رفع مشکلات جوانان نیاز به همگرایی ملی دارد

رئیس کمیته جوانان شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان اصفهان گفت: اگر گروه های سیاسی نتوانند در مدت باقیمانده تا انتخابات مجلس به مردم اطمینان بدهند با رأیشان سرنوشتشان را تعیین می کنند، رأی های قومیتی و منطقه ای تعیین کننده ترکیب مجلس آینده خواهد بود.

علی قزوینی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه نقدهای گسترده ای نسبت به نحوه تشکیل لیست امید در مجلس دهم مطرح است، اظهار کرد: این موضوع را می توان از دو جنبه بررسی کرد؛ میزان پایبندی اعضای لیست به اهداف فراکسیون امید و عملکرد آن ها در طول این چهار سال. عملکرد ضعیف نمایندگان و نگاه های منطقه ای به مسائل ملی در این چهار سال به وضوح دیده می شود.

وی با اشاره به مطالبات جوانان از نمایندگان لیست امید، گفت: اگر به اهداف انتخابات سال ۹۴ برگردیم، مهم ترین هدف اصلاح طلبان جلوگیری از ورود نیروهای تندرو به مجلس بود که در این مورد موفق هم شد اما نکته اصلی این است که حذف نیروهای تندرو باید وسیله ای برای رسیدن به هدف های کلان باشد نه هدف اصلی؛ اما این موضوع در سال ۹۴ تبین نشد.

رئیس کمیته جوانان شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان اصفهان ادامه داد: به وفور در مجلس دیده شده مسائل بیش از این که در سطح ملی بررسی شود در سطح منطقه ای مورد بررسی قرار گرفته است. برای مثال در بحث زاینده رود نمایندگان چهار استان فارغ از گرایش خود در قبال این موضوع موضعگیری کردند اما فراکسیون ها اقدام جدی در همگرا کردن نظر اعضای خود انجام ندادند. در چنین شرایطی نمی توان انتظار خروج از بحران های مربوط به جوانان را داشت. حل بحران ها و مشکلات جوانان نیاز به همگرایی ملی دارد.

قزوینی در پاسخ به این سئوال که آیا رخوت موجود در دانشگاه باعث کاهش آرای دانشگاهیان خواهد شد یا خیر؟ گفت: نکته مهم در رابطه با دانشگاه، بی اعتمادی آن به سیاستمداران است. در انتخابات ۹۴ و ۹۶ دانشگاهیان و تشکل های دانشجویی اصلاح‌طلب تمام سرمایه اجتماعی و انسانی خود را برای پیروزی کاندیدای مورد حمایت این جناح هزینه کردند اما در نهایت تفاوتی در برخورد با دانشگاه دیده نشد.

وی ادامه داد: وزیر علوم گزینه مورد قبول اکثریت بدنه دانشجویی کشور نبود اما از مجلس رای اعتماد گرفت. بر خلاف شعار رئیس جمهور همچنان شاهد پدیده دانشجویان ستاره دار هستیم. در مورد محدودسازی دخالت های نهاد های بیرونی در دانشگاه نیز هیچ اقدام تاثیرگذاری نشده است. به همین دلایل غالب تشکل های دانشجویی به سمت انزوا رفته اند.

رئیس کمیته جوانان شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان اصفهان افزود: این انزوا که ناشی از هزینه سرمایه اجتماعی برای انتخابات مجلس و ریاست جمهوری است باعث می‌شود جامعه دانشگاهی نسبت به مسائل سیاسی به سمت بی تفاوتی پیش برود و چون فضای دانشگاه در سال های گذشته با بهبود های اندکی رو به رو بوده، برای حضور تاثیرگذار در انتخابات دلایل کافی برای خود پیدا نکند زیرا هدف اصلی مشارکت در انتخابات، تلاش برای تغییر سرنوشت است و این تلاش را بی ثمر می داند.

قزوینی در پاسخ به سئوالی در مورد ترکیب مجلس آینده، گفت: نگرانی عمده تعمیق نگاه های منطقه ای در یک نهاد ملی است. در شرایطی که گروه های سیاسی مرجعیت خود را از دست داده اند، نگاه های منطقه ای قدرت بیشتری گرفته اند. به جای این که نمایندگان به منافع ملی توجه کنند، به دنبال منافع خود در حوزه های انتخاباتیشان هستند. اگر گروه های سیاسی نتوانند در مدت باقیمانده تا انتخابات مجلس به مردم اطمینان بدهند با رای شان سرنوشتشان را تعیین می کنند، رای های قومیتی و منطقه ای تعیین کننده ترکیب مجلس آینده خواهد بود.

کد خبر 394562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.