راهکارهای موثر برای کاهش درد "اندومتریوز"

اندومتریوز" به عارضه‌ای گفته می‌شود که در آن بافتی همانند اندومتر یا پوشش درونی رحم در خارج از محدوده رحم پدید آمده و شروع به رشد کند؛ شایع‌ترین محل پیدایش بافت نابه‌جای رحم، در لگن و تخمدان‌ها است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیش از صد میلیون زن در سراسر جهان مبتلا به این بیماری هستند؛ درمان قطعی اندومتریوز در حال حاضر ممکن نیست، اما راه‌هایی برای تسکین درد آن وجود دارد. اگرچه نخستین و معمول‌ترین نشانه‌ ابتلا به اندومتریوز، احساس درد در ناحیه‌ لگن و در دوران قاعدگی است، اما شدت درد ارتباط چندانی با  وسعت ناحیه درگیر ندارد. دیگر  نشانه‌های این بیماری شامل اسهال، یبوست، نفخ شکم و یا تهوع، خونریزی سنگین یا نامنظم، کم خونی ناشی از خونریزی شدید و ...است. در ادامه با بعضی از روش‌های کاهش درد در مبتلایان به اندومتریوز آشنا می‌شویم:

مصرف مسکن‌ها پیش از شروع درد

مصرف بعضی داروهای مسکن پس از احساس درد، تاثیر زیادی در کاهش و یا متوقف‌کردن آن ندارد؛ داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن سدیم را باید حداقل 24 ساعت قبل از شروع درد قاعدگی مصرف کرد تا مانع ایجاد مواد شیمیایی التهاب‌زا در بدن شود. همچنین میتلایان به این بیماری می‌توانند داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی را به طور منظم تا پایان دوره عادت ماهیانه یا تخمک‌گذاری استفاده کنند. 

فیزیوتراپی

 اندومتریوز می‌تواند بر نحوه فعالیت لگن و شکم تاثیر بگذارد و در نتیجه باعث ایجاد درد بیشتری در این نواحی شود. یکی از راه‌های کاهش درد دوران قاعدگی برای مبتلایان به اندومتریوز، بازتوانی عملکرد بخش‌های مذکور به کمک شیوه درمانی فیزیوتراپی است. انجام تمرینات ورزشی منظم  نیز به ایجاد حس خوب و کاهش درد قاعدگی کمک می‌کند. برای نیل بدین هدف نیازی به ورزش‌های شدید و پرتحرک نیست؛ پیاده‌روی، انجام تمرینات کششی و تنفسی می‌تواند به کاهش درد اندومتریوز کمک کند.

مصرف خوراکی‌های بدون گلوتن

زنانی که به رژیم غذایی بدون گلوتن روی می‌آورند، دچار درد اندومتریوز کمتری می‌شوند.  کنار گذاشتن گندم از رژیم غذایی، مصرف ماکارونی، برنج و ذرت بدون گلوتن از دیگر راهکارهای موثر برای کاهش درد در مبتلایان به این بیماری است.

انجام تمرینات لگن

بیماری اندومتریوز، عضلات کف لگن را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ هنگامی که این ماهیچه‌ها درست عمل نکند، افراد درد بیشتری را احساس می‌کنند. تمرینات کف لگن به هماهنگ کردن مجدد عضلات و ایجاد احساس بهتر کمک می‌کند.

کاهش درد به کمک تحریک اعصاب

تحریک الکتریکی اعصاب از راه پوست (TENS) یکی از روش‌های درمانی برای کاهش این نوع دردها است. در این شیوه درمانی برای کاهش و تسکین آن از جریان‌های خفیف الکتریکی استفاده می‌شود؛ در این حالت، جریان‌ها به اعصاب آسیب وارد کرده و مانع ارسال سیگنال‌های درد به مغز می‌شود؛ در نتیجه درد کاهش می‌یابد.

کد خبر 394405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.