قضا و حقوق کودک 

ویژه برنامه «نشستی با قاضی حقوق کودک» با قاضی برجسته کشوری با موضوع حقوق کودک با همت انجمن چتر نیلی و شهرداری منطقه ۴ برگزار می شود. 

به گزارش خبرنگار ایمنا، کودک و حقوق کودک در جهان امروزی جزء موضوعاتی است که در صدر معضلات جهانی قرار گرفته است و در جای جای جهان تلاش های فراوانی برای حفظ و رعایت حقوق کودک صورت میگیرد. 

در کشور ما نیز تلاش هایی برای حفاظت از حقوق کودکان نیز از سر گرفته شده است که یکی از آن ها را می توان به ویژه برنامه «نشستی با قاضی حقوق کودک» اشاره کرد. 
دکتر نوید بابایی، دکترای حقوق بین الملل در خصوص حقوق کودک در جامعه امروزی و لازمه پیوند روانشانسی و حقوق برای احقاق حقوق کودکان در گفتگو با ایمنا، اظهار کرد: امروزه در تربیت کودک رویکرد رفتارگرایی است. رویکردی که کودک را توسط والدین کنترل صورت می‌گیرد و فرزند آن‌ها وابسته شده و شخصیت آن با این موضوع وابسته و عزت نفسش کاهش پیدا می‌کند. 
وی ادامه داد: نتیجه چنین مدل تربیتی که رویکرد قالب خانواده ها است، کودک یک انسان با عزت نفس پایین، انسانی که براساس قضاوت دیگران زندگی می‌کند، کودک بر اساس منفعت طلبی رشد می‌کند چون روش سود و زیاد و تشویق و تنبیه بوده است. 
بابایی تصریح کرد: ما به در برابر این نوع تربیت، نگاه انسان مدارانه داریم تا عزت نفس و کرامت کودک در نظر گرفته شود. در این روش از کودک سوال پرسیده می‌شود، به او محبت بدون قید و شرط داده می‌شود و به کودک فرصت اشتباه کردن بدون تنبیه داده می‌شود. 
وی گفت: نتیجه چنین مدل تربیتی، کودک احساس یک انسان با ارزش می‌کند و زمانی که این اتفاق رخ می‌دهد، بسیاری از نگرانی‌هایی که والدین دارند خود به خود برطرف می‌شود.  
مدیر عامل انجمن حمایت از کودکان چتر نیلی افزود: پیش از آن که بخواهیم کودکی خوب تربیت کنیم ابتدا باید ارزش کودک را در نظر بگیریم و این موضوع اساس حقوق کودک است. 
صدور رای دادگاه‌ها با استناد به حقوق بشر و حقوق کودکان
وی پیرامون محتوای ویژه برنامه «نشستی با قاضی حقوق کودک»، اظهار کرد: ما در کشورمان از قاضی برجسته‌ای بهره مند شده‌ایم که می‌توان گفت نخستین و تنها فردی است که هنگام قضاوت خود به حقوق بشر و حقوق کودک استناد می‌کند. 
بابایی افزود: این نوع از قضاوت‌گری در جامعه کنونی در نوع خودش پدیده‌ای جدید محسوب می‌شود که از قاضی حکمت رستمی با همت کانون وکلای اصفهان دعوت به عمل آمد و اکنون زمان برگزاری این مراسم فرا رسیده است. 
مدیر عامل انجمن حمایت از کودکان چتر نیلی با بیان آنکه در این برنامه از فعالان حوزه کودک دعوت به عمل آمده است، گفت:  از موضوعات جالبی که قاضی رستمی به آنکه می‌پردازد این است که اساسا یک قاضی در هنگام صدور رای می‌تواند به قوانین حقوق بشر و حقوق کودک بپردازد؟ 
وی با بیان آنکه در این ویژه برنامه علاوه بر فعالان حوزه کودک شهروندان اصفهانی نیز می‌توانند شرکت کنند، پیرامون سایر موضوعات این برنامه، تصریح کرد: موضوعاتی چون حضانت، ازدواج کودکان و کودک آزاری از دیگر موضوعات مهم این ویژه برنامه است که توسط میهمان این برنامه نقد و بررسی می شود. 

ویژه برنامه «نشستی با قاضی حقوق کودک» با میهمان ویژه این برنامه قاضی رستمی با حضور فعالان حوزه کودک با همت انجمن حمایت از کودکان چتر نیلی و شهرداری منطقه ۴ روز پنجشنبه دوم آبان ماه در سالن اجتماعات باغ غدیر از ساعت ۱۸ الی ۲۰ برگزار می شود.

کد خبر 394439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.