مهرماه امسال ۴ میلیون ۲۹۵ هزار مترمکعب آب به گاوخونی رسید

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به روند کاهشی ورودی آب به بند شاخ کنار، گفت: از یکم تا ۲۸ مهرماه سال جاری چهار میلیون و ۲۹۵ هزار مترمکعب آب به همراه اندکی پساب و زهآب کشاورزی وارد تالاب بین المللی گاوخونی شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از روز چهارشنبه ۱۰ مهرماه سال جاری با توقف تامین و توزیع آب برای کشت تابستانه کشاورزان شرق اصفهان، خروجی سد رودشتین به میزان چهرمتر مکعب بر ثانیه افزایش یافت و به سمت تالاب گاوخونی رهاسازی شد. در همان روزهای نخست رهاسازی آب از رودشتین خروجی به ۱۴ مترمکعب بر ثانیه نیز افزایش یافت و در نهایت پس از یک هفته غروب هفدهم مهرماه آب به بند شاخ کنار ورودی تالاب گاوخونی رسید.  

با گذشت ۲۴ روز از رهاسازی آب با هدف تامین بخشی از حقابه تالاب گاوخونی، هم اکنون آب با حجم بسیار کمتری نسبت به روزهای نخست در بستر رودخانه به سمت تالاب جریان دارد که به گفته مسئولان امر طولانی بودن مسیر، نفوذ، تبخیروبرداشت های غیرمجاز بر این کاهش حجم آب بی ثاثیر نیست.  

بنابراعلام شرکت آب منطقه ای استان اصفهان از ابتدا تا پایان مهرماه سال جاری حدود هفت و نیم میلیون مترمکعب آب از سد رودشتین رهاسازی شده و در این بازه یک ماهه حدود ۷۰ درصد آبی که از سد رودشتین تخلیه شده به تالاب گاوخونی رسیده است.   

آب ورودی به ایستگاه شاخ کنار از ۱۹ مهرماه روند کاهشی دارد

در همین ارتباط حسین اکبری معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به پایش های میدانی و آنلاین وضعیت تالاب گاوخونی به خبرنگار ایمنا گفت: " از یکم تا دهم مهرماه به طورمیانگین حدود ۵۱۰ لیتردرثانیه پساب از ایستگاه شاخ کنار وارد تالاب شده که این روند تا ۱۶ مهرماه ادامه داشته است.

وی ادامه داد: آبی که با هدف تامین بخشی از حقابه تالاب گاوخونی از سد رودشتین در دهم مهرماه رهاسازی شده بود ۱۷ مهرماه و پس از حدود یک هفته با دبی ۳.۳۷ مترمکعب در ثانیه از ایستگاه شاخ کنار گذر کرد و در ۱۸ مهرماه به حداکثر دبی با میانگین ۵.۲۵ مترمکعب رسید.   

اکبری با بیان اینکه حجم آب ورودی به ایستگاه شاخ کنار از ۱۹ مهرماه روند کاهشی داشته است، افزود: آب ورودی به تالاب گاوخونی در ۲۸ مهرماه به ۲.۶ مترمکعب در ثانیه رسیده است.   

ورود ۴ میلیون ۲۹۵ هزار مترمکعب آب و پساب به تالاب گاوخونی طی یک ماه

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان اظهار کرد: در مجموع از یکم تا ۲۸ مهرماه چهار میلیون ۲۹۵ هزار مترمکعب آب همراه با اندکی پساب و زهاب کشاورزی از ایستگاه شاخ کنار وارد تالاب گاوخونی شده است.  

وی با اشاره به تداوم جریان آب به سمت گاوخونی، گفت:  تلاش ها برای جریان حداقلی آب در بستر رودخانه به سمت تالاب ادامه دارد ضمن اینکه راهکار و نحوه تامین حقابه ۱۷۶ میلیون مترمکعبی تالاب به صورت کامل در طول سال از سوی دستگاه های اجرایی و نظارتی ذی ربط استان در حال بررسی است که در بازه هایی از سال آب برای گاوخونی رهاسازی شود.    

اکبری با بیان اینکه هماهنگی و هم افزایی مطلوبی را با شرکت آب منطقه ای شاهد هستیم، خاطرنشان کرد: شرکت آب منطقه ای استان تلاش می کند که حقابه گاوخونی را به هر نحوی شده تامین کند.  

وی افزود: تلاش ها و پیگیری های اداره کل حفاظت محیط زیست، شرکت آب منطقه ای و استانداری اصفهان با حمایت جوامع محلی، سمن ها و رسانه ها ادامه دارد تا بتوان آب ورودی به تالاب استمرار داشته باشد.  

این مقام مسئول با بیان اینکه اداره کل محیط زیست استان اصفهان در راستای وظایف نظارتی و حاکمیتی خود همواره پیگیر تامین حقابه های زیست محیطی است، تصریح کرد: پایش و کنترل مسیر رودخانه در شرق و میزان آب ورودی به تالاب به طور مستمرانجام می شود تا آمار و ارقام دقیق در اختیار مردم و مسئولان قرار گیرد.  

پشتوانه رهاسازی از سد رودشتین کاهش یافته است

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به تاثیر بارندگی های پاییزه بر بهبود وضعیت تالاب نیز گفت: تاثیر رهاسازی آب برای تالاب در این فصل در راستای نجات و احیا تالاب بیشتر از سیلاب فروردین ماه است زیرا پشتوانه بارشی پاییزی وهمچنین تبخیر کمتری را نسبت به فروردین ماه خواهیم داشت. 

