بزرگترین فرودگاه جهان در پکن با طرح ستاره دریایی

به منظور کاهش مدت زمان رسیدن مسافران از ترمینال تا هواپیماها، فرودگاه بین‌المللی داکسینگ پکن به شکل ستاره‌ دریایی طراحی شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، فرودگاه بین‌المللی داکسینگ پکن با ۷۰۰هزار مترمربع مساحت، یکی از بزرگ‌ترین فرودگاه‌های جهان است که طراحی آن توسط زاها حدید و پاتریک شوماخر انجام گرفته است. طراحی ترمینال بزرگ این پایانه که مساحت آن به اندازه ۹۷ زمین فوتبال در کنار یکدیگر است از اصول معماری سنتی در چین پیروی می کند.

فرودگاه چهار بانده داکسینگ در حومه منطقه جنوبی پکن واقع شده و دارای پنج راهرو است که به یک ساختمان مرکزی متصل می‌شود. به همین دلیل از بالای ساختمان، به شکل یک ستاره پنج پر دریایی به چشم می‌آید. البته یک راهروی پرنور ششمی هم با ۸۰ هزار مترمربع مساحت برای این فرودگاه ساخته شده است که شامل ایستگاه‌ قطارهای محلی و پرسرعت، هتل‌ها، رستوران‌ها و بخش اداری می‌شود.

این طبقات در اطراف یک فضای مرکزی قرار گرفته‌ است که تأمین نور آن‌ در طول روز به کمک هشت‌هزار پنجره سقفی چشم‌نواز و خاص انجام می‌گیرد. طراحان از این سقف مرکزی به‌عنوان "گنبد مرکزی جهت‌یابی" یاد می‌کند. علاوه بر این نحوه طراحی ساختمان فرودگاه به گونه‌ای است که با وجود دسترسی مستقیم به پشت‌بام، سقف هر یک از راهروها به‌عنوان یک نورگیر طبیعی عمل می‌کند و تمامی فضاهای درونی را روشن می‌نماید. استفاده از ردیف‌های خطی لامپ در طول هر یک از باندهای هواپیمایی نیز برای ساختمان آن نور بیشتری فراهم می‌آورد.

تمامی ایستگاه‌های بازرسی فرودگاه، دروازه های امنیتی بین‌المللی و داخلی و مغازه‌های خرده‌فروشی درون ساختمان مرکزی فرودگاه تعبیه شده است و طراحی آن ها به نحوی انجام شده که برای تمامی مسافران، مسیرهای یکپارچه و یکسانی فراهم می‌آورد. مناطق ورودی یا تحویل بار آن نیز به سمت محوطه بزرگ مرکزی قرار دارد که در واقع یک فضای ملاقات چندوجهی در قلب ترمینال به حساب می‌آید. مسافران می‌توانند با استفاده از ۷۹ گیت ورودی که همگی به کمک پل‌های هوایی مستقیما به ترمینال وصل می‌شود، از این فضای مرکزی به سمت باندهای فرودگاه بروند و سوار هواپیماها شوند.

این نحوه پیکربندی فرودگاه، کارآمدترین آرایش سوار شدن به هواپیما است که اجازه می‌دهد تعداد زیادی از مسافران به سرعت و در کم‌ترین زمان به هواپیماهای خود برسند. مدت زمان پیاده‌روی از سمت دورترین گیت ورودی تا هواپیما تنها هشت دقیقه است که این امر به دلیل نحوه طراحی مرکزی سالن ورودی و ایجاد پنج راهروی بازومانند برای آن است. طراحی محوری و پیوسته ترمینال اجازه می‌دهد تا بیشترین تعداد هواپیما با حداقل فاصله از ساختمان مرکزی به طور مستقیم در محوطه ترمینال مستقر شود، بنابراین برای مسافران رفاه و آسایش به ارمغان می‌آید و روند عملیات انعطاف‌پذیرتر می‌شود.

از جمله امکانات ایجاد شده برای فرودگاه بین‌المللی داکسینگ، ایجاد یک باغ چینی پهناور در محل اجتماعات آن است که با الهام از سنت‌های چین، اقدام به ایجاد محوطه‌ای آرام‌بخش در اطراف دریاچه‌ای مملو از ماهی‌های کپور زینتی کرده است. این فرودگاه از پنل‌های خورشیدی بهره می‌برد و سیستم گرمایش آن با تمرکز بر بازیافت گرمای تلف شده به کمک پمپ‌های حرارتی منابع زمینی عمل می‌کند.

از سوی دیگر تمامی اقدامات و ملزومات مورد نیاز برای جمع‌آوری آب باران و پیشگیری از اتلاف منابع آبی در این فرودگاه تعبیه شده است. این فرودگاه همچنین از سیستم‌های اسکن خودکار استفاده می‌کند و چهره تمامی مراجعه‌کنندگان حتی افرادی را که تنها برای یک‌بار به آن مراجعه می‌کنند در سیستم خود ثبت خواهد کرد. نکته جالب توجه آنکه قرار است در سیستم اجرایی امور آن از نیروی انسانی کم‌تری استفاده شود و انجام اقداماتی نظیر اطلاع‌رسانی پروازها بر عهده ربات‌های هوشمند قرار داده شود.  

کد خبر 394329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.