نوروزی: شهر باید در مقابل هر حادثه‌ای مقاوم باشد

شهردار اصفهان گفت: در شهر باید همه دستگاه‌ها و مردم همکاری کنند زیرا اگر حادثه‌ای رخ دهد با تعامل می توان بر پیامدهای آن غلبه کرد، البته در تلاش هستیم در تمامی عرصه‌ها که می‌تواند تهدیدهایی وجود داشته باشد شهر اصفهان تاب آور شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدرت الله نوروزی صبح امروز _پنجشنبه دوم آبان‌ماه ۹۸_ در برنامه رادیویی «شهر پرسشگر، شهردار پاسخگو» فرا رسیدن ایام رحلت پیامیر اسلام(ص)، شهادت امام حسن مجتبی(ع) و شهادت امام رضا(ع) را به شهروندان تسلیت گفت و اظهار کرد: در فصل پاییز و با آغاز بارش‌های پاییزی، جلساتی را توسط مدیریت بحران و پدافند غیر عامل برای مدیریت و ساماندهی روان‌آب‌های احتمالی تشکیل دادیم و زمینه را برای همکاری بین دستگاه‌های داخل و دستگاه‌های خارج از شهرداری فراهم کردیم تا در صورت مواجه با بارش‌های شدید غافلگیر نشویم.

وی با بیان اینکه این اقدامات در راستای افزایش تاب‌آوری شهر است، زیرا شهر باید تاب‌آور و در مقابل هر حادثه‌ای مقاوم باشد، افزود: در شهر باید همه دستگاه‌ها و مردم همکاری کنند زیرا اگر حادثه‌ای رخ دهد با تعامل می توان بر پیامدهای آن غلبه کرد، البته در تلاش هستیم در تمامی عرصه‌ها که می‌تواند تهدیدهایی وجود داشته باشد شهر اصفهان تاب آور شود.

شهردار اصفهان ادامه داد: به عنوان مثال با توجه به مباحث کم آبی، تغییر سیاست برای نوع فضای سبز و استفاده از گیاهان مقاوم به کم آبی، خود نوعی افزایش تاب‌آوری است.

وی تاکید کرد: طراحی نقشه‌ها و نوع ساخت‌ها باید در راستای تاب‌آوری شهر باشد تا تدابیری بیندیشیم که اگر بارش‌های شدید اتفاق افتاد و با آبگرفتگی معابر شهر مواجه شدیم، بتوانیم سریع بر مشکل غلبه کنیم.

نوروزی با اشاره به افزایش آلاینده‌های جوی و بروز پدیده اینورژن در فصل سرد سال، گفت: به تدریج وارد شرایط سردی هوا شده‌ایم و در این فصل به دلیل وضعیتی که در آلاینده‌های جوی وجود دارد، با پدیده اینورژن یا وارونگی دما مواجه می شویم زیرا اصفهان یک شهر صنعتی آلاینده است و با توجه به تردد زیاد وسایل نقلیه این اتفاق خواهد افتاد.

وی با بیان اینکه کارشناسان محیط زیست باید اثرات سوء پدیده اینورژن را برای مردم تبیین کنند، تصریح کرد: وارونگی دما خطراتی برای بیماران قلبی و افراد کهنسال به همراه دارد، از این رو همه باید برای کاهش آلودگی هوا به میدان بیاییم و کمتر از خودرو شخصی و بیشتر از وسایل حمل ونقل عمومی استفاده کنیم تا شرایط شهر را به سمتی ببریم که همه حق نفس کشیدن داشته باشند.

فرهنگ سازی برای استفاده از حمل و نقل عمومی

شهردار اصفهان با بیان اینکه دستگاه‌های دولتی باید با یکدیگر همکاری داشته باشند، اظهار کرد: مردم که اصل و محور همه امور هستند باید با استفاده از وسایل حمل ونقل عمومی مثل مترو، اتوبوس و تاکسی بیش از پیش با شهرداری همکاری کنند تا کمتر خیابان‌های شهر مملو از خودروهای تک سرنشین شود.

وی تاکید کرد: در شرایط جوی فعلی باید بیشتر مراقب سلامت کودکان، سالمندان به ویژه بیماران قلبی و تنفسی در شهر باشیم.

نوروزی با اشاره به پایلوت بودن اصفهان به عنوان شهر دوستدار کودک، گفت: اصفهان در آستانه پایلوت شدن به عنوان شهر دوستدار کودک است تا به استانداردی که در مجامع بین المللی به عنوان شهر دوستدار کودک مطرح است، بپیوندد و شناخته شود.

