ممنوعیت استفاده از پلاستیک‌های یکبار مصرف در ایرلند

در راستای جلب رضایت طرفداران محیط زیست، ایرلند استفاده از هرگونه وسیله پلاستیکی یکبار مصرف اعم از کیسه‌های پلاستیکی، کارد و چنگال، نی، لیوان، ظروف مواد غذایی و گوش‌ پاک‌کن را ممنوع اعلام کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در سال های اخیر آلودگی‌های ناشی از لوازم پلاستیکی یکبارمصرف بسیار زیاد شده است و اخبار ناگواری در این زمینه به گوش می‌رسد که تا سال ۲۰۵۰، بیشتر حجم اقیانوس‌ها به جای ماهی با پلاستیک پر خواهد شد. به همین دلیل بسیاری از انسان‌ها با درک فوریت مسأله دست به اقداماتی زده‌اند تا دولت‌ها را برای رسیدگی به این معضل تحت فشار قرار دهند. در حال حاضر کمپینی برای حذف پلاستیک‌های یکبار مصرف در کارولینای شمالی شکل گرفته است که این اقدام برداشتن گامی مستحکم در مسیر درست به حساب می‌آید.

با توجه به این‌گونه اقدامات، اتحادیه اروپا طرحی مبنی بر ممنوعیت استفاده از پلاستیک‌های یکبار مصرف را پیشنهاد داد که به تازگی ایرلند نیز بعنوان آخرین عضو اتحادیه به آن پیوسته است. این کشور با الزام اجرای این طرح در مرزهای خود استفاده از پلاستیک‌های یکبار مصرف را در هر شکل و حالتی ممنوع کرد. طرح ارائه شده علاوه بر ممنوعیت استفاده از لوازم پلاستیکی، خواستار دو برابر شدن میزان بازیافت در کشور و ارائه جایگزین‌های مناسب برای پلاستیک‌های غیرقابل بازیافت برای بسته‌بندی‌های موادغذایی در کارخانجات و فروشگاه‌های مختلف است؛ چرا که با توجه به آمار و ارقام موجود، در ایرلند هر فرد سالانه در حدود ۱۸۱ کیلوگرم زباله تولید می‌کند که تقریبا ۵۹ کیلو از آن را پلاستیک‌ها تشکیل می‌دهد و سرانه این آمار از میانگین موجود در سراسر اتحادیه اروپا بسیار بالاتر است.

با این حال انتظار می‌رود اجرای این ممنوعیت پلاستیکی برای جنگ مداوم ایرلند علیه آلودگی پلاستیک نتایج امیدوار کننده‌ای داشته باشد. علاوه بر این، آن بخش‌هایی که از قانون مذکور پیروی نمی‌کنند ملزم به پرداخت مالیات‌ها و جریمه‌های سنگین زیست‌محیطی هستند و عوارض سنگینی در مسیر جلوگیری از استفاده گسترده از پلاستیک‌ها، خصوصا نوع غیرقابل بازیافت تعیین شده است.

از سوی دیگر تولید حدود ۷۰ درصد از زباله‌های غذایی در این کشور قابل اجتناب است زیرا نیمی از پسماندهای آن به درستی تفکیک نمی‌شود. دو سوم از پلاستیک‌هایی مورد استفاده در آن در لیست موارد بازیافتی قرار ندارد و دستورالعمل‌های نوشته شده کاملا گیج‌ کننده است. بنابراین ایرلند نیازمند عملکرد مناسب‌تری در طول زنجیره تأمین است.

اقدامات جدید انجام گرفته در این زمینه بخش کوچکی از سیاست‌های دولت برای بهبود اقلیم ایرلند در راستای حذف بسته‌بندی‌های غیرضروری، کاهش ۵۰ درصدی ضایعات مواد غذایی، بهبود ۶۰ درصدی بازیافت پلاستیک و کاهش۶۰ درصدی حجم زباله‌های دورریختنی است.

طرفداران محیط زیست با تمام توان از طرح ممنوعیتی ایرلند حمایت می‌کنند و معتقدند اصلی‌ترین راه برای حفاظت محیط‌ زیست کاهش و مقابله با پلاستیک‌ها است. این گروه همچنین تأکید می‌کنند که هزینه مالیات بر ارزش افزوده باید به گونه‌ای تعیین شود که تأثیر ناگوار پلاستیک‌های یکبار مصرف بر محیط زیست را نشان دهد. البته این ایده انتقادهایی دارد زیرا برخی بر این باورند که افزودن این هزینه‌ها بیشتر از آنکه بر بهبود شرایط زیست‌محیطی اثر بگذارد، تأثیرات ناگواری بر قشر کم درآمد جامعه وارد می‌نماید. با این حال چنانچه با دیدگاهی خوش‌بینانه به اقدامات ایرلند نگریسته شود، اعمال قوانین ممنوعیت پلاستیکی می‌تواند منجر به اعمال تغییرات در صنعت، تجارت و رفتار مصرف‌ کننده شود و در نهایت ایرلند کشوری تمیز، پاک، سرسبز و دوستدار محیط زیست باقی بماند. 

کد خبر 394433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.