اسرائیل به بن بست خورده است

یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: اسرائیل از حضور دائمی نتانیاهو در قدرت خسته شده و خواهان چهره ای جدید است.

جلال خوش چهره در رابطه با انصراف نتانیاهو از تشکیل کابینه و سپرده شدن تشکیل دولت ائتلافی به بنی گانتس به خبرنگار ایمنا گفت: نتانیاهو امیدوار بود پیش از تکمیل پرونده‌های سه گانه اش به شکل انفرادی و یا مشترک با فرد دیگری به نخست وزیری برسد تا رسیدگی به پرونده‌هایش به تعویق بیافتد. بنی گانتس با طرح تشکیل دولت وحدت ملی مخالفت کرد و منتظر است تا پرونده‌های نتانیاهو تکمیل شود. اینگونه می‌تواند نتانیاهو را از نخست وزیری و رهبری حزب لیکود برکنار کرده و مسیر را برای اهدافی مغایر با نظرات اکثریت اعضای حزب لیکود هموار کند.

خوش چهره افزود: رئیس جمهور اسرائیل دستور داد یک دولت وحدت ملی، به شکلی که دو سال نتانیاهو و دو سال بنی گانتس ریاست را بر عهده داشته باشند، تشکیل شود؛ البته بنی گانتس به دلیل اینکه با نخست وزیری نتانیاهو پرونده‌های سه گانه او به تعویق می‌افتد، با این دستور مخالفت کرد.

وی ادامه داد: تشکیل کابینه در اسرائیل به این گونه است که احزاب برای پیروزی در انتخابات باید بتوانند حداقل ۱+۵۰ کرسی را در پارلمان به دست بیاورند. حزب لیکو و حزب آبی و سفید هیچکدام موفق نشدند آرا لازم برای تشکیل دولت را به دست بیاورند.

وی ادامه داد: نتانیاهو و بنی گانتس می‌توانستند با جذب آرا سرگردان احزاب عرب که ۱۲ کرسی پارلمان را در اختیار دارند پیروز انتخابات و موفق به تشکیل دولت شوند، اما دو رقیب تصمیم نداشتند اعراب در کابینه آنها حضور داشته باشند و از جذب آرا آنها امتناع کردند.

کارشناس مسائل سیاسی و بین الملل با تأکید بر اینکه حزب لیکود و حزب آبی و سفید گرایش به عدم حضور صهیونیست‌های افراطی دارند و این خود باعث تعدیل سیاست‌های بین المللی آن‌ها می‌شود، اظهار کرد: پیشینه سیاسی یا نظامی افراد تأثیری بر اتخاذ نوع سیاست‌های آن‌ها ندارد. دو حزب لیکود و آبی و سفید تفاوت چندان مهمی در رویکرد و دیدگاه‌های خود ندارند و رقابت آنها بیشتر مبتنی بر قدرت است. حزب آبی و سفید نگرش‌های افراطی و تندروتری دارد اما در عین حال عملگراتر است.

خوش چهره ادامه داد: اسرائیل از حضور دائمی نتانیاهو در قدرت خسته شده و خواهان چهره‌ای جدید است. بعید است اسرائیل بتواند به آسانی از این بن بست انتخاباتی خارج شود.

کد خبر 394601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.