عوارض ‌جبران‌ناپذیر ‌سریع لاغر شدن

ناآگاهی مردم از ابتلاء ‌به پوکی استخوان، ‌فواید اسیدهای چرب امگا ۳، هشدار نسبت ‌به شیوع مسمومیت ها، عوارض ‌جبران‌ناپذیر سریع لاغر شدن ‌و ‌عادت های روزانه ای ‌که موجب تخریب مغز ‌می شود را در بسته ‌خبری سلامت ‌ایمنا ‌بخوانید.

به گزارش ‌خبرنگار ایمنا، رئیس ‌سازمان ‌غذا ‌و ‌دارو، با اشاره ‌به مناسبت ‌هفته ‌پیشگیری ‌از مسمومیت ‌ها، اظهار کرد: ‌زندگی ‌صنعتی ‌جوامع ‌کنونی ‌و دسترسی ‌آسان ‌به ‌انواع مواد ‌شیمیایی، داروها، سموم، بدون ‌داشتن اطلاعات کافی ‌از نحوه نگهداری، مصرف، عوارض، خطرات ‌و هشدارهای مربوط ‌به آن، شیوع مسمومیت‌های سهوی ‌و تعمدی را به میزان ‌زیادی افزایش ‌داده است.

محمدرضا ‌شانه ساز، با تاکید ‌بر قابل ‌پیشگیری بودن بسیاری از عوارض ‌مسمومیت‌ها، نسبت به سهل‌انگاری ‌در نگهداری ‌صحیح داروها هشدار داد و گفت: بسیاری از ضایعات ناشی ‌از بروز مسمومیت‌ها به‌ سادگی قابل‌پیشگیری است ‌و با نگاهی ‌نو به روند آموزش ‌نحوه پیشگیری ‌از مسمومیت‌ها ‌و ‌توجه ‌به این ‌نکته ‌که ‌«شاید ‌قربانی ‌بعدی ‌یکی ‌از انواع مسمومیت من یا خانواده من باشد»، هیچ‌گاه خطر را از خود دور نخواهیم دید.

وی ‌تصریح کرد: متأسفانه سهل‌انگاری ‌در نگهداری صحیح داروها و مواد شیمیایی ‌در منزل، منجر به عوارض دائمی و آزاردهنده ناشی ‌از مسمومیت‌ها به خصوص ‌در کودکان شده است.

رئیس ‌سازمان غذا و دارو ادامه داد: وقوع مسمومیت‌های ‌حاد و مزمن در ‌کارگران شاغل در کارخانه‌های صنایع شیمیایی از یک‌سو و استفاده از وسایل گازسوز، مواد ‌شیمیایی و شوینده در منازل ‌و فقدان آگاهی‌های ‌کافی در اغلب ‌خانواده‌ها از سوی ‌دیگر، خطرات جدی ‌را متوجه آنان می‌کند. همچنین سوءمصرف مواد مخدر و محرک، خود می‌تواند عامل بروز مسمومیت ‌با این مواد باشد.

شانه ‌ساز افزود: آمار بالای ‌مصرف داروها در ‌جامعه ‌از یک‌سو احتمال بروز تداخلات دارویی ‌را بالا ‌خواهد برد ‌و از سوی ‌دیگر اشتباهاتی ‌که ‌ضمن ‌تجویز ‌و ‌مصرف ‌دارو به‌صورت ناخواسته صورت می‌گیرد ممکن است بیمار را به سمت مصرف مقادیر بالاتر از دوز درمانی و متأسفانه عوارض ‌ناشی ‌از مسمومیت با داروها سوق دهد.

شانه ‌ساز اظهار کرد: برگزاری هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها برنامه‌ای است که در بسیاری از کشورهای جهان اجرا می‌شود و در کشور ما نیز چهارده سال است که هفته نخست آبان ماه به‌عنوان هفته «پیشگیری از مسمومیت‌ها» نام‌گذاری شده است و در این هفته در خصوص راه‌های پیشگیری از بروز انواع مسمومیت‌ها ‌و چگونگی کنترل آن و ‌نحوه انجام اقدامات اولیه در مواجهه با فرد مسموم، اطلاع‌رسانی ‌و آموزش عمومی به‌صورت وسیع و گسترده‌ای انجام می‌پذیرد.

عوارض ‌جبران‌ناپذیر سریع لاغر شدن

متخصص تغذیه در خصوص عوارض جبران ناپذیر رژیم های غذایی ‌کوتاه مدت، اظهار کرد: برای کاهش وزن رژیم‌های مختلفی توسط افراد مختلف ارائه می‌شود و ‌حتی شاهد ارائه رژیم‌های غذایی رایگان ‌در فضای مجازی هستیم.

