حقایق و شایعاتی در مورد افسردگی

خوشبختانه عقاید افراد در مورد افسردگی در طول سال‌ها تغییر کرده است؛ تحقیقات جدید نشان می‌دهد افسردگی مانند آسم یا نارسایی قلبی یک بیماری است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، افسردگی یکی از بیماری‌های شایع در سراسر جهان است. با این وجود تصورات غلط درباره آن همچنان پابرجا است. افراد مبتلا به افسردگی اغلب با برچسب‌های مرتبط با اختلالات سلامت روان روبرو می‌شوند. برای پیشگیری از هر گونه پیش‌داوری، آگاهی از حقایقی در مورد افسردگی اهمیت زیادی دارد. در ادامه با بعضی از این شایعات و حقایق آشنا می‌شویم:

 کار زیاد باعث کاهش افسردگی می‌شود

تقریباً از هر ۶ نفر، یک فرد در مقطعی از زندگی دچار افسردگی می‌شود، بنابراین شایعات درباره آن فراوان است. یکی از تصورات این است که اگر افراد خود را مشغول کار کنند، دچار افسردگی نمی‌شوند. این راهکار در مورد افسردگی و اندوه خفیف، ممکن است موثر باشد، اما در مورد انواع شدید افسردگی، قضیه کاملا متفاوت است، بدین معنا که کار بیش از حد به ویژه در مردان می‌تواند نشانه افسردگی بالینی باشد.

 افسردگی یک بیماری واقعی نیست

افسردگی یک بیماری جدی پزشکی بوده و دلیل اصلی ناتوانی در بسیاری از بزرگسالان محسوب می‌شود، اما هنوز هم با غم و اندوه معمولی اشتباه گرفته می‌شود. ظاهراً مدارهای عصبی موجود در نواحی مغز که تنظیم‌کننده خلق و خو است در حالت افسردگی به طور غیرطبیعی عمل می‌کند. از آنجا که افسردگی مردان معمولاً از دید بستگان و حتی پزشکان دور می‌ماند، ممکن است به عنوان یک بیماری جدی تلقی نشود. معمولا مردان کمتر از زنان در مورد احساسات خود صحبت می‌کنند و در نتیجه برخی مردان با وجود ابتلا به بیماری به نظر غمگین یا افسرده نمی‌آیند. در عوض آن‌ها ممکن است زودرنج، عصبانی یا بی‌قرار شوند. برخی  مردان سعی دارند با بروز رفتارهای نادرست نظیر نوشیدن الکل یا مصرف مواد مخدر با افسردگی کنار بیایند.

 صحبت‌کردن اوضاع را بدتر می‌کند

قبلا بعضی افراد اعتقاد داشتند صحبت‌کردن در مورد "مشکلات"، باعث تمرکز بیشتر ذهن روی آن‌ها می‌شود، اما امروزه، شواهد حاکی از آن است که گفتگوهای هدایت‌شده با یک کارشناس می‌تواند شرایط را بهبود بخشد. انواع مختلف روان‌درمانی با پرداختن به الگوهای تفکر منفی، احساسات ناخودآگاه یا مشکلات ارتباطی به درمان افسردگی کمک می‌کند. 

افسردگی ترحم در حق خود است

بر خلاف شایعات افراد مبتلا به افسردگی بالینی تنبل نیستند و برای خود احساس تاسف نمی‌کنند. اما آن‌ها اراده لازم را برای درمان افسردگی ندارند. افسردگی یک بیماری  است که مربوط به تغییرات مغز بوده و مانند سایر بیماری‌ها با روش‌های درمانی مناسب بهبود می‌یابد. واقعیت این است که هر فردی می‌تواند افسرده شود. این بیماری در زنان دو برابر بیشتر از مردان شایع است، اما زنان بیشتر از مردان در پی درمان خود هستند. غالباً این بیماری  در اواخر نوجوانی یا ۲۰ سالگی مشاهده می‌شود، اما تجربیات شخصی یا غم و اندوه نیز  می‌تواند باعث ابتلا به افسردگی در میان افراد مستعد شود. 

 افراد افسرده زیاد گریه می‌کنند

بعضی از افراد زمانی که افسرده می‌شوند، گریه نمی‌کنند و یا رفتارهای ناراحت‌کننده زیادی از خود بروز نمی‌دهند، بلکه آن‌ها ممکن است احساس بی‌فایدگی یا بی‌ارزشی کنند. اگر یکی از افراد خانواده به افسردگی مبتلا شده باشد، به احتمال زیاد شما نیز دچار آن خواهید شد. افراد دارای سابقه افسردگی باید مراقب علائم اولیه این بیماری باشند و جهت برطرف‌کردن آن اقدام مثبت نظیر ورزش بیشتر، مشاوره و یا سایر اقدامات حرفه‌ای انجام دهند. 

 افسردگی بخشی از روند پیری است

اکثر افراد بدون اینکه دچار افسردگی شوند، با چالش‌های پیری مواجه می‌شوند، اما افراد مسن ممکن است غم و اندوه خود را پنهان کرده یا علائم مختلف و مبهمی از خود بروز دهند: از نظر آن‌ها غذاها دیگر طعم خوبی ندارد و درد و رنج بیشتر می‌شود. همچنین الگوهای خواب‌ این افراد تغییر می‌کند؛ مشکلات پزشکی دیگر نیز می‌تواند باعث بروز افسردگی در سالمندان شود.

واقعیت: افسردگی به صورت نهفته ایجاد می‌شود

افسردگی می‌تواند به تدریج ایجاد شود و این امر تشخیص آن را نسبت به یک بیماری ناگهانی دشوارتر می‌کند؛ در نتیجه افراد به ‌تدریج شروع به ترک محل کار، مدرسه یا حضور در مناسبت‌های اجتماعی می‌کنند. بعضی از انواع افسردگی می‌تواند به وضعیت وخیم تبدیل شود، اما اغلب در صورت درمان، بسیاری از افراد در طی چهار تا ۶ هفته احساس بهبودی می‌کنند.

کد خبر 394403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.