قمارخانه یا وزارت دفاع آمریکا؟

مهم ترین اخبار و تحولات سیاسی امروز جهان را در بسته خبری "بین الملل ایمنا" بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

چانه‌زنی ترکیه با روسیه برای دریافت اس-۴۰۰ بیشتر

 الکساندر میخایف، رئیس شرکت روزو بورون اکسپورت به خبرگزاری روسی اینترفکس گفت دو طرف درمورد "تأمین مالی" و "برنامه تحویل" گفت‌وگو کرده‌اند. او اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد. پیشتر هم دیمیتری شوگایف، مدیر سرویس فدرال روسیه در همکاری نظامی – فنی در روز سه‌شنبه تاکید کرد، قراردادهای جدید برای تامین سامانه‌های موشکی دفاع هوایی اس-۴۰۰ در مذاکرات اخیر میان روسای جمهوری ترکیه و روسیه مطرح نشده اما به طور کلی این مساله "در دست بررسی" است. ترکیه عضو ناتو، اولین محموله از سامانه‌های دفاع موشکی مذکور را در ماه ژوئیه از روسیه تحویل گرفت و همین امر موجب شد تا آمریکا در اعتراض به آن ترکیه را از برنامه جنگنده‌های اف‌-۳۵ خارج کند. ایالات متحده مدعی است چنانچه سامانه‌های اس-۴۰۰ در کنار جنگنده‌های جدید آمریکایی فعال باشند قادرند تا جزئیات فنی حساس آن‌ها را دریافت کنند. رجب طیب اردوغان،‌ رئیس‌ جمهوری ترکیه پس از نشست با پوتین در کنفرانس خبری خود گفت، کار روی اس-۴۰۰ ادامه دارد و ترکیه خریدهای موجود را دریافت می‌کند.

پوتین: رخدادهای لیبی پیامد سیاست غیر مسئولانه برخی کشورهاست

رئیس‌جمهوری روسیه امروز پنج‌شنبه در نشست "روسیه-آفریقا" در سوچی تاکید کرد، وضعیت کنونی در لیبی حاصل سیاست غیر مسوولانه شماری از کشورهاست که زمانی قطعنامه سازمان ملل متحد را تحریف کردند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه پس از سخنرانی فایز السراج، رئیس دولت توافق ملی لیبی گفت: همه ما با دقت و نگرانی بسیار زیادی شاهد تحولات کشور شما هستیم. معتقدم آنچه که اکنون اتفاق می‌افتد ، نتیجه سیاست غیرمسئولانه شماری از کشورهاست که با نقض قوانین بین‌المللی در لیبی عمل کرده و یک بار قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در این رابطه را منحرف کرده‌اند.

بایدن: ترامپ حس همدلی با طبقه متوسط آمریکا ندارد

 جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا و رقیب انتخاباتی ۲۰۲۰ دونالد ترامپ گفت: "فکر نمی‌کنم ترامپ قادر به درک آن باشد؛ به نظر نمی‌رسد او به هیچ وجه حس همدلی داشته باشد." بایدن تاکید کرد، ترامپ در حال فروپاشی اقتصادی قوی است که توسط باراک اوباما (رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا) ایجاد شد. بایدن به جای تمرکز بر رقبایش در حزب دموکرات آمریکا، آتش حملاتش را به سمت رئیس‌جمهوری جمهوری‌خواه نشانه گرفته است. جو بایدن گفت: "طبقه متوسط این کشور را ساخته‌ است، اما بسیاری از آن‌ها فاقد مراقبت‌های بهداشتی هستند یا برای پرداخت قبض‌های خود دست به گریبانند. آن‌ها به دردسر افتاده‌اند." ایالت پنسیلوانیای آمریکا از ایالات کلیدی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ است. ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ توانست هیلاری کلینتون دموکرات را با ۴۴ هزار و ۲۹۲ رای در این ایالت شکست دهد.

یورش جمهوری‌خواهان به جلسه محرمانه تحقیقات استیضاح ترامپ

قانونگذاران جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا چهارشنبه در مخالفت با سوال و جواب از یک مقام وزارت دفاع در رابطه با تحقیقات استیضاح علیه دونالد ترامپ، راهشان را به جلسه پشت درهای بسته باز کردند و به طور موقت جلسه را برهم زدند. قانونگذاران جمهوری‌خواه از جمله چهره‌های سرشناسی مانند استیو اسکالیس، از کمیته اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا در خارج از اتاق محل برگزاری این جلسه حضور یافتند و به خبرنگاران اطلاع دادند که تلاش خواهند کرد برای استیضاح ترامپ وارد جلسه غیر علنی شوند. اسکالیس به خبرنگاران گفت: "این واقعیت دارد که آدام شف (رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان) حتی اجازه ورود به مطبوعات را نمی‌دهد و شما حتی نمی‌توانید وارد آنجا شوید و ببینید چه اتفاقی در آن اتاق می‌افتد. اعضای رأی‌دهنده کنگره از دسترسی به این امکان برخوردار نیستند که ببینند چه اتفاقی در پشت این درهای بسته می‌افتد، جایی که آن‌ها می‌خواهند رئیس‌جمهوری ایالات متحده را با یک مجموعه قوانین یک طرفه که نامش را شاهدان می‌گذارند، استیضاح کنند." لورا کوپر، معاون وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا در حوزه روسیه، اوکراین و اوراسیا، همان مقامی بود که در جلسه روز چهارشنبه دموکرات‌ها درباره استیضاح ترامپ مورد بازجویی قرار گرفت. براساس گزارش هیل، قانونگذاران مدعی شدند که آدام شف به همراه کوپر اتاق جلسه را ترک کرد و در اعتراض به حرکت جمهوری‌خواهان ادامه گفت‌وگوها را تا مدت نامعلوم به تعویق انداخت. یکی از قانونگذاران دموکرات هم تعویق این جلسه را تایید کرد و گفت دموکرات‌ها در حال رایزنی هستند.

قمارخانه وزارت دفاع مدت‌هاست به مشکل تبدیل شده است!

لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا بار دیگر از طرح دونالد ترامپ برای بیرون کشیدن نیروهای آمریکایی از سوریه انتقاد کرده و ابراز امیدواری کرد آتش‌بس میان کردها و ترکیه برقرار بماند. گراهام در پیامی توییتری نوشت: "آقای رئیس‌جمهور: به حرف فرماندهان خود گوش کنید، نه غیرنظامیان شرط‌بند در وزارت دفاع!  قمارخانه "دفتر وزارت دفاع" (OSD) مدت‌هاست به مشکل تبدیل شده است." دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا چهارشنبه از توقف تحریم‌ها علیه ترکیه پس از موافقت آنکارا با حفظ آتش‌بس خبر داد. ترامپ در سخنانی تلویزیونی تاکید کرد: "دولت ترکیه به دولتم اطلاع داده است که مقابله و عملیاتشان در سوریه را متوقف می‌کنند و این آتش‌بس را دائمی خواهند کرد."    ترکیه از نهم اکتبر عملیاتی تحت عنوان "چشمه صلح" در سوریه علیه نیروهای یگان‌های مدافع خلق کرد (ی‌پ‌گ) به راه انداخت که با محکومیت بین‌المللی مواجه شد. پیش از آغاز این عملیات، آمریکا از خروج نیروهای آمریکایی از این منطقه خبر داد که چراغ سبزی برای آغاز عملیات ترکیه شد. این گروه از کردها، از متحدان کلیدی آمریکا در مبارزه علیه داعش بود که از دیدگاه ترکیه "تروریست" محسوب می‌شوند.

کد خبر 394452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.