وی افزود: با این سیاست زیرساخت‌های لازم برای شهر دوستدار کودک در اصفهان در حال آماده شدن است و امیدواریم در شهر زمینه‌ای ایجاد شود تا کودکان در آن راحت زندگی کنند، وقتی زندگی برای کودکان راحت و دسترسی آنها به امکانات راحت شود، نفس کشیدن برای آنها راحت شود بی شک تمام گروه‌های سنی از این نعمت بهره مند خواهند شد.

شهری امن و سالم برای کودکان رقم خواهیم زد

نوروزی با اشاره به حضور شهرداری اصفهان در نخستین اجلاس "سران شهرهای دوستدار کودک" در شهر کلن آلمان، گفت: در صدد هستیم اصفهان که از مدتها قبل به عنوان کاندیداتوری شهر دوستدار کودک انتخاب شده، این کاندیداتوری قطعی، فرایند مربوطه سپری و تمام امکانات لازم در شهر پیش بینی شود تا هر کودکی وارد شهر اصفهان شد، شاهد شهری امن، سالم و آماده برای رشد و شکوفایی باشد.

وی خاطرنشان کرد: در مسیر توسعه شهر و تهیه زیرساخت‌های شهر دوستدار کودک، مذاکراتی با مسئولان شهری تعدادی از کشورها برای ارتقای حمل ونقل عمومی انجام شد که امیدواریم به نتیجه برسد و شاهد فضای بهتری در حمل ونقل عمومی شهر باشیم.

اصلاح ساختار شهرداری با ارزیابی تعالی سازمانی

شهردار اصفهان با اشاره به ارزیابی تعالی سازمانی در شهرداری اصفهان، تصریح کرد: شهرداری اصفهان از یکسال پیش به عنوان نخستین شهرداری در ایران داوطلب ارزیابی برای تعالی سازمانی شد، زیرا برنامه‌ای که ابتدا ارائه کردیم "برنامه سنجش پذیر" بود؛ این برنامه یک اقدام بنیادی و علمی است که بر مبنای آن اجرای هر برنامه‌ای باید مورد ارزیابی و سنجش قرار گیرد.

وی با بیان اینکه شهرداری اصفهان سال گذشته داوطلب ارزیابی تعالی سازمانی شده و در حال حاضر در تمام مناطق شهرداری  در حال انجام است، اظهار کرد: ارزیابی‌ها نقاط قوت و ضعف را نشان می‌دهد و ما در صدد هستیم نقاط قوت را تقویت و نقاط ضعف را رفع و کیفی سازی کنیم تا ساختار شهرداری به مرور اصلاح و مناسب برای خدمت رسانی به مردم شود.

اصلاح آسفالت مسیر حدفاصل پل فلزی تا بلوار سعدی

نوروزی با اشاره به آسفالت نامناسب مسیر حدفاصل پل فلزی تا بلوار سعدی در منطقه پنج، گفت: در این نقطه از شهر پیمانکار شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان برای تعمیر و بازسازی شبکه لوله‌های فاضلاب و آب مجوز حفاری از شهرداری اصفهان دریافت کرده است.

وی افزود: شرکت آب و فاضلاب در بسیاری نقاط شهر برای اصلاح و بازسازی شبکه و لوله‌ها با توجه به پرت آب، حفاری‌هایی انجام می‌دهد، به طور طبیعی برای انجام اقدامات لازم احتمال تخریب بخشی از خیابان‌ و فضای سبز آن وجود دارد، اما پس از انجام اقدامات اصلاح می‌شود.

شهردار اصفهان با بیان اینکه مسیر حدفاصل پل فلزی تا بلوار سعدی به طول ۷۰۰ مترمربع، به صورت بخش بخش مجوز حفاری به شرکت آب و فاضلاب ارائه شده که البته بخشی از اقدامات صورت گرفته و باید پس از اصلاحات پیمانکار معابر را به حالت اول برگرداند و به تعهدات خود عمل کند.

وی تاکید کرد: اینکه پیمانکار به تعهدات خود عمل نکرده باید بررسی شود که چه مشکلی وجود داشته است و سریع‌تر باید مسیر اصلاح شود تا تردد شهروندان با مشکل همراه نشود.

