یکپارچه سازی آمار و ارقام میزان سیاهه آلودگی هوای کلانشهر اصفهان

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به تصویب یکپارچه سازی آمار و ارقام میزان سیاهه آلودگی هوا این کلانشهر گفت: شهرداری داده‌های ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا را روزانه در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست قرار خواهد داد زیرا این سازمان متولی اصلی تعیین و اعلام آلودگی هوا است.

کوروش محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به جزئیات نخستین جلسه رسمی شورای محیط زیست کلانشهر اصفهان که روز چهارشنبه _یکم آبان ماه_ برگزار شد، اظهار کرد: در این جلسه تصمیماتی برای تعامل بیشتر، همگرایی و هم افزایی بین مدیریت شهری اصفهان و اداره کل حفاظت محیط زیست گرفته شد که از جمله یکپارچه سازی آمار و ارقام میزان سیاهه آلودگی هوا است.

وی ادامه داد: براساس این تصمیم، شهرداری موظف شد داده‌های ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا را روزانه در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست قرار دهد زیرا این سازمان متولی اصلی سنجش، تعیین و اعلام آلودگی هوا است.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان، افزود: ایجاد بسته‌های زیست محیطی در پروژه‌های عمرانی و حمل و نقل  و همچنین حوزه شهروندی دیگر مصوبه این جلسه بود تا این حوزه ها و نهادها بر اساس آن هماهنگی ویژه ای با سازمان محیط زیست داشته باشند و شاهد موازی کاری نباشیم.

وی تصریح کرد: شورای محیط زیست پس از تعاملی که کمیسیون اجتماعی شورای شهر با سازمان حفاظت محیط زیست استان داشت و پس از بررسی‌های موضوعی روی اهداف زیست محیطی مدیریت شهری، بر اساس تفاهمنامه ای بین این سازمان، شهرداری و شورای شهر اصفهان به وجود آمد.

محمدی افزود: در تفاهمنامه شورای محیط زیست تکالیفی برای مجموعه مدیریت شهری و محیط زیستاستان تعیین شد که در راستای تعامل، همفکری و ایجاد فضاهای مناسب برای انجام برنامه های زیست محیطی در سطح شهر اصفهان است.  

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: براساس تصمیم کارگروه محیط زیست کمیسیون و اداره کل محیط زیست استان، جلسات شورای هماهنگی محیط زیست در شهرداری تشکیل می شود و تصمیمات این جلسات به تصویب شورای شهر خواهد رسید که جنبه قانونی و اجرایی برای شهرداری داشته باشد.

وی با بیان اینکه اداره محیط زیست از گذشته در معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان وجود داشت اما به حوزه خدمات شهری و گستره فعالیت آن محدود بود، گفت: اکنون شورای محیط زیست با ریاست شهردار و دبیری معاونت خدمات شهری شهردار تشکیل می شود و از این رو تمام واحدها، معاونت‌ها و بخش‌های تابعه محیط شهری را در بر می گیرد و دستورالعمل‌های این شورا که جنبه نظارتی و مشورتی نیز دارد به صورت بسته‌های زیست محیطی برای مدیریت شهری لازم الاجرا است.

محمدی با بیان اینکه تا کنون پروژه‌های مختلف شهری بسته زیست محیطی نداشته است، تصریح کرد: شورای محیط زیست سبب می شود که تعامل و ارتباط بسیار نزدیکی بین مدیریت شهری و محیط زیست برقرار شود و مسائلی که نیازمند توجه، برنامه ریزی، مداخله و یا تغییر و ایجاد رویکرد است در قالب این شورا مطرح  و در همه سیستم مدیریت شهری، پروژه‌های عمرانی و عملکردیرا با بسته‌های محیط زیستی شاهد باشیم.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه نخستین جلسه شورای محیط زیست با حضور کمیسیون محیط زیست و ریاست شورای شهر و مدیرکل محیط زیست در این سازمان برگزار شد، افزود: گزارش عملکرد شورای محیط زیست هر ماه در کمیسیون اجتماعی محیط زیست شورای شهر ارائه خواهد شد.

وی اضافه کرد: برای تعامل بیشتر هر ماه جلسه ای نیز با حضور اعضای شورای محیط زیست در اداره کل حفاظت محیط زیست استان برگزار می شود.  

به گزارش خبرنگار ایمنا، هم اکنون در کلانشهر اصفهان ۲۰ ایستگاه پایش هوا وجود دارد که از این شمار ۱۱ ایستگاه متعلق به شهرداری اصفهان است. همچنین  اداره کل حفاظت محیط زیست استان نیز در سطح کلانشهر اصفهان ۹  ایستگاه پایش هوا دارد و یک ایستگاه پایش نیز متعلق به اداره کل هواشناسی است که تاکنون آمار این ایستگاه ها به صورت یکپارچه ارائه نمی شده است.

براساس تبصره ۲۰ ماده ۲ قانون هوای پاک مصوب سال ۱۳۹۶، به منظور هم افزایی در بهره برداری از دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا، همه دستگاه‌های اجرایی و شهرداری‌های دارای دستگاه‌های مذکور موظف هستند امکان دسترسی برخط اطلاعات و خروجی‌های دستگاه‌های مذکور را به صورت تعاملات الکترونیکی و از طریق شبکه ملی پایش هوا فراهم کنند و بر اساس ماده ۲۱ این قانون سازمان حفاظت محیط زیست موظف است اقدامات لازم برای برخط کردن داده‌های آلودگی هوا کل کشور و اطلاع رسانی عمومی از جمله از طریق درگاه اینترنتی را انجام دهد.

کد خبر 394383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.