غول نفتی جهان به تشدید آلودگی های زیست محیطی متهم شد

بسته خبری محیط زیست ایمنا در نخستین جمعه آبان ماه ۹۸ اختصاص دارد به اتهام جدید شرکت نفتی اکسون موبیل، انقراض لاک پشت های دریایی چابهار، جزییات انتقال آب خزر به کویر مرکزی و بازگشت امید به فریدونکار که در ادامه می خوانید.

به گزارش ایمنا، شرکت نفتی اکسون موبیل از سوی دادستان کل نیویورک به گمراه کردن سرمایه گذارانش از طریق پنهان کردن تاثیر واقعی پروژه‌های این شرکت در تشدید آلودگی‌های زیست محیطی متهم شد.

انتظار می‌رود محاکمه این غول نفتی جهان به زودی در دادگاه عالی منهتن برگزار شود و حداقل سه هفته ادامه یابد و در جریان آن اتهام‌هایی نیز علیه رکس تیلرسون، مدیرعامل سابق این شرکت مطرح شود.
آقای تیلرسون پس از پایان دوره مدیریتش در این شرکت نفتی، طی سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ میلادی وزیر خارجه دولت دونالد ترامپ بود.
این نخستین پرونده قضایی طرح شده علیه تخریب‌های زیست محیطی شرکت بزرگ نفتی در جهان محسوب می‌شود.
البته شرکت اکسون موبیل با انتشار اطلاعیه‌ای رسمی با رد اتهام‌های وارده از سوی دادستان کل نیویورک تاکید کرده که سرمایه‌گذاران این شرکت به طور مستمر در جریان ریسک‌های زیست محیطی پروژه‌های جدید بوده‌اند و تعهد مستمر این شرکت به مسائل زیست محیطی موجب صدور حکم تبرئه خواهد شد.

با این وجود، نتایج تحقیقات مستقل دادگاه‌های نیویورک و ماساچوست نشان می‌دهد که اکسون موبیل یافته های خود در مورد نقش تولید و مصرف سوخت‌های فسیلی در تغییرات آب و هوایی در جهان را سال‌ها پنهان کرده است.

لاک پشت‌های دریایی چابهار در معرض خطر انقراض هستند

احمدرضا لاهیجان زاده معاون دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: لاک‌پشت‌های دریایی سواحل دریای عمان در محدوده چابهار و کنارک در معرض خطر انقراض هستند و باید برای حفاظت آنها کوشش‌های بیشتری شود.

وی افزود: حمایت از گونه‌های ارزشمند لاک‌پشت‌های دریایی سواحل مکران از ضرورت‌های مهم در حفظ محیط زیست است چرا که این گونه در معرض انقراض است.

 بیش از ۲۰ نقطه از سواحل ماسه‌ای چابهار و کنارک از جمله گواتر، لیپار، تنگ، کچو، پُشت، کوپان سر و پزم از مهمترین زیستگاه‌ها و سایت‌های تخمگذاری لاک پشت‌ها دریایی بویژه لاک پشت‌های سبز هستند.

رفع تصرف ۱۶۰۰ متر مربع از اراضی ملی در چهارمحال و بختیاری

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری از رفع تصرف ۱۶۰۰ مترمربع از اراضی ملی در شهرستان کیار خبر داد و گفت: این زمین ها تغییر کاربری داده شده بود که با پیگیری حفاظت محیط زیست استان، دستور مقام قضایی و همکاری مأموران انتظامی، رفع تصرف و به وضعیت سابق بازگردانده شد.
وی افزود: یک نفر متخلف در جریان این تصرف به دستگاه قضایی معرفی شد.

بازگشت تک درنای سیبری به تالاب بین المللی فریدونکنار

تنها بازمانده گله غربی درنای سیبری صبح روز دوشنبه ۲۹ مهرماه ۹۸ برای زمستانگذرانی به تالاب بین المللی فریدونکنار مهاجرت کرد و موجب خوشحالی علاقه مندان به محیط زیست و حیات وحش شد.

 درنای امید از زیستگاه زادآوری خود در سیبری از مسیر روسیه، قزاقستان و آذربایجان به فریدونکنار مازندران مهاجرت ‌و حدود چهار ماه از سال را با تغذیه در محدوده دامگاه‌های سنتی از باران و سرخرود و فریدونکنار زمستانگذرانی می‌کند.

شکار ۱۵ راس پستاندار از سوی شکارچیان متخلف در زنجان

اسماعیل قلی زاده فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون ۱۵ راس پستاندار در این استان توسط شکارچیان غیرمجاز شکار شدند.

به گفته وی این گونه‌های جانوری شامل پنج راس آهو، سه راس کل و بز، یک راس قوچ، یک قلاده گرگ و پنج سر خرگوش است.

وی تعداد تخلفات صید و شکار در طبیعت زنجان را ۹۵ فقره اعلام و اظهار کرد: در این ارتباط ۱۳۱ متخلف از سوی ماموران یگان حفاظت این اداره کل دستگیر و به منظور اعمال قانون به مراجع قضایی معرفی شدند.

قلی‌زاده افزود: طی مدت یادشده ۱۲۹ قطعه انواع پرنده شامل ۱۰۶ قطعه سهره طلایی، یک قطعه بالابان و ۲۲ قطعه کبک توسط شکارچیان زنده گیری شده و  تعداد ۱۵ قطعه کبوتر و فاخته و یک قطعه کبک نیز شکار شد.

دستگیری شکارچیان متخلف در منطقه شکار ممنوع ستبله

 محیط بانان بویین میاندشت در گشت و کنترل منطقه شکار ممنوع ستبله این شهرستان یک گروه متخلف شکار و صید را شناسایی و دستگیرکردند.

از این متخلفان سه قبضه اسلحه شکاری، سه لاشه خرگوش، یک لاشه تشی و ادوات شکار کشف و ضبط شد و متخلفین همراه با پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند.

آب دریای خزر در فلات مرکزی قرار است به چه مصارفی برسد؟

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: قرار است آب دریای خزر در فلات مرکزی کشور صرف مصارف شرب و صنعت شود. در حال حاضر نیز اختلافاتی بین محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست و کارفرمای پروژه انتقال آب روی عمق برداشت وجود دارد.

کد خبر 394462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.