مس، روی و ‌کمبود ویتامین‌های C، E و کمبود باکتری‌های مفید دستگاه گوارش ‌است.

افزایش ‌جهانی ‌موارد ابتلا ‌به سرطان ‌های لوزه المعده ‌و ‌کلورکتال

نتایج مطالعه ‌بر روی ۱۹۵ کشور جهان نشان می ‌دهد نرخ مرگ و میر جهانی ‌ناشی از سرطان لوزالمعده ‌و نرخ وقوع سرطان کلورکتال بین سال ‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۷، ۱۰ درصد افزایش داشته است.

نتایج مطالعه ‌محققان ‌دانشگاه تهران که در همایش UEG Week بارسلونا ارائه شده است نشان می ‌دهد شمار موارد ابتلا به سرطان لوزالمعده (پانکراس) در طول یک ‌دوره ۲۷ ساله، ۱۳۰ درصد افزایش داشته و از ۱۹۵ هزار در سال ۱۹۹۰ به ۴۴۸ هزار در سال ۲۰۱۷ رسیده است.

«رضا ملک زاده»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره اظهار کرد: «سرطان لوزالمعده یکی از مرگبارترین سرطان های جهان است که نرخ کلی زنده ماندن در طول ۵ سال بعد از ابتلا به بیماری تنها ۵ درصد است.»

وی ‌افزود: «فاکتورهای پرخطر اصلی این بیماری عبارتند از سیگارکشیدن، دیابت و چاقی که عمدتا قابل اصلاح هستند و شیوه بسیار خوبی برای پیشگیری تلقی می شوند.»

محققان دریافتند از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۷، نرخ ابتلا به سرطان کلورکتال (راست روده) ۹.۵ درصد در جهان افزایش یافته، اما نرخ مرگ و میر ناشی از آن تا ۱۳.۵ درصد کاهش داشته است.

محققان ‌معتقدند علت کاهش مرگ و میر ناشی از این بیماری، معرفی برنامه های غربالگری سرطان کلورکتال بوده که منجر به تشخیص زودهنگام و افزایش شانس زنده ماندن می شود.

این مطالعه نشان می دهد فاکتورهای پرخطر سرطان کلورکتال در مردان و زنان متفاوت است و باید در برنامه های سیاستگذاری و پیشگیری دولت ها مدنظر قرار گیرد.

طبق این یافته ها، مصرف مشروبات الکلی، سیگار کشیدن و رژیم غذایی دارای میزان کم کلسیم، شیر و فیبر از فاکتورهای پرخطر در مردان است. اما در زنان، فاکتورهای پرخطر رژیمی بسیار شایع هستند.

عوارض مصرف جگر خام

خوردن جگر فواید زیادی دارد، اما به صورت خام توصیه نمی‌شود. به خصوص برای زنان باردار زیرا موجب سقط جنین خواهد شد. بنابراین جگر را خام مصرف نکنید، زیرا دارای آنزیمی به نام تیامیناز است که تنها بر اثرپختن از بین خواهد رفت، اما در حالت خام، این آنزیم اجازه نمی‌دهد ویتامین‌های موجود درجگر جذب بدن شود.

علایم مسمومیت با جگر خام

فرایند پختن، می‌تواند تاحد زیادی باعث ازبین رفتن برخی از این آنتی بیوتیک‌ها شود. علایم و نشانه‌های مسمومیت به صورت سرفه، عطسه، سردرد و آبریزش بینی است. حتی ممکن است این میکروب‌ها به چشم‌ فرد سرایت و آن را نابینا کند.

جگر افزون بر ویتامین و پروتئین، دارای اسید فولیک، بیوتین، نیاسین، کلسیم، فسفر، منیزیم و پتاسیم است. اما در کنار این فواید دارای عوارضی است که موجب بیماری‌های خاصی می‌شود. خوردن جگر سیاه ممکن است فرد را به مشکلات کبدی مبتلا کند زیرا جگر سیاه عضوی از دام است که سموم و انواع هورمون‌ها در آن جمع شده است و به همین دلیل مصرف زیاد آن خطراتی به دنبال خواهد داشت.

واقعیت هایی درباره فقر ویتامین ب ۱۲

کمبود ویتامین ب ۱۲ در کسانی که دچار مشکلات گوارشی هستند و یا داروهای اسید معده دریافت می کنند و همچنین در کسانی که رژیم های گیاهی را انتخاب کرده اند، شایع است.

با این حال از ۸ حقیقت مهم در مورد فقر ویتامین ب ۱۲ نباید چشم پوشی کرد:

فقر ویتامین ب ۱۲ با خستگی مدام در ارتباط است: اگرچه ویتامین ب ۱۲ در تولید سلول های خونی و حمایت از عملکرد اعصاب موثر است اما نقش مهمی نیز در تبدیل مواد مغذی به انرژی دارد. اگر شما مدام احساس خستگی و ضعف می کنید، وقت آن رسیده که ویتامین ب ۱۲ بیشتری را از راه رژیم غذایی دریافت نمایید. فراموش نکنید که محصولات حیوانی مانند گوشت قرمز و تخم مرغ، بوقلمون، مرغ، ماهی و شیر بیشترین میزان ویتامین ب ۱۲ را دارند.