معصومه ‌مرادی، افزود: اینکه آیا این رژیم‌ها درست هستند و با سبک زندگی ایرانی‌ها تطابق دارد یا خیر بسیار مهم است، برخی از این رژیم‌های غذایی عوارضی را برای افراد در پی خواهد داشت، این افراد در مواقعی در مدت زمان کوتاهی کاهش وزن زیادی را تجربه می‌کنند اما عوارضی را هم در پی ‌دارد.

وی ‌با بیان اینکه ‌برخی از این صدمات جبران‌ناپذیر است، گفت: رژیم غذایی ‌هر شخصی باید متناسب ‌با شرایط و وزن فرد تعیین شود و کاهش وزن ‌نیز معقول باشد، به طور مثال بهتر است افراد بین یک تا نیم کیلو وزن در هفته کم کنند.

متخصص ‌تغذیه با تاکید بر کاهش وزن با رژیم غذایی کتو، گفت: رژیم غذایی ‌کتو برای بیماران مبتلا ‌به ‌صرع مقاوم به درمان درمان دارویی طراحی شده است و این رژیم باید تحت کنترل باشد. اندازه گیری کتوزها در ادرار انجام می‌شود ‌و با توجه به آن رژیم غذایی برای افراد در نظر گرفته می‌شود اگر حجم کتوز در بدن از حدی بیشتر شود منجر به اغما خواهد شد.

وی ‌با بیان اینکه بیشتر از یک کیلو کاهش وزن ‌در هفته منجر به از دست رفتن آب ‌و عضلات بدن می‌شود، خاطرنشان کرد: این رژیم های غذایی ‌در سنین رشد منطقه آسیب جدی به بدن افراد می‌شود.

ناآگاهی مردم از ابتلاء به پوکی استخوان

دبیر علمی ‌سمپوزیوم تازه‌های ‌استئوپروز گفت: ‌بخش قابل توجهی ‌از افرادی ‌که ‌پوکی استخوان ‌دارند از بیماری خود ‌مطلع نیستند. افرادی ‌که ‌در معرض ‌پوکی ‌استخوان هستند باید به موقع برای تشخیص مراجعه کنند.

افشین ‌استوار در افتتاحیه سمپوزیوم تازه‌های ‌استئوپروز که امروز پنج‌شنبه(۲ آبان) ‌در دانشگاه علوم پزشکی ‌تهران ‌برگزار شد، اظهار کرد: بسیج ملی ‌آگاهی‌رسانی درباره پوکی استخوان را با شعار «پیشگیری از پوکی استخوان با تشخیص به موقع» در کشور در حال اجرا داریم و از افرادی که در معرض پوکی استخوان هستند به ویژه خانم‌هایی که در سنین یائسگی هستند می‌خواهیم که برای تعیین وضعیت استخوان خود به پزشک مراجعه کنند. این طرح در طول این هفته در حال اجرا است ‌و هفته‌ی آینده نیز ادامه دارد.

وی ادامه داد: در این کمپین دانشگاه‌های علوم‌ پزشکی با ما همکار هستند. این کمپین با همکاری مرکز تحقیقات استئوپروز، مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، دفتر پیشگیری ‌و کنترل بیماری‌های عضلانی اسکلتی وزارت بهداشت، دفتر آموزش و ارتقای وزارت بهداشت، دفتر سلامت جمعیت خانواده و مدارس، انجمن استئوپروز ایران و شبکه تحقیقات استئوپروز شکل گرفته است.

دبیر علمی سمپوزیوم تازه‌های استئوپروز با تاکید به تدوین دوباره گایدلاین کشوری استئوپروز، گفت: در راستای تدوین دوباره‌ی این‌گایدلاین سه پنل در این سمپوزیم خواهیم داشت که پنل اول؛ پیشگیری و ارزیابی خطر، پنل دوم؛ تشخیص و درمان و پنل سوم پیگیری و توانبخشی نام دارد.

فواید اسیدهای چرب امگا ۳

اسیدهای ‌چرب امگا۳ از عناصر ضروری هستند که بدن خودش قادر به تولید آن نیست. ماهی، مواد خوراکی گیاهی و مکمل ها از بهترین منابع اسیدهای چرب امگا۳ بشمار می آیند. برای افرادی که سابقه بیماری قلبی ندارند، مصرف دو وعده ماهی در هفته برای تامین اسیدچرب امگا۳ توصیه می شود. تحقیقات نشان می دهد اسیدهای چرب امگا۳ به بهبود سلامت قلب و عروق کمک می کنند.

با این ‌حال محققان تاکید می کنند در مصرف این اسیدهای چرب زیاده روی نکنید. مصرف سه گرم یا بیشتر اسیدهای چرب امگا۳ در روز می تواند تاثیرات منفی ‌بر سلامت داشته باشد.

