درخشش هنر ایران در حراج کریستیز در لندن

حراج هنر مدرن و معاصر خاوریانه کریستیز شب گذشته ۲۳ اکتبر (اول آبان) در حالی برگزار شد که این حراج توانست به رکورد فروش کلی ۳,۱۰۸,۲۵۰ پوند دست یابد.

به گزارش ایمنا، حراج هنر مدرن و معاصر خاوریانه کریستیز، شب گذشته باز هم شاهد درخشش هنر ایران بود. این رویداد که در خانه حراج کریستیز در لندن برگزار شد با فروش کلی ۳,۱۰۸,۲۵۰ به کار خود خاتمه داد که سهم هنر ایران از این رویداد ۱,۴۴۴,۰۰۰ پوند یعنی بیش از ۴۵ درصد از کل فروش بود. این رقم در حالی برای هنر ایران رقم خورد که از میان ۳۹ اثر ایرانی عرضه شده در این حراج تنها ۲۹ اثر فروش رفت و ۱۰ اثر ایرانی خریداری نداشت.

رکوردداری آثار این دوره حراج کریستیز به اثر منیر فرمانفرمائیان با رقم ۲۹۹,۲۵۰ پوند تعلق گرفت. در جایگاه دوم گران قیمت‌ترین آثار حراج هنر مدرن و معاصر خاوریانه کریستیز، نام محمود سعید هنرمند فقید مصری با ۲۵۰ هزار پوند و در جایگاه سوم اثر اسماعیل شموت هنرمند فلسطینی با فروش ۱۵۰ هزار پوندی قرار دارد. اما در جایگاه چهارم و پنجم، دو اثر از هنرمندان ایرانی حضور دارد؛ تابلو "۸N۶۱۹VT" فرهاد مشیری با فروش ۱۳۱,۲۵۰ پوند و اثر بدون عنوان نصرالله افجه‌ای با فروش ۱۱۸,۷۵۰ پوندی در میان گران‌قیمت‌ترین آثار این دوره از حراج کریستیز حضور دارند.

در حراج هنر مدرن و معاصر خاوریانه کریستیز ۱۱۴ اثر در کاتالوگ حضور داشت که پیش از برگزاری ۳ اثر از حراجی خارج شد تا تنها ۱۱۱ اثر چکش بخورند. همچنین در این دوره از حراج ۲۹ اثر خریداری نداشتند که ۱۰ اثر از هنرمندان ایرانی بود.

فروش آثار هنرمندان ایرانی

در این دوره از حراج هنرمندان خاورمیانه کریستیز، هنر ایران با ۳۹ اثر از ۲۲ هنرمند ایرانی حضور داشت و فرهاد مشیری و مارکو گریگوریان هر کدام با ۵ اثر، بیشترین آثار را در میان هنرمندان این دوره حراج هنر خاورمیانه داشتند.

اثر بدون عنوان (بال‌های فروهر زرتشت) منیر فرمانفرمائیان با قیمت پایه ۲۹۹,۲۵۰ پوند گران‌ترین اثر این دوره حراج کریستیز شد. پس از آن اثر "۸N۶۱۹VT" فرهاد مشیری ۱۳۱,۲۵۰ پوند فروش رفت، از این هنرمند تابلو "۱۵۹۷YTA"؛ ۹۳,۷۵۰ پوند، تابلو "معرفت" (دانش)  ۸۷,۵۰۰ پوند و اثر "الله طلایی" مشیری ۳۷,۵۰۰ پوند چکش خوردند. همچنین در این حراج دو اثر از نصرالله افجه‌ای عرضه شد که اثری بدون عنوان از مجموعه "امواج" این هنرمند ۱۱۸,۷۵۰ پوند و اثر "وان یکاد" این هنرمند خوشنویس با قیمت ۵۲,۵۰۰ پوند فروش رفتند.

اثر "انتقال ۷" هدیه شفیعی هنرمند جوان ایرانی ۸۵,۰۰۰ پوند فروش رفت. سه اثر از منوچهر یکتایی، اثر بدون عنوان (گیاه گوجه فرنگی) با قیمت ۵۶,۲۵۰ هزار پوند، اثر بدون عنوان (زندگی) ۳۵,۰۰۰ پوند و تابلو "ظرف میوه" ۱۳,۱۲۵ پوند چکش خوردند.

اثر "قبل از نام" علی بنی‌صدر با قیمت ۵۶,۲۵۰ پوند؛ مجسمه ژاره تباتبایی ۵۰,۰۰۰ و دو اثر رضا درخشانی "شکار به رنگ قرمز و سبز" با قیمت ۴۰,۰۰۰ پوند و تابلو "سری مینیاتور، سری فارسی" این هنرمند به قیمت ۲۵,۰۰۰ هزار پوند فروخته شدند.

اثر "پارسیک شماره ۳" تیمو ناصری با قیمت ۳۲,۵۰۰ هزار پوند؛ عکس بدون عنوان شیرین نشاط ۳۲,۵۰۰ پوند؛ دو اثر از رضا آرامش با عنوان "اقدام ۱۰۵" با قیمت ۳۲,۵۰۰ پوند و "اقدام ۹۷" با قیمت ۱۸,۷۵۰ هزار پوند فروش رفتند.

 تابلو "هنوز زندگی" بهمن محصص با قیمت ۲۷,۵۰۰ پوند؛ تابلو نقاشی آبستره فیروزه‌ای و آبی جعفر روح‌بخش ۲۵,۰۰۰ پوند و از مارکو گریگوریان هنرمند فقید ایرانی ارمنی، سه اثر به قیمت‌های  ۲۰,۰۰۰ پوند، ۱۱,۲۵۰ پوند و یک طراحی ۱,۰۰۰ پوند چکش خوردند.

اثر "شکوفه کامل ۳" ساسان بهنام بختیار با قیمت ۱۹,۳۷۵ پوند؛ تابلو "هنر کجاست؟ رکنی حائری‌زاده با قیمت پایه ۱۶,۲۵۰ پوند؛ دو اثر بدون عنوان از اردشیر محصص با قیمت ۱۵,۰۰۰ هزار پوند و ۸,۷۵۰ پوند و تابلو "من و تو" فرهاد کوهان با قیمت ۲,۵۰۰ هزار پوند؛ سایر آثار هنرمندان ایرانی بودند که در حراج هنر مدرن و معاصر خاوریانه کریستیز به فروش رسیدند.

دو اثر از سهراب سپهری، دو اثر از محمد احصایی، دو اثر از مارکو گریگوریان و از فرهاد مشیری، افشین پیرهاشمی، پویا آریان‌پور و هدیه شفیعی هر کدام یک اثر در این حراج فروش نرفتند.

منبع: هنرآنلاین

کد خبر 394407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.