شرایطم باعث شد مدتی بیلیارد را کنار بگذارم/ از دیگر کشورها عقب هستیم

بیلیارد یکی از ورزش هایی است که روز به روز به مخاطب هایش اضافه می شود. این ورزش زیر مجموعه فدراسیون بولینگ، بیلیارد، بوکس کشور است و در سال های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است. ملی پوشان رشته اسنوکر آن در رنک های خوب جهانی قرار دارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ارمغان حسنی ملی پوش اصفهانی بیلیارد؛ جایگاه نخست کشور در رشته اسنوکر و ششمی جهان را در کارنامه خود دارد. وی طی رقابت‌ های انتخابی تیم ملی اسنوکر بانوان برای شرکت در مسابقات قهرمان اسنوکر جهان که بین هفت بازیکن برتر رنکینگ کشوری انجام شد جایگاه اول را کسب کرد. خبرنگار ایمنا با بانوی اسنوکر ایران گفت‌وگو کرده است که در ادامه می خوانید:

ازچه سنی ورزش بیلیارد را شروع کردید؟

از سن نه سالگی ورزش بیلیارد را در باشگاه متعلق به مادرم شروع کردم. مادرم در آن زمان اولین باشگاه بیلیارد بانوان کشور را در اصفهان داشت.

در ابتدا به‌دلیل پایین بودن سنم، درک درستی از بیلیارد و ورزش حرفه‌ای نداشتم و بیشتر برای تفریح بیلیارد بازی می کردم، اما به مرور زمان علاقه مند شدم و جدی ادامه دادم.

 چه زمانی به تیم ملی بیلیارد دعوت شدید؟

در سن یازده سالگی در رشته ایت بال به تیم ملی دعوت شدم. حدود سه-چهار سال بعد در رشته اسنوکر به تیم ملی دعوت شدم.

چه عناوینی کسب کرده‌اید؟

هفت حکم قهرمانی در رشته اسنوکر و ایت بال، ده مدال نقره، ده مدال برنز دارم و در جایگاه ششم جهان و رنک یک کشور ایستاده ام.

ورزشکاران رشته بیلیارد باید چه شرایطی داشته باشند؟

رشته بیلیارد بر خلاف تصور اکثر افراد ورزش پرتحرکی است. ورزشکاران در زمان مسابقات چندین بار به دور میز گردش دارند به همین خاطر باید به تمرین‌های هوازی داشته باشند؛ همچنین بخاطر خم و راست شدن های متعدد بر روی میز نیازمند انجام حرکات کششی هستند. اگر به ورزشکاران بیلیارد دقت کرده باشید اکثرا لاغر و چهار شانه اند. پیاده روی و دوچرخه سواری نیز از نیاز های رشته بیلیارد است تا ورزشکار بتواند دو یا سه ساعت یا حتی مسابقات شش ساعته را در کنار میز بماند. در کل ورزش بیلیارد نیازمند آمادگی بدنی بسیار بالایی است زیرا مسابقات ما بدون وقفه و پشت سر هم است و این طور نیست که هر روز یک بازی انجام دهیم.

تمرکز در بیلیارد اهمیت بالایی دارد، چه تمریناتی برای کنترل هیجان خود انجام می دهید؟

بیلیارد را می توان شطرنج متحرک نامید، زیرا نیازمند فکر و تمرکز بالایی است. در ورزش بیلیارد ورزشکار تخلیه انرژی ندارد و نمی تواند حرکاتی مثل دست زدن یا جیغ زدن را انجام دهد؛ زیرا سالن بیلیارد باید محیطی آرام داشته باشد. برای داشتن این آرامش روحی، پیشنهاد می شود ورزش هایی مثل شنا و یوگا را نیز حتما دنبال کنیم تا از لحاظ ذهنی قوی شویم و بتوانیم هیجانات خود را کنترل کنیم.

حمایت های هیئت بولینگ و بیلیارد استان اصفهان چگونه است؟

هیئت استان حمایت و کمک های خوبی می کند. اصفهان یک جامعه سنتی و فرهنگی دارد و در ابتدا سخت بود که بتوانند در  باشگاه ها سانس هایی برای بانوان بگذارند، بعضی از باشگاه داران نیز بخاطر مسائل مالی قبول نمی کردند که سانس هایی را در اختیار بانوان قرار دهند، ولی با تلاش های رییس هیات سید مسعود داوودی و خانم آبدار این مشکل برطرف شد؛ این دو از چند سال پیش با بازیکنان بوده اند و آنها را می شناسند و برای بهبود وضعیت بازیکنان بسیار تلاش می کنند. همچنین در چند دوره اخیر با حمایت های هیئت توانستم در یکی از باشگاه های مطرح کشور که در اصفهان است با بهترین امکانات تمرین کنم.

