۵ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰
ویژگی شهرهای خلاق چیست؟

یک دکترای‌ برنامه‌ریزی شهری گفت: هرچقدر یک شهر در فرآیندها و عملکردهای خود خلاقانه‌تر و نوآورانه‌تر عمل کند، می‌توان آینده بهتری برای آن شهر متصور بود، شهرها و جوامعی که منابع جدیدی کشف یا بازارهای جدیدی ابداع می‌کنند درآمدهای پایدارتری دارند.

مهدی ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: خلاقیت و نوآوری از هزاران سال قبل و همزمان با شکل‌گیری تمدن، موتور توسعه جوامع و تمدن‌ها بوده و بدون وجود این عنصر رشد و توسعه‌ شهرها ممکن نبوده‌ است.

وی با اشاره به خصوصیات شهر خلاق، افزود: شهر خلاق شهری است که به صورت خلاقانه و با تفکر جمعی صاحبان اصلی فضاهای شهری یعنی شهروندان، صاحبان مشاغل و مدیران و برنامه‌ریزان شهری اداره شود.

این دکترای برنامه‌ریزی شهری تاکید کرد: شهر خلاق برای رفع معضلات خود به علم، فن آوری و اطلاعات جدید نیاز دارد و در شهر خلاق ارتباط بسیار قوی بین فضا یا محیط کالبدی، خلاقیت و افراد خلاق وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری‌ به عنوان متولیان کالبد شهر می‌تواند تاثیر بسزایی در جلب مشارکت شهروندان و افراد خلاق داشته باشد تا خلاقیت آنان بروز کند، چنانچه زمینه‌ای مناسب برای افراد اخلاق وجود داشته باشد آنان به حیات خود در شهر ادامه می‌دهند اما چنانچه چنین بستری در شهر نباشد، آنجا را ترک می‌کنند.

ابراهیمی با بیان اینکه نصب تندیس یا سئوال برانگیز بودن محیط نیز تاثیر زیادی بر بروز خلاقیت شهروندان دارد، تصریح کرد: فضاهای عمومی در اختیار شهرداری مثل فضای سبز، میادین، معابر، محورهای طبیعی کنار رودخانه و مادی‌ها ظرفیت زیادی برای بروز خلاقیت افراد دارد و می‌تواند با به مشارکت طلبیدن شهروندان و ارائه سرزندگی، تنوع، هویت و جذابیت، نقش بسزایی در بروز خلاقیت داشته باشد.  

این دکترای برنامه‌ریزی شهری با اشاره به ارزش اقتصادی خلاقیت و نوآوری، عنوان کرد: خلاقیت در حوزه گردشگری یکی از شاخصه‌های مهم شهرهای خلاق است، در این راستا فضاهای شهری باید به نحوی ساماندهی شود که گردشگران از سراسر دنیا و شهرهای دیگر علاقه‌مند به دیدن فضاهای شهر باشند.

وی گفت: استفاده از فناوری‌های برتر در حوزه دیجیتال و سایبر، تعداد بالای افراد دارای تحصیلات عالیه دانشگاهی، امتزاج فرهنگی، وجود اقوام و گروه‌های مختلف، استفاده مستمر از فناوری‌های پیشرفته و بالا بودن تعداد افراد خلاق و نوآور در شهر از دیگر مولفه‌های شهر خلاق است.

ابراهیمی اظهار کرد: هر میزان یک شهر در فرآیندها و عملکردهای خود خلاقانه‌تر و نوآورانه‌تر عمل کند، می‌توان آینده بهتری برای آن شهر متصور بود، شهرها و جوامعی که منابع جدیدی کشف یا بازارهای جدیدی ابداع می‌کنند، اقتصاد پیشرفته‌تری در بخش‌ها و حوزه‌های مختلف دارند.

وی عنوان کرد: آموزش‌ها، به کارگیری روش‌ها، نیروهای کار و بازارهای جدید می‌تواند زمینه را برای نوآوری و خلاقیت بیشتر فراهم کند.

این دکترای برنامه ریزی شهری افزود: روش‌های جدید زندگی در شهرها، خلاقیت در سیستم حمل و نقل، امور فرهنگی و آموزشی هزینه‌ها را پایین آورده، موجب کارایی و اثر بخشی سیستم شهری شده و آلودگی محیط را کاهش می‌دهد.

وی تاکید کرد: بکارگیری این روش‌ها موجب برندسازی شهری می‌شود و شهر می‌تواند روش بکارگرفته شده یا محصول استراتژیک و جذاب خود را به سایر کشورها و شهرها صادر و برای شهر درآمدزایی ایجاد کند.

کد خبر 394431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.