همه آنچه باید درباره آنفلوانزا بدانید

آنفلوانزا بیماری است ‌که ‌با واکسیناسیون می‌توان از بروز آن پیشگیری ‌کرد چنانچه عوارض ‌و مرگ و میر ناشی از این بیماری در برخی مناطق دنیا و کشورهای در حال توسعه بالا است و در کشورهای پیشرفته ‌که اکثر افراد واکسن می ‌زنند به مراتب کمتر است.

به گزارش ‌خبرنگار ایمنا، آنفلوانزا نوعی ‌بیماری ویروسی است که باعث عفونت حاد دستگاه تنفسی، سردرد، تب، ضعف ‌و بی ‌حالی و دردهای عضلانی می شود. در حالت معمولی ‌دورهٔ این بیماری سه تا چهار روز است. انتقال ویروس این بیماری از راه‌های متعدد چون ‌سرفه ‌و ‌عطسه و ‌تماس ‌دست ‌به دیگران ‌منتقل می ‌شود. آنفلوانزا ‌در همه ‌سنین ‌دیده ‌می ‌شود ‌و ‌کودکان ‌به ‌علت ‌سیستم ‌دفاعی ‌بیولوژیک ضعیف ‌تر بیشتر ‌به ‌این ‌بیماری ‌مبتلا ‌می ‌شوند. ‌برای ‌بررسی تفاوت ‌سرماخوردگی ‌با ‌آنفلوانزا، عوارض و درمان این بیماری با ناصر مصطفوی، فوق تخصص بیماری‌های عفونی گفت و گویی داشته ایم که در ادامه می خوانید:

از ۱۵ مهر تا ۱۵ فروردین هر سرماخوردگی می‌تواند آنفلوانزا باشد

آنفلوانزا یک نوع بیماری دستگاه تنفسی ‌است که به وسیله ویروس ‌های A و B آنفلوانزا ایجاد می شود. معمولا به صورت همه ‌گیر در فصل زمستان ‌دیده می ‌شود، اما در فصل های دیگر هم به صورت تک ‌گیر وجود دارد. همه ‌گیری این بیماری هر سال بیشتر در فصل زمستان است، اما از  ۱۵ مهر تا ۱۵ فروردین هر سرماخوردگی می ‌تواند آنفلوانزا باشد.

شایع ترین علائم آنفلوانزا

آنفلوانزا معمولا ‌به شکل علائم درگیری دستگاه تنفسی ‌به صورت گلودرد، آبریزش، سرفه، گرفتگی ‌صدا به ‌همراه علائم درگیری ‌عمومی ‌مانند تب، سردرد، سرگیجه، ضعف، بی اشتهایی و بدن درد خود را نشان می دهد. در افرادی که سیستم ایمنی ‌سالمی دارند آنفلوانزا معمولا یک سیر خود محدود دارد و بعد از هفت تا ۱۰ روز بیمار بهبود می‌یابد. اما در گروه‌های ‌خاص علاوه بر شدت بیماری که بسیار آزار دهنده است، امکان دارد که عوارض بیماری ‌حتی منجر به مرگ و میر شود.

تفاوت سرماخوردگی و آنفلوانزا

‌سرماخوردگی ‌و آنفولانزا تقریبا علائم مشابه دارند اما ‌تفاوت در شدت ‌علائم و ‌عوارضی است که آنفلوانزا ایجاد می ‌کند. علائم سرما ‌خوردگی به ندرت شدید و ‌غیر معمول است، اما معمولا بیماری آنفلوانزا  علائم شدیدتری دارد که عوارض بیشتری دارد.

 عوارض ‌آنفلوانزا

بروز عفونت ریه شایع‌ترین ‌عارضه آنفلوانزا به ‌خصوص ‌در بین گروه‌های پرخطر است که گاهی اوقات بیماران به علت شدت ‌عفونت نیازمند بستری شدن ‌و مراقبت های ویژه هستند ‌و بسیاری اوقات مرگ بیماران به ‌دلیل عفونت ریه است.

