تولید کتاب برای ناشران مقرون به صرفه نیست

یک ناشرگفت: بازار نشر کتاب با فاجعه روبه رو است زیرا اگر ناشر بخواهد کتاب را با این قیمت کاغذ چاپ کند، قیمت کتاب سر به فلک خواهد کشید.

محمود حقوقی در گفتگو با خبرنگار ایمنا در خصوص وضعیت بازار نشر و کتاب اظهار کرد: اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی به ندرت کاغذ توزیع می کند و مقدار توزیع آن هم به گونه ای نیست که ناشران بتوانند به راحتی کار کنند. از سوی دیگر قیمت کاغذ هم با وجود کاهشی که داشته است هوز هم نسبت گران است.

این ناشر ادامه داد: اگر بخواهیم از زاویه خرید مردم به این مساله نگاه کنیم با توجه به تورمی که کشور دچار آن است در سبد خانوار جایی به عنوان امور فرهنگی نمانده است که بخواهد به خرید کتاب اختصاص پیدا کند.

حقوقی ادامه داد: کتاب های دانشگاهی هم از طرف دیگر به دلیل مشکلاتی چون نخریدن کتاب و استفاده از فایل الکتریکی کتاب یا کپی کردن بخشی از کتاب توسط دانشجویان با مشکل مواجه شده است.

وی تصریح کرد:پیشتر در دانشگاه ها علاوه بر کتابی که دانشجو باید می خرید برای موفقیت در آن درس چند کتاب دیگر نیز باید می خواند اما در حال حاضر دانشجو جزوه ای کوچک یا بخشی از یک کتاب را می خواند و امتحان می دهد. چنین امری علاوه بر ضرر به بخش نشر کتب، تنزل سطح علمی دانشجویان را نیز به همراه خواهد داشت.

حقوقی ادامه داد: این امور منجر به متضرر شدن مولف و ناشر می شود ودر نتیجه مولف دیگر اقدام به تالیف کتاب نمی کند چرا که می بیند کتابش در قفسه کتاب فروشی مانده و فروش نرفته است و برای تولید کتاب دلسرد می شود.

وی تصریح کرد: چنین مواردی دست به دست هم داده اند و بازار نشر کتاب را با فاجعه روبه رو کرده اند زیرا اگر ناشر بخواهد کتاب را با این قیمت کاغذ چاپ کنند، قیمت کتاب سر به فلک خواهد کشید.

این ناشر ادامه داد: در نتیجه این گرانی مخاطبان کتاب ها از جمله دانشجویان قادر به خریدن آن ها نخواهند بود.

حقوقی  در خصوص نبود برخی کتب در کتاب فروشی ها اضافه کرد: علاوه بر گرانی کاغذ، گرفتن آن از وزارت ارشاد مراحل بسیار سختی دارد که تقریبا چندین ماه به طول می انجامد و طی کردن چنین شیوه ای برای هر کتاب توسط ناشر بسیار طاقت  فرساخواهد بود واین امر باعث می شود نشر برخی از کتاب ها روی زمین بماند.

وی ادامه داد: همچنین نقدینگی ناشران هم یکی دیگر از مشکلات نشرکتاب است چراکه کتابی که پیشتر با هر قیمتی تولید می شده است حالا باید پنج برابر آن قیمت را هزینه کرد تا چاپ شود. در نتیجه در حال حاضر تولید کتاب برای ناشران مقرون به صرفه نیست.

کد خبر 394574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.