گیاه خواران آسیب پذیرتر هستند: بیشترین میزان ویتامین ب ۱۲ در محصولات حیوانی یافت می شود و کسانی که تابع رژیم های غذایی گیاهی هستند، برای جلوگیری از ابتلا به فقر ویتامین ب ۱۲ باید مکمل های این ویتامین را دریافت کنند. خستگی و سرگیجه های مداوم از علائم اصلی فقر ویتامین ب ۱۲ در گیاه خواران است.

بزرگسالان سالمند در معرض خطر هستند: هر کسی در هر سنی می تواند دچار فقر ویتامین ب ۱۲ شود اما مشکلات جدی سلامتی در صورت فقر این ویتامین زمانی بیشتر می شود که شما بیش از ۵۰ سال سن داشته باشید. در صورت تشدید مشکل و عدم جبران فقر ویتامین ب ۱۲ از طریق غذا در بزرگسالان، بنا به توصیه پزشک شاید نیاز به تزریق این ویتامین و یا استفاده از مکمل ها باشد.

داروهای سوزش سر دل مقصر فقر ویتامین ب ۱۲ هستند: این داروها از آنجا که تولید اسید معده را سرکوب می کنند، جذب ویتامین ب ۱۲ را سخت تر می نمایند. اگر داروهای تجویزی برای سوزش سر دل مصرف می کنید و علائمی از قبیل ضعف، سرگیجه یا خستگی دارید، با پزشک تان درباره احتمال کمبود ویتامین ب ۱۲ مشورت کنید. مصرف منظم مکمل های این ویتامین می تواند بر غلبه بر این شرایط کمک کند.

ممکن است فقر ویتامین ب ۱۲ با دمانس اشتباه گرفته شود: نشانه های کمبود این ویتامین اغلب مشابه زوال عقل است، از قبیل از دست دادن حافظه، گیجی، مشکلات تفکر و استدلال. و همین مساله تشخیص کمبود ویتامین از زوال عقل را مشکل می کند به خصوص افرد مسن که در معرض خطر هر دوی این ها هستند و غالبا شرایطشان با هم تداخل دارد. ۷۵ تا ۹۰ درصد افراد دچار کمبود ویتامین ب ۱۲ عوارض عصبی مانند زوال عقل دارند. ولی حتی کاهش ب ۱۲ در افراد جوان هم به طور تیپیک علایم زوال عقل را نشان می دهد.

زنان بیشترین نیاز به ویتامین ب ۱۲ را دارند: هرکسی به این ویتامین نیاز دارد اما افراد خاصی مانند سالمندان و زنان باید بیشترین میزان ویتامین ب ۱۲ را دریافت کنند. میزان نیاز روزانه زنان بخصوص زنان باردار به این ویتامین ۲.۸ میکروگرم است در حالی که این میزان برای مردان ۲.۴ میکروگرم است.

کمبود ویتامین ب ۱۲ باعث آسیب دائمی می شود: کمبود ویتامین ب ۱۲ که سالها ادامه داشته باشد، تشدید می شود و می تواند آسیب عصبی غیرقابل بازگشت را ایجاد کند. از دست دادن حافظه، گیجی، ناتوانی در تمرکز، آسیب های عصبی، بی خوابی، اختلال در نعوظ حتی مشکلات روده و کنترل مثانه از دیگر عوارض کمبود طولانی مدت ب ۱۲ است. بسیاری از این عوارض در صورت تشخیص سریع و درمان می تواند معکوس شود.

ممکن است کودکان هم به کمبود ویتامین ب ۱۲ مبتلا شوند: کمبود ویتامین ب ۱۲ در کودکان جدی است و می تواند با علائمی نظیر کم خونی، مشکلات حرکتی، مشکل رسیدن به نقاط عطف رشد و اختلال رشد همراه باشد که ممکن است منجر به مرگ شود. کمبود ویتامین ب ۱۲ در نوزادان نادر است اما می تواند رخ دهد البته اگر کودکی تغذیه بدون غذاهای حیوانی داشته باشد یا اگر شیر مادری که گیاهخوار است را بخورد یا بعد از دوران نوزادی همچنان فقط شیر مادرش را بخورد. بر طبق یک مطالعه که نتیجه آن در ژورنال پزشکی کودکان منتشر شده است، مصرف مکمل های ب ۱۲ توسط مادران در دوران بارداری می تواند از پیش آمدن این مشکل برای نوزادان جلوگیری کند.

کد خبر 394615

برچسب‌ها