 تخریب عضله ‌و التهاب عضلانی از دیگر عوارض این بیماری است که ‌به صورت درد شدید عضلات بروز می ‌کند. در اپیدمی‌های آنفلوانزا میزان سکته قلبی هم به طور واضح افزایش می‌یابد و می‌تواند باعث التهاب عضله قلب ‌یا التهاب پرده دور قلب شود و در نهایت این بیماری عوارض مغزی ایجاد می ‌کند که نمود آن به صورت کاهش هوشیاری، تخریب ساختمان های مغزی ‌و فلج است، این عوارض منجر به بستری شدن بیمار و حتی مرگ می شود.

آمار مرگ و میر ناشی از بیماری آنفلوانزا

مطابق آمار سازمان بهداشت ‌جهانی مرگ و میر ناشی از بیماری آنفولانزا در افراد زیر ۶۵ سال ۳۰ نفر در یک میلیون نفر در سال است. تخمین ‌مرگ و میر در سن بین ۶۵ تا ۷۵ سال حدود ۱۵۰ نفر است و از سن ۷۵ به بالا ۱۵۰۰ نفر از هر یک میلیون نفر در سال فوت می کنند و حدود ۱۰ تا ۲۰ برابر این تعداد هم به دلیل عوارض ‌بیماری آنفلوانزا بستری می ‌شوند.

بیماری آنفلوانزا مرگ و میر بالایی می تواند داشته باشد که در گروه های پر خطر این احتمال بیشتر است. تخمین مرگ و میر ناشی از بیماری آنفولانزا در بین اشخاص مبتلا به بیماری های مزمن پنج هزار نفر از یک میلیون نفر در سال است.

زمان مناسب واکسیناسیون برای پیشگیری ‌از ابتلا به آنفلوانزا

سازمان ‌بهداشت ‌جهانی ‌توصیه ‌می‌کند همه ‌افراد واکسن ‌بزنند، اما در مواقعی ‌که ‌کمبود ‌واکسن است، ‌باید افراد ‌پر ‌خطر واکسیناسیون شوند ‌به دلیل اینکه ‌عوارض بیماری و مرگ ‌و میر در آن‌ها بالاتر از دیگران است. کودکان زیر پنج سال ‌و افراد بالای ۵۰ سال، اشخاص مبتلا ‌به بیماری‌های ‌مزمن ‌و نقص ایمنی، بانوان باردار، ساکنان مراکز سالمندان ‌و افراد بسیار ‌چاق و پرسنلی که از این گروه ‌ها مراقبت ‌می ‌کنند ‌باید واکسیانسیون شوند.

واکسن با تغییراتی ‌در ویروس از بروز آنفلوانزاهای ‌پرخطر پیشگیری ‌می‌کند و همه افرادی که واکسن می زنند، لازم است سالانه واکسیناسیون را تکرار کنند تا سطح ایمنی لازم را داشته باشند.

 اقدامات لازم برای ‌پیشگیری ‌از ابتلا به آنفلوانزا

آنفلوانزا بیماری است ‌که با واکسیناسیون می‌توان ‌از بروز آن پیشگیری ‌کرد. این ‌بیماری در برخی مناطق دنیا و کشورهای در ‌حال توسعه ‌عوارض ‌و مرگ میر بالایی دارد ولی در کشورهای پیشرفته ‌که اکثر افراد واکسن می ‌زنند به مراتب کمتر است.

از راه‌های انتقال ویروس آنفلوانزا از طریق ذرات ‌ریز تنفسی است که در ‌حین عطسه، صحبت کردن و سرفه از دهان و بینی فرد مبتلا خارج شده و در مخاط تنفسی فرد مقابل می نشیند. بعضی اوقات این ذرات ریز تنفسی در محیط اطراف فرد مبتلا وجود دارد و لمس آن توسط دیگران باعث ابتلای آنها می شود. امکان انتقال ویروس به دیگران از فرد مبتلا به آنفلوانزا در ۴۸ ساعت اول وجود دارد. نرفتن در مکان های عمومی، زدن ماسک، رعایت بهداشت ‌و شستن مرتب دست ها با آب و صابون برای فرد مبتلا به آنفلوانزا ضرورت ‌دارد.

 عوارض استفاده از واکسن آنفلوانزا

واکسن‌های آنفلوانزای ‌موجود از بروز تب و علائم بیماری سرماخوردگی و آنفلوانزا پیشگیری می کند. عارضه شایع آن سوزش بسیار مختصر محل واکسیناسیون است که ۲۴ ساعت طول می کشد اما تب جزو علایم واکسن محسوب نمی شود.

کد خبر 394359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.