شناسایی ۲۱۸ خانه تاریخی در محدوده منطقه ۳

مدیرمنطقه سه شهرداری اصفهان گفت: در این منطقه از جمع ۶۳۵ پلاک ستاره دار طبق طرح تفصیلی، تاکنون ۲۱۸ خانه تاریخی شناسایی و از این تعداد ۱۰۰ خانه توسط بخش خصوصی یا احیاء شده و یا در حال مرمت است.

به گزارش ایمنا، حسین کارگر اظهار کرد: در محدوده مرکز شهر که طی سه دوره پایتختی (تیموریان، سلجوقیان و صفویه) اصفهان را شامل می شده، آثار تاریخی زیادی به چشم می خورد که تعدادی از آنها مرمت شده و تعدادی در حال ویرانی است.

وی با اشاره به تعداد ۶۳۵ پلاک ستاره دار طبق طرح تفصیلی در این منطقه تصریح کرد: تاکنون تعداد ۲۱۸ خانه تاریخی شناسایی شده است و بدلیل اهمیت میراث گذشته برای شهرداری اصفهان امکاناتی جهت احیاء این ابنیه ها در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته که نتیجه آن تعداد ۱۰۰ ابنیه احیاء شده و یا در دست مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

مدیرمنطقه سه  شهرداری اصفهان به وجود ۳۸۰ ابنیه ارزشمند تاریخی موجود در منطقه سه اشاره و تصریح کرد: با توجه به وجود ۳۸۰ ابنیه ارزشمند تاریخی موجود در این منطقه با کاربری های متنوع همانند نمایشگاه، فروشگاه صنایع دستی، نمایشگاه آثار هنرمندان اصفهانی، اقامتگاه سنتی، رستوران، کافی شاپ علاوه بر ایجاد روح تازه در کالبد شهر تاریخی اصفهان، باعث تردد و اسکان گردشگران داخلی و خارجی شده است.

وی افزود: در این منطقه تعداد ۳۴ مسجد تاریخی، ۱۵ امامزاده، ۷ مناره سلجوقی، ۱۳ حمام، ۵ بقعه و آرامگاه، ۲۳ مدرسه قدیمی، ۱۷ کنیسه یهودیان، ۲۸ سرا و تیمچه، ۶ کاروانسرا، ۲ کارخانه قدیمی ۳ کارخانه عصاری ۱ کارگاه ضرابخانه، سه پل تاریخی، ۸ کاخ و ۳۶ بازار وجود دارد.

کارگر ادامه داد: طبق آمار گردشگری سازمان میراث فرهنگی در شش ماهه نخست سال جاری تعداد ۱۰۵۴۸۸۴ نفر گردشگر داخلی و ۱۵۵۴۷۳ نفر گردشگر خارجی از بناهای محدوده منطقه سه بازدید داشته اند.

وی افزود : همچنین در نوروز ۹۷ نیز آمار گردشگران از ابنیه های تاریخی این محدوده ۳۰۰ هزار نفر بازدید داشته‌اند که در این راستا بیشتر ابنیه های تاریخی مانند اقامتگاه‌ها و سفره‌خانه ها که توسط بخش خصوصی اداره می‌شوند را نیز به این مجموعه باید اضافه کرد که آمار آن دو یا سه برابر خواهد بود.

مدیرمنطقه سه شهردایر اصفهان خاطرنشان کرد: در راستای معرفی بیشتر ابنیه‌های تاریخی این منطقه جهت سرمایه‌گذاران و گردشگران، همچنین اهمیت دادن به میراث گذشتگان این دیار، هشتگی را تحت عنوان "#میراث_داران_شهر" در کانال‌های خروجی فضای مجازی خود راه‌اندازی کرده است.  

کد خبر 394610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.