وضعیت باشگاه های بیلیارد برای استفاده بانوان چگونه است؟

در گذشته باشگاه های بیشتری برای بانوان سانس داشتند ولی زمان های کوتاه مثل یک ساعت یا دوساعت که امکان بودن چند ساعت در کنار میز  و تمرین را نمی داد ولی در حال حاضر تعداد باشگاه ها کمتر شده است ولی زمان های طولانی تری در کنار میز ها هستیم .

حمایت فدراسیون برای مسابقات ملی چه میزان است؟

فدراسیون همیشه حمایتگر و حامی ما بوده است. فدراسیون با برگزاری اردوهای ملی مداوم و مسابقات بازیکنان را می سنجد و از لحاظ تمرینی و آمادگی جسمانی برای مسابقات، همچنین از لحاظ روحی و آرامش روانی وضعیت بازیکنان را پیگیری می کند. فدراسیون در شرایط مالی مناسبی نیست و نمی تواند به طور مستقیم بازیکنان را مورد حمایت قرار دهد، اما شرایطی برای بازیکنان ایجاد می کند که بتوانند اسپانسر پیدا کنند و با پرداخت بخشی از هزینه های اعزامی به بازیکنان، آن ها را همراهی می کند تا با شرایط بهتری اعزام شوند.

هزینه های اعزامی برای شما چگونه است، آیا اسپانسر دارید؟

در مسابقات برون مرزی همیشه مادرم مرا همراهی می کند به همین علت هزینه های من برای مسابقات خیلی بیشتر می شود. برای رفتن به مسابقات بخش عمده هزینه ها بر دوش خود ماست و بخش کمی را اسپانسر می دهد. همچنین اکثر اسسپانسر ها در بخش آقایان فعالیت می کنند؛ من و تمام بازیکنان اعزامی به مسابقات ترکیه تمام تلاشمان را می کنیم تا رنک جهانی خود را بهبود بخشیم تا اسپانسرها را برای فعالیت در بخش بانوان جذب کنیم.

وضعیت تمرینتان چگونه است؟

هیئت شرایط خیلی خوبی برای تمرینم فراهم کرده است. یکی از بهترین اتفاقاتی که در یکی دوسال اخیر در اصفهان افتاد این بود که هیات این امکان را برای من فراهم کرد که در کنار علی مومنی که یکی بهترین و قدیمی ترین بازیکنان است، تمرین کنم. من دوره ای پسرفت داشتم و از شرایط تمرینی دور بودم که با کمک ها و راهنمایی های علی مومنی و حمایت های هیئت توانستم به شرایط قبلی خود برگردم و رنک یک کشور شوم. در این راستا هیات به من یک روانشناس ورزشی خوب معرفی کرد که توانستم با ایشان کار کنم و در شرایط سخت خود را جدی و محکم نگهدارم.

مسابقات قهرمانی جهان در ترکیه را چطور پیش بینی می کنید؟

بخاطر یک سری سختگیری ها و نبود امکانات، اعضای تیم بانوان از نظر تمرینی مقداری از تیم های دیگر عقب هستند؛ ولی مریم اسد اللهی نایب رییس فدراسیون همیشه در اردوهای تیم ملی بهترین مربیان را برای ما می آورد و پیگیر تمرینات ما هست تا با آمادگی لازم به مسابقات برویم. من و همه اعزامی های تیم ملی بیلیارد تلاش می کنیم که رنک خود را در جهان بهبود بخشیم و در جایگاه بهتری قرار بگیریم.

قول قهرمانی می دهید؟

قطعا از لحاظ جایگاهی می توانیم در جایگاه بهتری باشیم و رنک جهانی را بالا بکشیم. من به عنوان بازیکن رنک یک کشور نمی توانم این قول را بدهم و این فشار را روی خود بگذارم که به عنوان رنک یک کشور حتما برای قهرمانی بروم زیرا این یک فشار کاذب است؛ زیرا از کودکی بازیکنان را می شناسم و با تکنیک هایشان آشنایی دارم برای همین می دانم که آن ها در چه سطح و شرایطی هستند و ما در چه سطحی هستیم!

کد خبر 394409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.