نوروزی به مدیر منطقه پنج ماموریت داد تا در دو روز آینده با دعوت از پیمانکار حساسیت اصلاح مسیر و فضای سبز حدفاصل پل فلزی تا بلوار سعدی را اعلام کند تا اقدامات لازم در اسرع وقت انجام شود.

مشکل پارک خودرو دانشجویان دانشکده مهاجر باید رفع شود

وی با اشاره به پارک خودرو دانشجویان دانشکده مهاجر در پیاده رو معابر بخش غربی آن، تصریح کرد: از دانشجویان و عموم شهروندان انتظار می‌رود به این نکته مهم توجه داشته باشند که پیاده رو متعلق به عابران پیاده است، اینکه در پیاده‌روها خودرو پارک شود، اقدام درستی نیست و باید تذکر داده شود.

شهردار اصفهان تاکید کرد: به هیچ عنوان علاقه‌‎مند نیستیم که در پیاده روهای یک شهر توریستی موانع فیزیکی برای جلوگیری از ورود خودرو ایجاد کنیم بلکه باید کار فرهنگی انجام داد و توجه داشته باشیم که پیاده رو جای پارک خودرو نیست.

وی ادامه داد: مدیر منطقه پنج باید امروز به محل اعزام و سرکشی لازم را انجام دهد اگر در این نقطه از شهر آسایش و آرامش ساکنان سلب شده و پارک خودرو در پیاده رو به عادت تبدیل شده، و این واقعیت موجب آزار مردم می‌شود باید با ایجاد موانع فیزیکی مشکل را رفع کنیم.

نوروزی از مسئولان دانشکده مهاجر درخواست کرد: زمینه‌ای فراهم کنند تا در صورت امکان با صدور کارت‌های تردد در دانشگاه این مشکل حل شود یا محل دیگری را برای پارکینگ خودروهای دانشجویان خود تامین کنند.

اتمام آزادسازی سه راه پینارت تا پایان سال

وی با اشاره به آزادسازی سه راه پینارت و ادامه خیابان روشن شهر، گفت: آزادسازی سه راهی پینارت در اولویت فعالیت‌ها قرار دارد و باید زودتر اجرا شود، البته تاکنون۹۰ درصد آزادسازی‌ها انجام شده است.

شهردار اصفهان اظهار کرد: وقتی تنها ۱۰ درصد آزادسازی برای اجرای یک میدان باقی مانده باشد، یعنی نیاز به تعامل مردم است، البته به دلیل تاخیر طولانی که از سال‌های قبل در این پروژه بوده و نگرانی‌ها و انتظارهایی که وجود دارد، بارها از این محل بازدید و پیگیری هایی لازم را انجام داده‌ایم.

وی تصریح کرد: برای ۱۰ درصد آزادسازی باقی مانده نیاز به اعمال ماده "۹" قانون شهرداری داشتیم که اقدامات مربوطه در استانداری در حال انجام است و پس از آن به وزارت کشور ارسال می‌شود، از این رو می توان گفت که این اقدام یک پروسه ۳۰ تا ۴۵ روزه است تا از طریق مراجع ذی‌صلاح دیگر اقدامات لازم انجام شود.

نوروزی با بیان اینکه امیدواریم تا پایان امسال این پروژه  در حدفاصل مشتاق سوم تا میدان پینارت اجرایی شود، اظهار کرد: وقتی یک یا دو نفر از شهروندان برای آزادسازی با شهرداری تعامل نکنند و توافق صورت نگیرد، ناگزیر هستیم برای رعایت حقوق سایر شهروندان و احداث پروژه از مواد قانونی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه سه خیابان به میدان پینارت متصل می‌شود، افزود: خیابان‌های روشن شهر، ارغوانیه و مشتاق سوم منتهی به میدان پینارت به طول مجموعا چهارکیلومتر است که فاز نخست مشتاق سوم تا میدان پینارت با عرض ۶۰ متر است و تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا عید نوروز امسال این بخش از پروژه به نتیجه برسد.

مشارکت همگانی برای زیبایی و نظافت شهر

شهردار اصفهان با اشاره به لزوم فرهنگسازی برای حفظ و افزایش تمیزی و نظافت شهر، گفت: باید با فرهنگسازی که نیاز به مشارکت همگانی دارد، به حفظ زیبایی و نظافت شهر اصفهان کمک کنیم.

