کودکان را احمق فرض نکنیم

یک مدرس و شاعر ادبیات کودک گفت: اگر کودک امروز را احمق فرض کنیم در آینده پدربزرگ و مادربزرگانی احمق داریم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، غلامرضا بکتاش در کارگاه ادبیات کودک اظهار کرد: بسیاری در ایران ادبیات کودک را جدی گرفتند و کار کردند. هم درباره کودکان می توان نوشت و هم برای کودک و بسیاری به اشتباه درباره کودک نوشتن را ادمه دادند. بخشی از شعرهای نوجوان ما را بزرگسالان با بازگشت به دوران کودکی خود می سرایند و کودکان امروز آن را نمی پذیرند. در واقع ما نیاز به ادبیات برای کودک داریم.

این شاعر و مدرس ادبیات کودک با اشاره به پایان بندی اشعار کودک، تاکید کرد: شعر کودک و نوجوان باید کشفی در خود داشته و این کشف از منظر کودک باشد. پایان باز را کودک و نوجوان ما درک نمی کند و سکوت در آخر شعر معنی ندارد.

وی با بیان اینکه "شعر قبل از کودک می آید یعنی اول شاعرانه و سپس کودکانه باشد" خاطرنشان کرد: در همه کلاس های آموزشی خود این نکته را تاکید می کنم که حتما باید فعل در پایان بیاید و ارکان در جای درست باشد. رعایت این مسئله در ادبیات کودک سخت، اما شدنی است. خواندن شعرهای حافظ گاهی برای ما نیز سخت است، حالا تصور کنید که این ارکان در شعر کودک نیز باشد.

کودکان انسان های مفید باشد نه مهم

بکتاش درباره اینکه چرا باید بر روی ادبیات کودک کار کرد، توضیح داد: هدف همه هنرها آموزش است چراکه انسان همواره دنبال کسب دانش می رود. ادبیات کودک و نوجوان در ابتدا باید مخاطبش را شاد کند البته نه شادی که در تلویزیون و با دست زدن و برنامه های سخیف به بچه القا می شود. ادبیات کودک باید خلاقیت، استقلال، قدرت تخیل و تحمل حرف دیگران را به کودک بدهد.

این شاعر و مدرس با اشاره به اهداف مختلف ادبیات کودک افزود: هدف نهایی ادبیات کودک این است که کودک انسان بزرگی نباشد، بلکه آدم مفیدی باشد. رسیدن به این اهداف در صورتی تحقق پیدا می کند که کتاب های مدنظر راه خود را به سبد خرید خانوار باز کند.بسیاری از کتاب هایی که به اسم ادبیات کودک امروز در بازار دیده می شود به هیچ عنوان مفید نمی باشد.

وی با بیان این نکته که "شاعر کودک نیاز به کودک درون فعال دارد" تصریح کرد: شاعر کودک باید با کودک درون خود و کودکی که در کنارش است ارتباط برقرار کند. شاعر و نویسنده باید از درون خود بنویسد، اما ناشر سلیقه ما را خراب می کند به عنوان مثال طبق سلیقه ناشرها محاوره نوشته ایم و دیگر برای من محاوره نویسی قابل قبول نیست.

مضمون برای نوجوان مهم است

بکتاش سپس با اشاره به مضمون، اظهار کرد: پرداختن به یک موضوع شعری که عناصر آن با هم ارتباط داشته باشد. به عنوان مثال زمانی که درباره خورشید می نویسی عناصری چون ستاره، ماه، کهکشان و غیره را نیز بیاوری و در انتها به معنایی برسی؛ این یعنی شعر خوب سروده ای.

این شاعر و مدرس ادبیات کودک با بیان این نکته که "شعر نوجوان نسبت به کودک مضمون گراتر است" تاکید کرد: نوجوان به دلیل سنی خاصی که در آن قرار گرفته نیاز به مضمون دارد.

کودک امروز را احمق فرض نکنیم

وی افزود: نباید کودک را احمق فرض کنیم، اگر کودک امروز را احمق فرض کنیم در آینده پدربزرگ و مادربزرگانی احمق داریم. آن قدر که به جسم بچه ها اهمیت می دهیم باید به روح آن ها نیز اهمیت داد. از طرفی کتاب را از زندگی کودک حذف و از طرف دیگر مکمل به خورد بچه می دهیم.

بکتاش شاعر ادبیات کودک را کودکی پیر و با تجربه دانست و گفت: با این تعریف طریقه تفکر شاعر کودک با دیگر شاعرها فرق دارد. شاعر کودک باید وزن را بشناسد و اگر وزن را بداند خیالات خود را در قالب وزن خواهد برد و اثر قابل قبول می سراید.

این شاعر و مدرس ادبیات کودک تصریح کرد: شعر کودک نباید در کودکی تمام شود، بلکه باید تا بزرگسالی دست کودک را بگیرد. شازده کوچولو نمونه موفق این نمونه از کتاب است. بذری که امسال می کاریم، روزی شکوفا می شود. شعر که در کتاب درسی است آینده کودک را می سازد.

کد خبر 394443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.