وی در پاسخ به این سوال که چرا باتوجه به مرطوب شدن بستر رودخانه پس از ۲۴ روز رهاسازی آب در این مسیر، کاهش دبی آب را شاهد هستیم و آیا این کاهش به دلیل برداشت های غیرمجاز است؟ اظهار کرد: پشتوانه رهاسازی از سد رودشتین به سمت گاوخونی کاهش یافته است و از سوی دیگر در فاصله بیش از ۸۵ کیلومتری سد تا تالاب همچنان اندکی نفوذ آب و تبخیر را داریم.  


اکبری با بیان اینکه کنترل و حفاظت از رودخانه بر عهده شرکت آب منطقه ای است، افزود: در راستای جلوگیری از برداشت های غیرمجاز با این شرکت همکاری می کنیم؛ اما نیرو و امکانات محیط زیست و اب منطقه ای شاید برای پایش شبانه روزی کافی نباشد بنابراین نجات تالاب گاوخونی و تامین حقابه آن به همکاری همه جانبه جوامع محلی، کشاورزان، دوستداران محیط زیست و مسئولان نیازمند است."

به گزارش خبرنگار ایمنا به رغم حفاظت ها و پایش های شبانه روزی برای حفاظت از حداقل آب رهاسازی شده برای تالاب گاوخونی مواردی از تخلف و دست اندازی در روزهای گذشته گزارش شده است. این در حالی است که گفته می شود هم اکنون کشاورزان نیز تا کشت پاییزه نیازی به برداشت آب ندارد. با این وجود مشاهده این قانون شکنی ها باری دیگر بر نگرانی ها درخصوص ضایع شدن حق تالاب گاوخونی دامن می زند. 

جمع آوری بیش از ۱۰ موتور پمپ غیرمجاز در مسیر رودشتین به گاوخونی
در همین ارتباط پیمان مختاری کارشناس دفتر حفاظت از رودخانه شرکت آب منطقه ای استان اصفهان به خبرنگار ایمنا گفت: در مدت ۲۰ روزی که آب از سد رودشتین برای تالاب گاوخونی رهاسازی شده است بیش از ۱۰ موتور پمپ در این مسیر جمع اوری و با متخلفان برخورد شده است.  

وی با بیان اینکه یگان حفاظت از رودخانه به صورت شبانه روزی و در سه شیفت کاری مسیر سد آبشار تا تالاب گاوخونی را تحت کنترل دارد، ادامه داد: حدود ۲۰ نفر در حوزه حفاظت، مسائل حقوقی و قلع و قمع ادوات برداشت غیرمجاز و جمع اوری پمپ ها از رودخانه در این تیم فعالیت دارند.  

مختاری افزود: در صورت مشاهده هرگونه تخلف وادوات برداشت غیرمجاز در این مسیر با دستور قضایی و هماهنگی کلانتری ضبط می شود.

وی بیان اینکه کشاورزان نیز از برداشت غیرمجاز آب در این مسیر جلوگیری می کنند، اظهار کرد: برخی ها می گویند در حال حاضر برداشت آب از سوی کشاورزان وجود دارد؛ این حرف غیر منطقی است زیرا در حال حاضر کشاورزان نیاز به آب ندارند .  
کارشناس دفتر حفاظت از رودخانه شرکت آب منطقه ای استان اصفهان گفت: برخی ها که آب برداشت می کنند، حقابه دارند و برای برداشت مستفیم مجوز دارند با این وجود اقدام خوبی صورت گرفته که  آب به سمت تالاب می رود.   

جمع آوری ۲۲۰ پمپ غیرمجاز و ۱۰ تونل زیرزمینی از سال ۹۵

وی خاطرنشان کرد: در سه سال اخیر نزدیک به ۲۲۰ پمپ غیرمجاز دربازه بند آبشار تا تالاب گاوخونی جمع آوری شده  و ۱۰ تونل زیرزمینی از سال ۹۵ شناسایی و تخریب شده که تمامی اقدامات از اعتبارات جاری شرکت آب منطقه ای بوده است.  

مختاری با اشاره به تکمیل مطالعات حریم و بستر تالاب گاوخونی، افزود: در سال های گذشته رپرگذاری ۱۸۰ کیلومتر در اطراف و ورودی تالاب گاوخونی نیز انجام شده است.  

این کارشناس با بیان اینکه از سال ۹۳ تاکنون از بند آبشار تا پل زیار ساماندهی شده است، اظهار کرد: جاده سازی به طول ۳۶ کیلومتر در این مسیر با هدف جلوگیری از برداشت های غیرمجاز صورت گرفته است.  

مختاری با اشاره به کمبود اعتبارات برای ساماندهی رودخانه، گفت: سال ۹۶ با کمک دوستداران محیط زیست و کشاورزان احداث جاده ساحلی تا تالاب گاوخونی ادامه یافت و سال گذشته اداره کل محیط زیست نیز با اعتباری حدود ۵۰۰ میلیون تومان  بخشی از رودخانه را لایروبی کرد.

 کارشناس دفتر حفاظت از رودخانه شرکت آب منطقه ای استان اصفهان ادامه داد: از ۹۷ نیز طی قراردادی با شهرداری های سه شهر اژیه، ورزنه و زیار ساماندهی رودخانه به این شهرداری ها واگذار شده است.  

مختاری با بیان اینکه رهاسازی آب برای تالاب گاوخونی را اقدامی شایسته دانست و گفت: با توجه به مانداب هایی که در پایین دست محدوده تالاب وجود داشت و سبب افزایش بیماری هایی مانند سالک شده است وقتی جریان زیاد باشد غلظت مواد آلاینده در آب کم شده و بر بهبود بهداشت محیط تاثیرگذار است.  

کد خبر 394564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.