مشارکت سیاسی زنان به شرکت در انتخابات محدود نمی‌شود

عضو شورای اسلامی شهر برخوار گفت: توانمندسازی زنان در مسیر توسعه ضروری است و امروز دیگر نمی‌توانیم مشارکت سیاسی زنان را حذف یا به شرکت در انتخابات محدود بدانیم.

مرضیه ربیعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص لزوم مشارکت سیاسی زنان در انتخابات اسفندماه امسال، اظهار کرد: قدیمی‌ترین تحقیقات در مورد مشارکت سیاسی زنان در آثار ارسطو و افلاطون برمی‌گردد که از نظر افلاطون زنان در پی‌ریزی جامعه مدنی نقش مهمی دارند و می‌توانند با ورود به جامعه سیاسی به حقوق مدنی خود دست یابند.

وی با بیان اینکه توانمندسازی بهترین راهکار افزایش مشارکت زنان در هر حوزه‌ای است، افزود: توانمندسازی زنان در مسیر توسعه ضروری است و امروز دیگر نمی‌توانیم مشارکت سیاسی زنان را حذف یا به شرکت در انتخابات محدود بدانیم.

این عضو شورای اسلامی برخوار، با اشاره به اینکه در دین اسلام روایات بسیاری در مورد حضور سیاسی زنان آمده است، تصریح کرد: برای مشارکت سیاسی زنان با درنظر گرفتن توانمندی آنها ابعاد و درجات مختلفی درنظر گرفته شده است و زنان در یک درجه به عنوان صاحبان مقامات سیاسی و اداری و برخی دیگر به عنوان مشارکت کنندگان در انتخابات و برخی با نگارش مقالات، گزارشات یا اعتراضات و حتی با کمک‌های مالی و انسانی به حکومت همواره در این عرصه موثر بوده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه در مسیر افزایش مشارکت سیاسی باید مولفه‌هایی را درنظر گرفت، گفت: توجه به عوامل روانشناختی، اجتماعی، محیطی و محرکی بسیار ضروری است همچنین عوامل روانشناختی یکی از مهمترین عوامل است و زیرمجموعه‌های آن معاشرت پذیری، برونگرایی و اعتماد به نفس و مهارت بر اعمال قدرت و احساس تاثیرگذاری سیاسی زنان است.

ربیعی در خصوص مولفه‌های عوامل اجتماعی مشارکت سیاسی زنان، اظهار کرد: تعلقات اجتماعی، موقعیت و پایگاه اجتماعی زنان از این مولفه‌هاست و عوامل محیطی هم مربوط به مولفه‌های طبیعی و غیرانسانی مانند آب و هواست.

وی عوامل محرکه مشارکت سیاسی زنان را مواردی چون تبلیغات، تشویق سیاسی، سخنرانی‌ها و همایش‌ها دانست که جزء موارد جدیدتر عوامل محرکه ترغیب به شرکت در انتخابات است.

مسئول امور بانوان و خانواده شهر برخوار، در خصوص شیوه‌های اثرگذاری زنان در مسیر توسعه، اظهار کرد: زنان تا به حال نقش مهمی در تحولات توسعه داشته‌اند و باید مسئولان بپذیرند که در راستای ارتقای قابلیت زنان برای تغییر در ساختارهای سیاسی قدم بردارند.

وی با تاکید بر اینکه توانمندسازی سیاسی زنان دارای سطوح مختلفی است دارد، افزود: سطح اول که سطح توده است و متاسفانه بیشتر جامعه به مشارکت سیاسی زنان تا این سطح نگاه می‌کند و مشارکت سیاسی را به انتخابات ادواری، شرکت در گروه‌ها و انجمن‌ها می‌داند و عمده دلیل این نگاه فقدان رای مستقل زنان و عدم وجود ساختارهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بی‌طرف است.

ربیعی در مورد نگاه سطح نخبگان به مشارکت زنان گفت: در این سطح مشارکت را به معنای شرکت در انتخابات مجلس و شوراها می‌دانند که در این موارد هم عمده‌ترین مانع وجود برخی تبعیضات قانونی است.

وی با تاکید بر لزوم آموزش در این زمینه در خصوص سطح سوم نگاه به مشارکت سیاسی زنان، تصریح کرد: در این مسیر موانع قانونی و اجرایی وجود دارد و در سطح احزاب سیاسی هم ممانعت اصول قانون اساسی همچون اصل ۲۶ را داریم و  در سطح تحقق جامعه مدنی هم نقص حاکمیت قانون اساسی و محدودیت مطبوعات را داریم که عمده‌ترین مانع ذهنیت ساخت جامعه مردم سالار است.

کد خبر 394277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.