وی تاکید کرد: اگر شهروندان توجه داشته باشند که در معابر شهر آشغال نریزند نباید روزانه ۱۰۰۰ تن زباله از شهر جمع‌آوری و به بیرون از شهر انتقال داده شود، نباید تعداد زیادی کارگر به صورت شبانه روزی در شهر مشغول نظافت باشند پس باید از طریق صدا وسیما، مدارس و مهدهای کودک فرهنگسازی عمیقی در تمام سطوح داشته باشیم و شهر را متعلق به خودمان بدانیم و از آن پاسداری کنیم.

نوروزی اظهار کرد: شهروندان باید آگاه باشند که اصفهان شهری در حال پیوستن به شبکه‌های جهانی و یکی از شهرهای خلاق جهان است، شهری توریستی، تاریخی و شهری دانشگاهی است که بخش زیادی از ۳۰۰ هزار دانشجوی استان اصفهان در این شهر تحصیل و در شعاع آن چهار میلیون نفر جمعیت زندگی می‌کنند پس همه باید برای پاسداری از نظافت شهر تلاش کنیم.

بررسی یک پیشنهاد

وی با پیشنهاد در نظر گرفتن جعبه‌های پسماند برای خودروها، تصریح کرد: در حال حاضر در خودروها کیسه‌هایی برای پسماندها در حال استفاده است، اما در ارتباط با اختصاص جعبه های پسماند باید بررسی های لازم انجام و در صورت نیاز اقدام شود.

شهردار اصفهان ادامه داد: اگر در مهدهای کودک و مدارس فرهنگسازی تفکیک پسماند انجام شود، تاثیرگذاری بسیار زیادی خواهد داشت و در آینده ۱۰۰۰ تن پسماند روزانه به ۲۰۰ تن تفکیک شده در روز تبدیل خواهد شد.

نورزی تاکید کرد: اگر آمار تولید زباله در شهر بالا باشد، نوعی آسیب است و باید برای رفع آن چاره‌ اندیشید.

وی با اشاره به زمین بایر شش هزار و ۵۰۰ متری بلاتکیف در خیابان ساحل، رو به روی فرهنگسرای بهار، گفت: این زمین در اختیار مالکان خصوصی است، در صورتی که در اختیار شهرداری بود بلافاصله حصارکشی آن انجام می‌شد. 

شهردار اصفهان با بیان اینکه حفاری برای انجام ساخت و ساز توسط مالکان در حال انجام است، گفت: مدیر منطقه باید با دعوت از مالکان، ابراز نگرانی مردم ناشی از فضای آلوده زمین و حفاری متعدد را گوشزد و تعیین تکلیف زمین انجام شود.

ساماندهی موتورسیکلت‌فروشان خیابان سروش

وی با اشاره به معضل سد معبر صنوف به ویژه میوه فروشان و موتورسیکلت‌فروشان خیابان سروش و تجاوز به حریم پیاده‌روها، گفت: صنوف باید اطمینان داشته باشند که علاقه مند به رونق کسب و کار آنها هستیم و می خواهیم رونق اشتغال آنها مطلوب باشد، درآمد و خدمات دهی روز به روز بهتر شود، اما نباید رونق کار آنها باعث تضییع حقوق شهروندان شود.

نوروزی با بیان اینکه پیاده رو متعلق به تمام شهروندان و یک حق شهروندی است، تصریح کرد: از تمام کسبه به ویژه میوه فروشان انتظار می رود به حقوق شهروندی احترام بگذارند و مقررات را رعایت کنند.

وی خاطرنشان کرد: برای موتورسیکلت‌فروشان خیابان سروش محلی توسط سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی در نظر گرفته شده تا ساماندهی آنها انجام شود.

شهردار اصفهان گفت: براساس تبصره یک بند دو ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، شهرداری موظف به جلوگیری از سد معبر شده است که این اقدام نیاز به همکاری با اتحادیه‌های مربوطه، اصناف و نیروی انتظامی دارد.

وی با بیان اینکه در شهر اصفهان سه هزار و ۱۴۰ واحد صنفی میوه فروشی وجود دارد، اظهار کرد: بخشی از این واحدها پروانه فعالیت ندارند، از این رو ساماندهی مناسبی صورت نگرفته و مکان یابی آنها بر اساس نیاز انجام نشده است.

نوروزی تاکید کرد: باید با تشکیل کمیته ویژه و حضور نماینده اصناف و نیروی انتظامی موضوع رفع سد معبر پیگیری شود، تعامل شهرداری و اصناف وجود داشته باشد و بازرسان هر صنفی موضوع سد معبر را پیگیری کنند تا این دغدغه‌ شهروندان رفع شود.

کد خبر 394378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.