نگاهی به ردخون مهدویان روی پرده نقره ای

محمدحسین مهدویان با فیلم "ماجرای نیمروز ۲: رد خون" نشان می‌دهد که موفقیت دو فیلم اولش «ایستاده در غبار» و «ماجرای نیمروز» اتفاقی نبوده است. این وسط اگر «لاتاری» را فاکتور می گیریم به این خاطر است که اولا در جریان فیلم‌های مهدویان که تریلر سیاسی هستند قرار نمی گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ماجرای نیمروز ۲ با عنوان رد خون جدیدترین ساخته محمدحسین مهدویان فیلمساز جوانی که بی اغراق یکی از آینده دار ترین کارگردان های سینمای ایران است. همچنین مهدویان را می‌توان یکی از باهوش ترین کارگردانان حال حاضر سینمای ایران دانست گواه این حرف هم پیشرفت روز افزون آثار او از نظر فنی، جذب مخاطب و فروش است. جذب مخاطب برای فیلم های غیر کمدی در حال و روز الآن سینمای ایران واقعا کار سختی است که مهدویان به خوبی از پس آن برآمده است.

 داستان رد خون مانند قسمت قبل پیرامون فعالیت ها و اقدامات گروه مجاهدین خلق(منافقین) ساخته شده اما با تمرکز بر عملیات فروغ جاویدان(عملیات مرصاد توسط مدافعان میهن بر ضد فروغ جاویدان انجام شد) حوادث چند سال پس از قسمت اول را روایت می کند.

رد خون از چند جهت فیلمی بهتر و موفق تر از قسمت اول

تیم بازیگران رد خون متشکل از جواد عزتی، محسن کیایی،هادی حجازی فر، بهنوش طباطبایی و هستی مهدوی فر و... در ایفای نقش خود بسیار موفق باور پذیر بوده اند از میان اسامی ذکر شده محسن‌کیایی، بهنوش طباطبایی و هستی مهدوی فر در قسمت اول غایب بوده و در رد خون به تیم بازیگران ماجرای نیمروز اضافه شدند این بازیگران به درستی در فیلمنامه جای گرفته و بسیار دقیق نقش خود را با حال و هوای فیلم سازگار کردند. به همین دلیل بهنوش طباطبایی برای ایفای این نقش کاندید بهترین نقش اول زن در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر شد.

رد خون با حفظ فرم مستندگونه خود در فیلمبرداری نماهایی با کیفیت بیشتر و استاندارد بالاتری را به مخاطب عرضه می‌کند. به همین دلیل هادی بهروز در این بخش کاندید سیمرغ بهترین فیلمبرداری شد.از نظر فیلمبرداری با کمی ارفاق رد خون را می توان یک فیلم با استاندارد های هالیوودی دانست.

رد خون در سالهای ۶۷-۶۸ روایت می‌شود طراحی صحنه و لباس، چهره پردازی، جلوه ویژه بصری و جلوه های ویژه در این گونه فیلم ها که مربوط به چند دهه پیش هستند بسیار سخت و دشوار است اما ردخون در تمام موارد ذکر شده نه تنها موفق تر از قسمت اول بوده بلکه بسیار درخشان و چشم نواز است و به همین دلیل برای بخش های ذکر شده نامزدی سیمرغ بلورین را به ارمغان آورد.

فروغ جاویدان و اتفاقاتی که در پی آن رخ داد یکی از مهمترین و بحث برانگیزترین بخش های تاریخ پس از انقلاب اسلامی است از همین رو پرداختن به این موضوع به شهامت، دقت،مطالعه و تحقیق زیاد نیاز دارد هولناک ترین و دردناک ترین اتفاقات تاریخ یک ملت لحظاتی است که دو گروه هم وطن روبروی هم قرار می گیرند متأسفانه در تاریخ معاصر از این قبیل موارد در اندازه های مختلف کم نداشته‌ایم، ۲۸ مرداد، ۱۷ شهریور میدان ژاله، مرصاد سال ۶۸، کوی دانشگاه سال ۷۸ و ...، اما بی‌شک غم انگیزترین و سهمناک ترین آنها مرصاد بود چرا که قبل و بعد از آن نیز هزاران هموطن به دست یکدیگر کشته و شهید شدند. به همین دلیل دیدن این فیلم نه تنها توصیه میشود بلکه هر ایرانی باید چنین آثاری را با دقت و تامل زیاد ببیند.

مهدویان با ذکاوت بسیار پس سالها توانست بگوید که همه افرادی که در فروغ جاویدان شرکت داشتند گناهکار و موافق با تفکر تروریستی مجاهدین نبودند، فراهم کردن بستری برای بیان این حرف شاید فقط از مهدویان برمی‌آمد.

کد خبر 394391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.