اثرات جانبی داروها بر باکتری‌های روده چیست؟

بررسی‌های اخیر محققان نشان می‌دهد مصرف داروهای رایج ممکن است بر تعادل میکروبیوم روده اثر بگذارد و خطر ابتلا به بعضی بیماری‌ها را افزایش دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، داروهایی که پزشکان برای درمان بیماری‌ها، از بین بردن عفونت‌ها و کنترل کردن علائم بیماری‌های مزمن تجویز می‌کنند، ممکن است اثرات جانبی مختلفی همراه داشته باشد. گروهی از محققان هلندی به منظور بررسی تاثیر عوارض جانبی ۴۱ داروی رایج مانند آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای ضدافسردگی‌ بر میکروبیوم روده مطالعه‌ جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، نمونه مدفوع هزار و ۸۸۳ فرد را که به بیماری التهابی روده یا سندروم روده تحریک پذیر مبتلا بودند، آزمایش کردند.

پژوهشگران تاثیر داروها را در بیماران ارزیابی کردند. نتایج بررسی‌های جدید نشان داد ۱۸ گروه از داروهای تجویز شده از سوی پزشکان، تاثیر مهمی بر ترکیب باکتریایی میکروبیوم روده می‌گذارد که باعث بروز خطراتی برای سلامتی افراد می‌شود. چاقی مفرط، عفونت روده و دیگر مشکلاتی که به سلامت روده مربوط می‌شود، جزء این خطرات است. به گفته محققان چهار گروه از داروها بیشترین تاثیر را بر تعادل باکتریایی روده دارند.

دسته اول این داروها شامل مهار کننده‌های "پمپ پروتئین" (PPIs) می‌شود که تولید اسید معده را کاهش می‌دهد. دسته دوم، داروی "متفورمین" است که به بهبود علائم بیماری دیابت نوع دوم کمک می‌کند. دسته سوم را آنتی بیوتیک‌ها تشکیل می‌دهد که با عفونت‌های باکتریایی مقابله می‌کند و در نهایت دسته آخر شامل "لاکساتیوها" می‌شود که نقش موثری در درمان یبوست دارد. به گفته محققان، مقدار باکتری‌های دستگاه گوارش افرادی که مهار کننده‌های پمپ پروتئین (PPIs) مصرف می‌کنند بیشتر بوده و بدن آن‌ها اسید چرب بیشتری تولید می‌کند.

همچنین، سطح باکتری "Escherichia coli" (عامل اسهال و عفونت مجاری ادراری) در میان افرادی که متفورمین مصرف می‌کنند بیشتر از سایرین است. علاوه بر این مصرف بعضی داروهای ضد افسردگی مانند مهارکننده‌های بازجذب سروتونین باعث افزایش نوعی باکتری به نام "Eubacterium ramulus" می‌شود که برای افراد مبتلا به سندروم روده تحریک‌پذیر خطرناک است. استروئیدهای خوراکی نیز افزایش باکتری‌های تولید کننده متان را همراه دارد؛ افزایش این نوع باکتری در بدن منجر به چاقی مفرط و اضافه‌ وزن می‌شود.

کد خبر 394333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.