تحقیقات در مورد تاثیر اسیدهای چرب امگا ۳ تهیه شده از روغن ماهی، کاهش فشار خون و تری گلیسیرید را نشان می دهد. شواهدی هم در مورد تاثیر اسیدهای چرب امگا ۳ بر آرتریت روماتوئید وجود دارد.  مطالعات گذشته هم نشان می دهند که اسیدهای چرب امگا ۳ می توانند خطر حمله قلبی، سکته مغزی و مرگ ناشی از بیماری های قلبی را کاهش دهند.

درباره اسیدهای چرب امگا ۳ ‌و تاثیرات آنها بر سایر بیماری ها نیز تحقیقاتی انجام گرفته است. این بیماری ها شامل آسم، سرطان، افسردگی، پسوریازیس،  بیماری های التهابی روده همچون بیماری کرون و کولیت روده، بیش فعالی و آلزایمر هستند. هرچند بعضی از این تحقیقات نویدبخش هستند، اما هنوز برای نتیجه گیری درباره تاثیر اسیدهای چرب امگا ۳ برروی بیماری های ذکر شده زود بوده و تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

عادت های روزانه ای که موجب تخریب مغز می شود

قند در بسیاری از غذاها و رژیم‌های ما وجود دارد و تولید مواد شیمیایی مغز را کاهش می‌دهد و به مرور زمان بر عملکرد آن تاثیر منفی می‌گذارد.   بسیاری از ما از عادت‌های خاص که باعث بروز اختلالات مغزی می شود بی خبریم.

اگرچه بیماری‌های شناختی با عوامل ژنتیک و سن ارتباط دارند، برخی از شیوه‌های غلط زندگی که هر روز هم تکرار می‌شوند، نیز می‌توانند بر نرون‌ها و بافت‌های مغزی آسیب رسانده و بر وقوع این بیماری‌ها تاثیر بگذارند:

مصرف بیش از حد مواد قندی: مصرف بیش از حد شکر تصفیه شده با ابتلا به بیماری‌های متابولیک و مغزی ارتباط نزدیک دارد. قند در بسیاری از غذاها و رژیم‌های ما وجود دارد و تولید مواد شیمیایی مغز را کاهش می‌دهد و به مرور زمان بر عملکرد آن تاثیر منفی می‌گذارد. مصرف روزانه شکر تصفیه شده یکی از علل ابتلا به اضطراب، افسردگی و زوال عقل است ...

اجتناب از صبحانه: مصرف روزانه یک وعده صبحانه سالم یکی از عادت‌های مهم برای حفظ سلامت مغز و جوان نگه داشتن آن است. حذف صبحانه یا گنجاندن مواد غذایی ناسالم در آن منجر به بیماری‌های مرتبط با سوخت و ساز بدن، کاهش حافظه و عدم ثبات ذهنی می‌شود. همچنین با توجه به کاهش سطح انرژی در طول روز، فعالیت نورون‌های مغزی کاهش می‌یابد.

سیگار کشیدن: سموم موجود در سیگار اندام‌های مختلف بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این مواد سمی باعث سرعت بخشیدن به روند پیری مغز شده و علت مهمی برای ابتلا به اختلال در عملکرد شناختی است. ابتلا به دمانس و آلزایمر با سیگار ارتباط نزدیک دارد.

پرهیز از نوشیدن آّب کافی: عدم مصرف آب یکی از عواملی است که بر ضعف زودرس بافت مغز تاثیر می‌گذارد. از دست دادن آب بدن سطوح انرژی را کاهش می‌دهد و خلق و خو را پایین می‌آورد ضمن این که تمرکز را نیز سخت‌تر می‌کند. قسمت عمده مغز از آب تشکیل شده و این یعنی کاهش آب بدن با کاهش عملکردهای مغزی، و کاهش اکسیژن در سلول‌های مغز ارتباط دارد ...

خواب ضعیف: خواب کم کیفیت، کارایی جسمی، ذهنی و عاطفی را کاهش می‌دهد و منجر به افزایش هورمون های استرس می شود در نتیجه توانایی فرد برای حل مشکلات روزمره کاهش می‌یابد.

قرار گرفتن در معرض محیط آلوده: قرار گرفتن طولانی مدت در آلودگی هوا، حتی اگر میزان آلودگی کم باشد به بروز بیماری‌های شناختی مغز و ایجاد تغییرات ساختمانی در آن منجر می‌شود. دانشمندان دریافتند کسانی که در مناطق آلوده زندگی می‌کنند، مغزهای کوچک تری خواهند داشت میزان بروز سکته‌های مغزی در آنان، بیشتر از دیگران است.

کد خبر 394423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.